صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محمدرضا شفیعی:

«هناس» در جشنواره فیلم فجر نادیده گرفته شد/ شهید بهشتی تا آخرین لحظات با مجاهدین مدارا کرد

تهیه‌کننده فیلم «هناس» معتقد است که ارزش‌های این فیلم در جشنواره فیلم فجر نادیده گرفته شد.
کد خبر : 667501

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، در یک سال اخیر دو فیلم سینمایی با نام‌های «هناس» و «ضد» بر پرده سینما نقش بسته است که اشاره مستقیمی به موضوع ترور و گروه‌های تروریستی دارد و نیازمند بازخوانی و بررسی موشکافانه است.


شهید بهشتی تا آخرین لحظات با مجاهدین مدارا کرد


در همین ارتباط محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ضد» در شبکه افق گفت: در این فیلم از نگاه معارضین، به شهید بهشتی و شخصیت وی پرداختیم، قصدمان این بود که از نگاه همان افراد، به مخاطب بگوییم چه چیزی در شهید بهشتی وجود داشت که تصمیم گرفتند او را ترور کنند. شهید بهشتی تا آخرین روزها با مجاهدین تعامل کرد تا در آن سال‌های بحرانی، مقابله‌ای شکل نگیرد با اینکه رئیس قوه بود اما تاکید داشت تا وقتی مجاهدین اسلحه دست نگرفته‌اند با آن‌ها مقابله نشود، در فیلم به این مسئله هم پرداختیم.


وی افزود: وقتی می‌خواستیم فیلم «سر به مهر» را بسازیم می‌گفتند اسمش را عوض کن، با این اسم نمی‌فروشد! البته ساختیم و مردم هم استقبال کردند. نفوذی‌ها نمی‌خواهند آثاری درباره شخصیت‌های موثر انقلاب ساخته شود.


امیرعباس ربیعی، کارگردان سینمایی «ضد» در ادامه ضمن تاکید بر چرایی ساخت این اثر، گفت: بعد از تاکید رهبر معظم انقلاب درباره پرداختن به مسئله «نفوذ»، سعی داشتم کاری در این زمینه بسازم، فیلمنامه «ضد» در کنار همه ویژگی‌ها، این موضوع را هم مد نظر داشت. در این فیلم، از نگاه یک عضو سازمان مجاهدین خلق، قصه‌گویی می‌شود. ترور شهید بهشتی، در واقع بیشتر ترور یک اندیشه و تشکیلات بود تا یک فرد. آن‌قدر اتفاقات مربوط به ترور شخصیت‌ها داریم که در هر کشوری بود، هزاران فیلم درباره‌اش می‌ساختند.


کارگردان سینمایی «ضد» تاکید کرد: گاهی بستری برای ساخت فیلم درباره ترور و شخصیت‌های انقلابی فراهم می‌شود ولی کار را به دست فیلمسازی می‌دهند که دغدغه‌ای راجع به آن موضوع ندارد، بعد می‌گویند این نوع آثار بیننده ندارد و مردم نگاه نمی‌کنند. مدیران فرهنگی باید به فیلمسازان دغدغه‌مند اجازه بدهند راهشان را بروند، نه اینکه فیلمنامه‌ای جلویشان بگذارند و بگویند این را بساز. اگر اجازه ندهند من فیلمساز کارم را بکنم، تبدیل می‌شوم به فیلمساز سفارشی‌ساز.


از جشنواره فیلم فجر خاطره خوبی نداریم!


محمدرضا شفاه، تهیه‌کننده سینمایی «هناس» ضمن اشاره به موضوع فیلم گفت: ترور شهید داریوش رضایی‌نژاد آن‌قدر وحشتناک بود که به نظر ما رسید بهترین کار برای نمایش واقعی مسئله ترور این است که این قصه را روایت کنیم، این ایده وجود داشت ولی بعد از ترور شهید فخری‌نژاد، به صورت جدی روی آن کار کردیم. آدم‌هایی که مثل مخاطبان برنامه جهان‌آرا، جزو آدم‌هایی هستند که هناس برای آن‌ها ساخته شده ولی به سینما نمی‌روند در حالی‌که اگر برایمان مهم است که چنین فیلم‌هایی ساخته شود، الان وقت حمایت و دیدن آن در سینماست.


تهیه‌کننده سینمایی «هناس» بیان کرد: این مسئله برایمان اهمیت داشت که از ابتدای داستان، دچار محدودیت در صحبت کردن پیرامون زندگی شهید رضایی‌نژاد نشویم؛ با همسر ایشان جلساتی داشتیم و دریافتیم نوع رابطه وی با همسرش و روایت‌گری آن می‌تواند روایت جذابی برای مخاطب سینما باشد.


وی درباره تجربه خود از جشنواره فیلم فجر گفت: از جشنواره فیلم فجر خاطره خوبی نداریم! این جشنواره در واقع جشن انقلاب اسلامی است و «هناس» هم موضوع روز ایران، آن وقت در جشنواره مطلقا نادیده گرفته شد و حاصل جشنواره برای ما دردناک بود.


با «هناس» قصد داشتیم مخاطبان را درگیر کنیم


حسین دارابی، کارگردان سینمایی «هناس» در ادامه برنامه گفت: اینکه بخواهیم برای یک قشر خاص مثلا حزب‌اللهی‌ها فیلم بسازیم اشکالی ندارد ولی در «هناس» قصد داشتیم همه مخاطبان را درگیر کنیم، چون معتقدم فیلم باید در وهله نخست برای همه مخاطبان جذاب باشد البته مسئله هسته‌ای هم به نظرم همه‌پسند است، ملودرامی عاشقانه است که موضوع روز سیاسی را هم روایت می‌کند. برای ما هم سنگین بود که صحنه ترور شهید رضایی‌نژاد را در فیلم بیاوریم ولی معتقدم باید این صحنه و این ترور با ابزار سینما در تاریخ ما ثبت می‌شد.


انتهای پیام/۱۱۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر