صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
/ روی خط جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران /

انسیه شاه‌حسینی، کارگردان سینما: نباید هنر، صنعت انیمیشن شوخی گرفته شود

انسیه شاه‌حسینی، کارگردان سینمای ایران گفت: «کسانی که در زمینه انیمیشن فعالیت می‌کنند، باید حرفی برای گفتن داشته باشند و این هنر، صنعت نباید دست‌کم گرفته شود.»
کد خبر : 7483

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انسیه شاه‌حسینی نقش جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران را در ارتقا کیفی سلیقه مردم بسیار پررنگ بیان کرد و گفت: «یکی از تأثیرات مهم این جشنواره همین تغییر سلیقه مردم است. برای مثال زمانی که والت دیسنی فعالیت خود را آغاز کرد، توانست با انیمیشن بر روی زخم‌های جنگ‌زده دنیا مرهم بگذارد.»


این کارگردان سینما در مورد وضعیت امروز شرکت دیسنی گفت: «البته والت دیسنی امروزه به انحراف کشیده شده و مخرب عمل می‌کند، اما دنیای اولیه آن، مرهمی بود بر زخم‌های جنگ جهانی دوم.»


شاه‌حسینی توضیح داد: «اگر انیمیشن در ایران بتواند به سمت صحیح خود حرکت کند، می‌تواند نقش موثری در تمامی زمینه‌های مذهبی، عرفانی، فلسفی، محیط زیستی، کمدی و غیره داشته باشد.»


کارگردان فیلم‌های «پنالتی» و «غروب شد بیا» گفت: «می‌توان پیچیده‌ترین کارها را با استفاده از انیمیشن انجام داد، به شرط این‌که کسانی که از آن حمایت می‌کنند، به‌واقع حرفی برای گفتن داشته باشند.»


وی تأثیر جشنواره پویانمایی را در شناسایی استعدادهای جوان این‌گونه بیان کرد: «این مسأله هم به اهداف برگزار‌کنندگان جشنواره باز می‌گردد. کمیته انتخاب و داوری هم بسیار مهم است. اگر فضای سالمی در ذهنیت فیلم‌ساز و کمیته انتخاب شکل بگیرد، می‌توان منتظر ظهور استعدادهای جوان و فعال بود.»



مهرداد اسکویی: جشنواره پویانمایی موقعیت شغلی برای جوانان ایجاد می‌کند



مهرداد اسکویی، مستندساز مشهور ایرانی، جشنواره پویانمایی را یکی از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی عنوان کرد و گفت: «این جشنواره فرصت خوبی برای جوانان است تا به موقعیت‌های شغلی خوب دست پیدا کنند.»


کارگردان مستندهای «دماغ ایرانی» و «خانه مادری‌ام مرداب» تأکید کرد: «مهم‌ترین و شاید تنها مجالی که می‌توان توسط آن فعالیت یک‌ساله یا چندساله یک فرآیند فرهنگی هنری مثل انیمیشن را رصد کرد، جشنواره پویانمایی است.»


وی دست‌آورد این جشنواره را کمک به هنرمندان جوان عنوان کرده و گفت: «جشنواره پویانمایی به هنرمندان کمک می‌کند تا با آثار دیگر هنرمندان و تجربه‌های آن‌ها بیش‌تر آشنا شوند.»


این منتقد انیمیشن، جشنواره پویانمایی را یک نقش واسط برای تبادل تجربه‌ها، اندیشه‌ها، رشد و پیشرفت این حوزه دانست.


وی در مورد جشنواره پویانمایی گفت: «این جشنواره به سیاست‌گذاران و مدیران کمک می‌کند تا رصدی نسبت به دوره‌های گذشته و مقایسه‌ای بین آن‌ها داشته باشند و مسیر حرکت این حوزه را دنبال کنند.»


اسکویی گفت: «به جدّ می‌توان گفت بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جشنواره پویانمایی در منطقه ما و حتی در خاورمیانه جشنواره پویانمایی تهران است. این جشنواره جزو جشنواره‌های معتبر در این حوزه است.»


به گفته این فیلم‌ساز و منتقد، امروزه بسیاری از فیلم‌سازان انیمیشن، به‌ویژه انیمیشن تجربی در دنیا، جشنواره انیمیشن ایران را خوب می‌شناسند. پس مجال خیلی خوبی است برای این‌که تجربه‌های سینمای انیمیشن امروز به دنیا معرفی شود.


