صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حاشیه‌های آخرین روز جشنواره فیلم فجر

پایان جشنواره فیلم فجر در میان انتقادات تند و تیز

اعتراض به دیده نشدن فیلم «سیانور»، حضور دو تن از نمایندگان مجلس، مداحان و خانواده‌های شهیدان مجید شریف واقفی و مرتضی صمدیه لباف(از موسسان سازمان مجاهدین خلق) برای دیدن فیلم «سیانور»، اعتراضات گسترده در نشست دو فیلم آخر و توزیع کاتالوگ در آخرین ساعات جشنواره، از حاشیه‌های روز پایانی جشنواره سی‌وچهارم بود.
کد خبر : 66588

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، حاشیه‌های دهمین روز جشنواره در برج میلاد با انتقادهای عوامل فیلم سینمایی «لاک قرمز» نسبت به برنامه «هفت» که در آن گفته شده بود حرکت دوربین در این فیلم سینمایی احمقانه، حال‌به‌هم‌زن و تهوع‌آور بود، آغاز شد.


محمدرضا سکوت، مدیر فیلمبرداری «لاک قرمز» در این باره گفت: «همه ما سینماگر هستیم و ادعای کار فرهنگی داریم. تاکنون بیش از چهل فیلم سینمایی را فیلمبرداری کردم و تا به امروز هیچ کس به اندازه برنامه «هفت» به شخصیت کاری من توهین نکرده بود. بسیاری از افرادی که نقد فراستی یا همکارانش در این برنامه را می شنوند، به راحتی از کنار آن عبور می‌کنند و می‌گویند باید سکوت کرد اما این صحبت‌ها تخریبی است. ما فیلم می‌سازیم که تعهدی در ذهن بیننده به وجود بیاوریم.»


وی با بیان این‌که در این پروژه پایش آسیب دیده اظهار کرد: «در شرایطی که اگر پایم هم می‌شکست، هیچ حمایت مالی از من انجام نمی‌شود، کار می‌کنیم، آن وقت در برنامه هفت اعلام می شود که حرکات دوربین من حال‌به‌هم‌زن و احمقانه است. به نظرم ادب، متانت و شخصیت حکم می کند که نقد را دوستانه، انسانی و با مهربانی بیان کنیم. اگر واقعا فیلمبرداری به شکلی که در برنامه هفت عنوان شد، انجام شده چرا از دوهزار نفری که دیروز فیلم را در برج دیدند، حداقل دویست نفر بیرون نرفتند؟ »


وی افزود: «هرگز کارهای خودم را بی اشکال نمی‌دانم، اما نقد منصفانه با بی احترامی فرق دارد. چطور ممکن است هر سه فیلمی که در سه سانس پایانی در کاخ جشنواره نشان داده شدند همگی بد باشند و نکته مثبتی نداشته باشند؟ واقعا از این که به شخصیتم توهین شود، ناراحت می شوم.»


حاشیه دیگر این نشست صحبت‌های مجیدی به برنامه‌ریزی برگزارکنندگان جشنواره بود. در بخشی از این نشست کامران مجیدی با اشاره به این‌که این فیلم مانند شخصیت‌هایی که در آن بود، مظلوم واقع شده است بیان کرد: «روز گذشته ساعت ۱۷ اکران کاخ مردمی فیلم ما بود و ساعت ۱۸ فرش قرمز برج میلاد و از طرفی ساعت ۱۸:۳۰ دوستانی برای مهمانی نامزدها دعوت بودند. این بی‌برنامگی‌ها برای ما اتفاق افتاد ولی امیدواریم سال‌های بعد برای دیگر فیلم‌ها نیفتد.»


در نشست خبری فیلم «خشم و هیاهو» نوید محمدزاده گفت: «۲ سال پیش در جشنواره فیلم فجر مصاحبه‌ای از من منتشر شد که در آن گفته بودم «سیمرغ گرفتن کاری ندارد» این در حالی است که من چنین مصاحبه‌ای را انجام ندادم. می‌خواهم بگویم که بهتر است این رسانه‌ها از طرف کسی حرفی ننویسند. قرار نیست پچ‌پچ میان هنرمندان تبدیل به مصاحبه شود.»


