بیصدا حلزون در زمان مناسبی اکران نشد/ فیلم اول،کارگردان را دچار پیری زودرس میکند
بهرنگ دزفولیزاده کارگردان فیلم سینمایی «بیصدا حلزون» که این روزها روی پرده سینماهاست در گفتوگو با خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا درباره وضعیت اکران این فیلم گفت: شیوع ویروس کرونا در کشور، باعث شد که فیلم سینمایی «بیصدا حلزون» پس از سه سال اکران شود. این فیلم از نظر زمانی در شرایط مناسبی اکران نشده است و نمایش فیلمهای مختلف که در ارگانهای دولتی تولید شدهاند به آن فشار میآورد. باتوجه به این شرایط، اکران «بیصدا حلزون» تاکنون متوسط بوده است.
وی با اشاره به اینکه «بیصدا حلزون» نخستین فیلم سینماییاش است، درباره چالشهایی که برای ساخت این فیلم با آنها روبهرو شده است، بیان کرد: یک فیلمساز در جریان ساخت فیلم اولش از مرحله نگارش فیلمنامه گرفته تا نمایش آن به دلیل مشکلات و فشار زیادی که متحمل میشود، دچار پیری زودرس میشود. همچنین دیگران وقتی به او نگاه میکنند با خود میگویند که چرا این فرد فیلم ساخته است و میخواهد به ما چه بگوید. این مسائل باعث میشود که فیلمساز به تنهایی فیلمش را به جایی برساند، یعنی تهیهکننده پیدا و سرمایهگذار جذب کند که بسیار مراحل فرسایشی و طاقتفرسایی است. باید گفت فیلمساز اول تا زمانی که فیلم به نمایش میرسد و حیات واقعی خود را سپری میکند، شرایط مختلفی را پشت سر میگذارد.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبتهایش درباره تایید صلاحیت فیلم اولیها توسط سامانه بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: اگر شرایط به شکلی پیش رود که فیلمساز بتواند فیلمی را با دغدغه اجتماعی بسازد، نگاه خود را به جامعهای که در آن زندگی میکند، به درستی به تصویر بکشد و راهکاری را به مخاطب ارایه دهد، حمایت بنیاد سینمایی فارابی میتواند نقطه شروع خوبی باشد. البته با این دیدگاه که سلیقهای با فیلمنامهها برخورد نکنند و تنوعی در هیئت انتخاب آثار وجود داشته باشد. فقط روی اسامی و افراد مشخص برای این هیئت تکیه نکنند و کسانی را در آن جایگاه قرار دهند که بتوانند فیلمنامه مدرن را از فیلمنامه کلاسیک یا فانتزی تشخیص دهند و آگاه باشند که لزوم ساخت فلان فیلم چه خواهد بود. از طرف دیگر کسی سفارش نکند که چون فیلمساز اول است، بودجه کمی به فیلمش اختصاص دهیم. گاهی فیلمها با بودجههای کم ساخته میشوند، اما در اکران با معضل پخش روبهرو میشوند، یعنی فیلمساز باید سینمادار را متقاعد کند که فیلمش را پخش کند.
دزفولیزاده ادامه داد: ترکیب هیئت انتخاب فیلمهای اول در سامانه بنیاد سینمایی فارابی باید از میان فیلمسازان یا فیلمنامهنویسان جوانی باشد که امتحان خود را پس دادهاند. این افراد میتوانند روی روند کمتر ساخته شدن فیلمهای بسیار طولانی، با موضوعات کلیشهای و دارای روابط بسیار پیش پا افتاده تاثیر بگذارند. همچنین قبل از اینکه کارگردان اول بخواهد کارش را شروع کند، گفتوگوهایی با او انجام شود و در جلسات مختلف متوجه شود که کاری که قرار است انجام دهد، چقدر روی جامعه تاثیرگذار است تا دچار کجروی و رفتار نامناسب نشود. اگر شورای فیلماولیها به درستی برگزیده شوند، اتفاقات خوبی برای فیلمنامه و طرحهای درخشانی که وارد این سامانه میشوند، رخ میدهد.
او تاکید کرد: جزئیات خیلی زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه شود؛ هیئت انتخاب باید بر اساس مستعد بودن و فضایی که در جامعه وجود دارد، فیلمنامهها را انتخاب کنند تا تنوع زیادی در فرمهای انتخاب شده حاکم شود. باید این مسئله را در نظ داشت که در چند سال اخیر فیلمهایی در جشنواره فیلم فجر درخشیدند که از نگاهی نو، جسور و ذهنی پویا آمده بودند. حمایت از چنین فیلمهایی میتواند در ارتقای سینما یما تاثیر بگذارد و خاطره خوبی را شکل دهد. اینگونه مسائل نیازمند کارشناسان و گروهی متفاوت است تا بتوانند فضایی جدید ایجاد کنند.
کارگردان فیلم «بی صدا حلزون» خاطرنشان کرد: بودن نام بنیاد سینمایی فارابی پشت فیلمهای اول باعث میشود که فیلم مدت زمان بیشتری روی پرده بماند و تعداد سینماهای بیشتری به نمایش آن راغب شوند. این نهاد هم میتواند با انتخاب تهیهکنندگان مناسب و کاربلد روی تولید فیلمهای خوب تاثیر بگذارد، اگر اعمال نظرهای سلیقهای در انتخاب فیلمها صورت نگیرد و تا حد امکان محدودیتی در تولید برای فیلمساز ایجاد نشود، میتوان به نتیجه این امر خوشبین بود.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
انتهای پیام/