اسکویی در ادامه جشنواره را موقعیتی برای دانشجویان دانست: «با توجه به این‌که در بخش بین‌الملل جشنواره پویانمایی به‌روزترین آثار تجربی جهان به نمایش گذاشته می‌شود، موقعیت خوبی برای دانشجویان این رشته و فیلم‌سازان رشته انیمیشن ایران است. به این صورت با تجربه‌های دوساله فیلم‌سازان انیمیشن جهان آشنا می‌شوند و تبادل اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر جشنواره پویانمایی مجال خیلی خوبی است برای معرفی و دیده شدن چهره‌های جوان. در بسیاری از مؤسسات تولید انیمیشن، چهره‌های جدید و جوان بسیاری فعال هستند و این افراد از طریق جشنواره پویانمایی جذب می‌شوند.»


اسکویی بیان کرد: «جشنواره پویانمایی تهران هرساله یک یا دو انیماتور جوان خیلی خوب را به من معرفی کرده است که توانسته‌ایم در طرح‌های جدید از آن‌ها استفاده و با آن‌ها کار کنیم.»



حسین نیازی، منتقد انیمیشن: ساخت فیلم‌های صامت، انیمیشن‌ ایران را جهانی می‌کند


حسین نیازی، فیلم‌نامه‌نویس انیمیشن معتقد است عامل زبان مانع جهانی شدن پویانمایی ایران است و ساختن انیمیشن صامت می‌تواند به این راه کمک کند.


وی درباره نقش جشنواره پویانمایی در رشد این هنر-صنعت گفت: «جشنواره در این رشد بی‌تردید تأثیر دارد. چرا که صنعت پویانمایی، صنعت ناشناخته‌ای است. بسیاری از افراد این حوزه را می‌شناسند، اما خیلی‌ها به صورت اتفاقی وارد این صنعت می‌شوند.»


وی بیان کرد: «خود من هم خیلی اتفاقی وارد این حوزه شدم. چند فیلم‌نامه داشتم، ایده هم داشتم و وارد قضیه شدم. این مسأله خیلی اتفاقی بود، اما این نوع جشنواره‌ها کمک می‌کند تا همه همدیگر را پیدا کنند.»


نیازی افزود: «در جشنواره پویانمایی فعالان این حوزه آثار یکدیگر را می‌بینند و ایده‌های بهتری می‌گیرند یا ایده‌هایشان را رد و بدل می‌کنند. ممکن است در این میان تهیه‌کننده‌ای این توان و انرژی را ببیند و راغب شود تا سرمایه‌گذاری بکند.»


این منتقد انیمیشن تأکید کرد که پویانمایی بازار مبهمی دارد. «اگر سیستم این بازار روبه‌راه شود، تردید ندارم توان و انرژی لازم را دارد تا خودش را به بالاترین سطح برساند. اما اگر بازار نداشته باشد، تنها حسرت برای فعالیت این حوزه باقی می‌ماند. یکی از مهم‌ترین مشتری‌های انیمیشن در ایران موسسه صبا است. یعنی صبا تصمیم گیرنده است تا برای کار بتواند بودجه تعیین کند.»


وی افزود: «هنرمندان این عرصه به علت مشکل زبانی نمی‌توانند بازار خارجی پیدا کنند. مگر این‌که صامت بنویسند یا «دک و پوز» داشته باشند. که هنوز سیستم تکنیکال ساخت انیمیشن ایران و انیماتورها، هنوز آنقدر تکنیکی نشده‌اند که بتوانند اثر سینمایی یا سریال انیمه صامت بسازند. کار سختی است که انیمه صامتی ساخته شود که جذاب و سرگرم کننده هم باشد.»


نیازی با اشاره به کمبود سرمایه‌گذار در حوزه پویانمایی گفت: «تنها، بخش دولتی در حوزه انیمیشن سرمایه‌گذاری می‌کند که تمام تمرکز آن بر اهداف آموزشی است، بنابراین وقتی تمام اهداف ما آموزشی است این حوزه به تدریج خسته‌کننده می‌شود.»