وی همچنین با اشاره به شباهت «خشم و هیاهو» به یک پرونده قضایی، گفت: «این شباهت به پرونده‌ قضایی که در برخی از رسانه‌ها به آن اشاره شده است، برای من بسیار جذاب بود و خوشحالم که این نقش را بازی کردم. من بیش از ۶ تئاتر کار کردم و بازی در نقش‌هایی را پذیرفتم که بعضی از بازیگران مطرح تئاتر کشور بهترین بازی‌های خود را در این نقش‌ها انجام دادند. وقتی از من می‌پرسند که نمی‌ترسی که چنین نقش‌هایی بازی می‌کنی؛ می‌گویم من مسیر تازه‌ای را با این نقش دنبال می‌کنم.»


هومن سیدی در پاسخ به این پرسش که قرار بود در ابتدا این فیلم درباره یک فوتبالیست ساخته شود، توضیح داد: «در ابتدای نگارش فیلمنامه قرار بود این کاراکتر، یک بازیگر باشد و اصلاً حرفی از فوتبالیست نبود اما بعد از ارسال فیلمنامه به وزارت ارشاد، به ما پیشنهاد دادند که کاراکتر اصلی، بازیگر نباشد. به همین دلیل و با توجه به اینکه شخصیت اصلی داستان ما باید یک شخصیت معروف در بین جامعه باشد، باید خواننده، بازیگر و یا ورزشکار می‌بود که ما سراغ خواننده رفتیم.»


در نشست فیلم «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم»سهیلا رضوی و سارا بهرامی گریه نکردن در این فیلم را یکی از سخت‌ترین بخش‌هایش دانستند.


مانی رحمانی که در این فیلم نقش پسر مقتول را بازی کرده بود به‌خاطر یکی از سکانس‌ها که در آن علی مصفا را کتک می‌زند به خاطر کبود شدن دست علی مصفا از او عذرخواهی کرد.


حمیدرضا قربانی نیز درباره آسیب دیدن علی مصفا در صحنه آخر گفت: «بعد از فیلم برداری متوجه شدم تمام بازوی او کبود شده و بازهم بابت این ماجرا از او معذرت می‌خواهم.»


در بخشی از این نشست متنی از مهناز افشار که در نشست رسانه‌ای حضور نداشت توسط کمالی خوانده شد که در آن از اضحاب رسانه بابت غیبتش عذرخواهی کرده بود.


در زمان اکران فیلم‌ها مستند «کارنامه بنیاد کندی» و دو فیلم «اینجا کسی نمی میرد» و «گاهی» از گروه هنر و تجربه به نمایش در آمد.


در مراسم فرش قرمز «گاهی» حضور عوامل با لباس‌های متحدالشکل جلب توجه می‌کرد.


اولین فیلم بخش سودای سیمرغ «سیانور» بود که همان‌گونه که انتظار می‌رفت سالن اصلی،‌ بالکن و همچنین دو سالن 4 و 5 پر شد و رضایت مخاطبان را در پی داشت.


با توجه به اینکه این فیلم به لحاظ موضوع شبیه به «امکان مینا» اما در سطح بسیار بالاتری ساخته شده است، اعتراض بسیاری از اهالی رسانه را به ویژه در فضای مجازی در پی داشت که چرا این فیلم مورد توجه داروان قرار نگرفته و زمزمه‌هایی از قصد و عمد و عملکرد شخصی در رابطه با این فیلم وجود داشت و تمامی مخاطبان معتقد بودند به شکل کاملا واضحی در حق این فیلم اجحاف شده است.


محمدصادق آهنگران و عبدالرضا هلالی مداحان اهل بیت، بیژن نوباوه و علیرضا محجوب نمایندگان مجلس، داوود میرباقری کارگردان، خانواده شهیدان مجید شریف واقفی و مرتضی صمدیه لباف که فیلم «سیانور» براساس این دو شخصیت ساخته شده، نیز در برج میلاد به تماشای این فیلم نشستند.


