پرداختن به سیره امامان تنها وظیفه محققان معارف و اندیشه اسلامی نیست/ خنثیکردن روایتهای نادرست از انقلاب اسلامی با جهاد تبیین
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سیدمحمد مقیمی در جشن عید غدیر که در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن اشاره به نامگذاری تالار به نام علامه امینی و تجلیل از خدمات عالمانه و فاخر این عالم برجسته، اثر محققانه، عمیق و معظم «الغدیر» علامه امینی را به مثابه یک جهاد تبیین برای روایت صحیح واقعه غدیر دانست و گفت: علامه امینی با یک فرآیند محققانه، کاری بزرگ را در نگارش الغدیر انجام داده است تا روایت دقیق و درستی از حادثه غدیر داشته باشد.
وی افزود: در غدیر، مولای متقیان حضرت علی(ع) به جانشینی پیام اکرم(ص) از طرف خداوند متعال برگزیده شدند اما از فردای آن روز تا امروز، خطیبان جیرهخواری بودهاند که در منابر و مواعظ خود برای نادیده گرفته شدن و حتی وارونه جلوه دادن واقعیتی که ۱۲۰ هزار نفر شاهد آن بودهاند، تلاش کردهاند. همین موضوع نشان میدهد که تبیین واقعه غدیر و کار ارزشمند علامه امینی که یک واقعیت تاریخی را با ذکر روایات موجود در منابع اهل سنت روایت میکند، چقدر توانسته است در زنده ماندن غدیر و اثبات آن تاثیرگذار باشد.
مقیمی خاطرنشان کرد: وقتی حادثه غدیر و فرآیند تبیینی انجامشده توسط علامه امینی درباره روایت غدیر را مرور میکنیم، به اهمیت جهاد تبیین برای واقعیتهایی که در دوران معاصر اتفاق افتاده است، بیشتر پی میبریم.
رئیس دانشگاه تهران از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به عنوان مهمترین رویدادی که در تاریخ معاصر شاهد آن بودهایم، نام برد و با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای جهاد تبیین، گفت: بعضا شاهد هستیم که به بهانه وجود کاستیهایی در جامعه، روایتهای نادرستی از حادثه بزرگ انقلاب اسلامی و جایگاه نظام اسلامی در دنیا صورت میگیرد؛ یعنی نه تنها عزتی که ملت بزرگ ایران و ملل مسلمان از این رویداد بزرگ کسب کردند به درستی روایت نمیشود، بلکه گاهی اوقات این واقعیت بزرگ وارونه جلوه داده میشود و اگر با کار محققانه و دانشگاهی، واقعیتهای انقلاب اسلامی را به درستی منعکس نکنیم، دشمنان اسلام این رویداد بزرگ را به گونهای وارونه برای نسلهای آینده روایت خواهند کرد.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تاکید کرد: باید تلاش کنیم در قالب چارچوبهای علمی و دانشگاهی، موضوع جهاد تبیین واقعیتها که از مبناهای عقیدتیمان آغاز میشود و به مباحث انقلاب اسلامی ادامه پیدا میکند را با قدرت سامان دهیم؛ یعنی به صورت مستند، از اتفاقات و رویدادهایی که با آن مواجه شدهایم و شاهد تغییر و تحولات در جامعهمان بودهایم، روایت درستی داشته باشیم.
وی همچنین نهجالبلاغه امیرالمومنین را که با تلاشهای محققانه سید رضی گرداوری شده است را منبعی ارزشمند، آموزنده و در دسترس برای محققان همه رشتهها و همه موضوعات از مباحث خداشناسی تا مباحث اجتماعی، اقتصادی و حکومتی دانست و اظهار داشت: متاسفانه کمتر از نگاه علمی و دانشگاهی، نهجالبلاغه را مورد توجه قرار دادهایم.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، خطبهها، نامهها و حکمتهای نهجالبلاغه را منبع غنی برای تدوین خطمشیهای حکمرانی اسلامی برشمرد و توضیح داد: فرمان مبارک امام علی(ع) به مالک اشتر بیشتر از همه برای ما شناخته شده است، و این در حالی است که ما میتوانیم برای تمام ابعاد اجتماعی و حکومتی از آموزههای نهجالبلاغه بهرهمند شویم. به عنوان مثال، از نامهای کوتاه که در حوزه مشی حضرت امیرالمومنین(ع) درباره نحوه اعتماد حاکمان و کارگزاران به مردم صحبت میکند، میتوان مباحث مربوط به اعتماد عمومی در جامعه و رابطه بین حکومت و کارگزاران با مردم را که یکی از موضوعات مهم امروز ماست، تئوریزه کرد.
وی افزود: جوهره و عصاره نهجالبلاغه، بعد از بحثهای خداشناسی، پرداختن به بحث عدالت در مدیریت است، چیزی که امروز به شدت در جامعه و نظام مدیریت دولتیمان به آن نیازمند هستیم. امام علی (ع) عدالت را قرار دادن هر چیز در جای خودش تعریف میکنند و آن را از منظر مباحث متنوع حکومتی و مدیریتی در نهجالبلاغه مورد بررسی قرار میدهند که میطلبد بر روی آن کار علمی و محققانه انجام دهیم.
رئیس دانشگاه تهران بر واکاوی و نگاه محققانه دانشگاهیان به آموزههای امام علی(ع) تاکید کرد و گفت: گاهی فکر میکنیم پرداختن به سیره نظری و عملی ائمه اطهار علیهمالسلام، تنها وظیفه یک گروه از محققان است که در حوزه معارف اسلامی و اندیشه اسلامی کار میکنند. این درحالیست که همه ما در رشتههای مختلف بویژه در رشتههای علوم انسانی و اجتماعی باید به این موضوع بپردازیم و کاربستهای آن را در جامعه مورد توجه قرار دهیم تا در کنار ذکر مناقب آن حضرت و بهرهمندی از ثواب اخروی، از برکات و آموزههای امیرالمومنین (ع) در زندگی فردی و سازمانی بهرهمند شویم.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/