وی ادامه داد: «این نوع آثار تنها به درد تلویزیون می‌خورد و در دیگر بخش‌ها تماشاگر ندارد،حتی بچه‌ها هم از سر بیکاری آن‌ها را تماشا می‌کنند. همین مسئله باعث می‌شود نتوانیم وارد بازار رقابت شویم.»


به گفته این منتقد انیمیشن ایجاد تلویزیون خصوصی موجب قدرت گرفتن انیمیشن خواهد شد: «اگر شبکه‌های تلویزیونی خصوصی راه بیافتند سینمای انیمیشن می‌تواند با قدرت بیشتری کار کند. به‌ویژه نویسنده‌ها، می‌توانند روی فیلم‌نامه‌هایی کار کنند که درآمد بیشتری داشته باشد.»


وی ادامه داد: «در این صورت، نویسنده‌های حرفه‌ای‌تری وارد این حوزه می‌شوند. کسانی که حرفه‌ای‌تر از کسانی هستند که امروزه به طور اتفاقی وارد حوزه انیمیشن می‌شوند. به این صورت شایسته سالاری بیشتری ایجاد می‌شود.»



سیداحمد کلانتری: در حوزه انیمیشن به خودباوری نیاز است


یکی از اعضای هیأت انتخاب جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران گفت: «در مجموع آثاری که به جشنواره ارسال شده خوب بودند، هر چه پیش می‌‌رفتیم، کیفیت کارهای ارایه شده بهتر به نظر می‌رسید.»


وی افزود: «جشنواره امسال نسبت به دوره‌های قبل رشد بیشتری داشت. بخش‌هایی مثل بخش دانشجویی که کم‌تر از آن‌ها انتظار می‌رفت، خوشبختانه رشد خوبی داشت و آثاری در بخش دانشجویی دیدیم که گویا افراد با تجربه‌ای پشت این قضیه بودند و این خودش برای گروه داوری حائز اهمیت بود.»


کلانتری معتقد است که در زمینه پویانمایی ظرفیت و پتانسیل خوبی در کشور وجود دارد: «اگر مقداری خودباوری ایجاد شود، بی‌تردید آثار تولیدکنندگان انیمیشن در ایران بسیار مطلوب و در سطح بین‌المللی خواهد بود. در جاهایی از آثار ارسال شده ضعف و قوت‌هایی وجود داشت ولی در کل برای انیمیشن ایران جای امیدواری است.»


وی افزود: «آن چیزی که در اغلب آثار دانشجویان پررنگ بود، این بود که فضاهای انیمیشن‌شان خیلی شاد و روشن نبود. فضای بسیاری از کارها تاریک و مأیوس کننده بود. این از نکته‌هایی بود که در جلسه هیأت انتخاب نیز درباره آن بحث شد. در اکثر آثار ایرانی، به‌ویژه در بخش دانشجویی این موضوع بیشتر به چشم می‌خورد.»


به گفته این عضو هیأت انتخاب جشنواره، فیلم‌نامه به مشکل مهمی در حوزه انیمیشن بدل شده است: «به نظر من مهم‌ترین مشکلی که در انیمیشن ایران حس می‌شود، مشکل داستان و فیلم‌نامه است. شاید در تکنیک با توجه به توانایی و استعداد سازندگان آثار پیشرفت‌هایی داشتیم ولی آن‌چه در کارها موج می‌زد، ضعف فیلم‌نامه و داستان بود که فکر می‌کنم، بیشتر باید به آن توجه شود. وقتی یک داستان خوب نوشته و خوب کارگردانی شود تأثیر‌های خودش را می‌گذارد. ما آثار زیادی را دیدیم که از کارگردانی قوی برخوردار است ولی داستانش طوری نبود که حق مطلب ادا شود. به همین جهت باید روی فیلم‌نامه‌ها بیشتر کار‌ شود.»


وی اضافه کرد: «با توجه به رشد خوبی که در طول این سال‌ها داشته‌ایم و همچنین استعداد خوب جوانان که در این زمینه در ایران وجود دارد، آینده خوبی برای این هنر پیش‌بینی می‌شود. اما باید از طرف مسوولان حمایت‌های لازم صورت گیرد تا جوانان احساس کنند که دیده می‌شوند.»


نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 17 تا 21 اسفند در دو سالن مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و 5 سالن دیگر برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر