سازمانهای اداری حمایت مناسبی از شرکتها و صنایع خلاق ندارند
به گزارش خبرنگار سایر حوزههای گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، صنایع خلاق فرهنگی یکی از ریشهدارترین صنایع در ایران و جهان هستند که از همگرایی صنایع فرهنگی، تکنولوژی و خلاقیتهای انسانی شکل میگیرد. ویژگی بارز این صنایع آن است که برای تولید کالا، به جای بهرهگیری عمده از مواد اولیه طبیعی و معدنی، عمده منابع از بروندادهای فکری و ذوقی انسان که ماهیت هنری و فرهنگی دارد، تأمین میشوند. صنایع خلاق رشد فوقالعادهای در دهههای گذشته داشته و توجه بخشهای خصوصی و دولتی را در سراسر دنیا به سمت خود جلب کرده است.
هادی قنبری، مدیر شرکت ایدهپردازان فناوری اطلاعات الفبا در گفتوگو با خبرنگار آنا گفت: یکی از برنامههایی که از سال ۹۱ به آن پرداختیم، یادگیری به همراه بازی برای کودکان بود که بتوانیم آن را در انواع رسانهها و پلتفرمهای نرمافزاری ارائه دهیم. این کار را در حوزه آموزشی، درمانی و فرهنگی شروع کردیم. در بحث آموزشی یادگیری ریاضی، قرآن و زبان و در بحث فرهنگی بازی همیار شهرداری را کار کردیم، این بازی در مورد پسماند، جمعآوری زباله و بازیافت بود. در حوزه درمان هم بازیهایی در زمینه بهبود توجه کودکان ساختیم که برای درمان بیشفعالان مفید بود.
آموزش؛ پایهایترین بخش صنعت یک کشور
وی درباره اهمیت صنایع خلاق در بهبود و توسعه کشور، اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا بحث آموزش مجازی خیلی رونق گرفت. به خصوص که با پیشرفت تکنولوژی و توسعه فضای مجازی و زیرساختهای آن کودکان و نوجوانان با ابزارهایی همانند گوشی همراه، تبلت یا لپتاپ خو گرفتند، بازیهایی که تولید کردیم به رده سنی ۶ تا ۹ سال کمک بسیاری میکرد، کودکان از طریق بازی ذهنشان مشغول میشود، در پشت صحنه آموزش میبینند و بحث یادگیری اتفاق میافتد. در کل آموزش پایهایترین بخش صنعت یک کشور محسوب میشود.
این ایدهپرداز درباره اینکه چرا شخصیتهای مطرح داستانی ما به بازی یا سرگرمی تبدیل نمیشوند، بیان کرد: یکی از نکتههای مهم، کیفیت ساخت ما است که به بودجه و هزینههایی که انجام میدهیم، برمیگردد. مثلاً سریال «یوسف پیامبر» مخاطب بسیاری داشت اما وقتی میخواهیم آن را در سطح جهانی، هالیوود یا بالیوود مطرح کنیم در مقابل تولیدات دیگر کیفیت ساخت ما پایین است چون هزینهای صورت نمیگیرد، حمایتی هم از ساختارهای ما وجود ندارد. رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و نهادهای مربوطه سیاست دیگری است. هزینه خیلی مهم است، نهادی که بتواند بودجه را پشتیبانی کند هنوز به صورت دولتی وجود ندارد. چون در حوزه دولتی هزینههای سازمان بالاست یا بروکراسی اداری هیچگاه نمیگذارد این کار به نحو احسن انجام شود.
بیشتر بخوانید:
- حرکت صنایع خلاق در مسیر حل مسائل کشور است/ اگر مسئولان به جوانان میدان بدهند ضرر نمیکنند
- صنایع خلاق به بازاریابی و صادرات نیاز دارد/ نقاشی پشت شیشه تصویرگر علائق دینی و ملی است
- مشکل صنعت اسباببازی رعایت نکردن کپیرایت است/ از بین رفتن تهاجم فرهنگی با شکلگیری صنایع خلاق
- تامین نیروهای انسانی بزرگترین چالش صنایع و شرکتهای خلاق است
چالش اصلی صنایع خلاق بودجه و حمایت مالی است
قنبری درباره چالشهایی که با آن مواجه میشوند، خاطرنشان کرد: سازمانهایی مثل شهرداری، آموزش و پرورش، مرکز خدمات و غیره حمایتی از شرکتها و صنایع خلاق ندارند یعنی نمیتوانید محصول را پیادهسازی کنید چون مهمترین کار در این حوزه بازاریابی است. در ایران جایگاه مناسبی برای کارهای فرهنگی و سیستماتیک وجود ندارد چون این امور اولویت دوم یا سوم مردم جامعه است. یعنی یک خانواده تا آنجایی که میشود برای کارهایی هنری و فرهنگی هزینه نمیکنند. نکته دیگر اینکه وقتی بازیهای خارجی رایگان هستند افراد از برنامههای ایرانی استقبال نمیکنند. حتی اگر با قیمت هزار تومان هم در کافه بازار ارائه شود، مردم ترجیح میدهند آن مبلغ را هم پرداخت نکنند و از بازیهای رایگان استفاده کنند. در ایران قانون کپیرایت رعایت نمیشود و وقتی یک نسخه از محصول فروش میرود به راحتی از آن کپیبرداری و تکثیر میشود.
مدیر شرکت ایدهپردازان فناوری اطلاعات الفبا در ادامه افزود: چالش اصلی شرکتها و صنایع خلاق بحث بودجه و حمایت مالی است. از ما هیچگاه حمایت مالی خوبی نشد. زمانی هم که در پارک علم و فناوری مستقر بودیم امکانات خاصی عاید ما نشد. ۱۰ سال روی این پروژه کار کردیم تا به جایگاه خوبی رسیدیم. اگر بودجه متناسبی در اختیار شرکتها و صنایع خلاق قرار گیرد روی بحث فروش بهتر کار میکنند.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/