در مراسم فرش قرمز این فیلم بابک حمیدیان و مهدی هاشمی حضور نداشتند.


آخرین فیلم کاخ جشنواره، «به دنیا آمدن» ساخته محسن عبدالوهاب بود که در سانس 21 به روی پرده رفت.


پیش از آغاز این فیلم مراسم نورافشانی در محوطه برج میلاد برگزار شد.


در پایان این فیلم و همزمان با تیتراژ پایانی یداله نجفی صدابردار فقید مورد تشویق قرار گرفت.


همزمان با این فیلم انیمیشن «فهرست مقدس» در سالن‌های 4 و 5 به نمایش در آمد.


به دلیل اینکه صبح روز 22 بهمن امکان برگزاری نشست وجود نداشت، نشست های خبری دو فیلم «به دنیا آمدن» و «سیانور» در ساعات پایانی روز دهم برگزار شد.


این در حالی بود که بعد از فیلم «به دنیا آمدن» بلندگوی سالن همایش‌ها مدام از پایان برنامه‌ها خبر داد و حاضران را به ترک مرکز همایش‌ها دعوت کرد.


با وجود اینکه نشست فیلم «سیانور» حدود ساعت 23 برگزار شد اما اکثر صندلی‌های سالن سعدی پر شده بود و در پایان این نشست هم عوامل این فیلم که در هیچ بخشی نامزد دریافت جایزه نشده‌اند با علامت پیروزی عکس یادگاری گرفتند.


در نشست فیلم «سیانور» محمود رضوی و بهروز شعیبی از خبرنگاران که در آن ساعت شب در نشست حضور یافتند تشکر کردند و گفتند فقط به احترام اهالی رسانه آنجا هستند.


آنها همچنین به برنامه‌ریزی‌های این دوره از جشنواره انتقاداتی داشتند و از اینکه فیلمشان به طرز عجیبی مورد توجه داوران قرار نگرفته ابراز ناراحتی کردند.


رضوی گفت: «وقتی ترکیب هیئت داوران را دیدم به بهروز شعیبی گفتم از این ترکیب، یک کاندیداتوری هم برای ما بیرون نمی‌آید.»


شعیبی نیز گفت: «متاسفانه جشنواره تبدیل به تخم‌مرغ شانسی شده و بستگی دارد چه کسی از این تخم مرغ شانسی در بیاید.»


کارگردان «سیانور» در ادامه استفاده از اسامی واقعی در این فیلم را لازم دانست و اظهار کرد خانواده های شهیدان مجید شریف واقفی و مرتضی صمدیه لباف که در سالن حضور داشتند از جایی به بعد اشک می‌ریختند.


رضوی حمایت وزارت اطلاعات از «سیانور» را تکذیب کرد اما گفت این نهاد امنیتی به دلیل حساسیت موضوع بر فیلم نظارت داشته است، البته این نظارت به معنی داشتن نماینده بر سر صحنه فیلمبرداری نبوده بلکه به صورت مشاوره بوده همچون موارد دیگری که مشاوره‌های زیادی برای این فیلم گرفته شده است.


در بخشی از این نشست بهروز شعیبی به اینکه در هنگام تحقیقات درباره آن مقطع زمانی بارها به اسم علی جنتی در وقایع آن زمان برخورد کرده اشاره کرد و گفت خوشحالم این فیلم را در زمان وزارت علی جنتی ساختم و فیلم را به او و همرزمانش تقدیم کرد.


در پایان این نشست بهروز شعیبی از طرف مهدی هاشمی که به دلیل بازی در یک سریال و بهزاد عبدی که در سفر بود و نتوانسته بودند در نشست حضور یابند عذرخواهی کرد.


بلافاصله بعد از نشست فیلم «سیانور» نشست فیلم «به دنیا آمدن» ساخته محسن عبدالوهاب آغاز شد.


عبدالوهاب در ابتدای نشست با بیان اینکه فیلم او از ابتدای جشنواره آماده بوده، نمایش این فیلم در سانس آخر را سئوال برانگیز دانست و به طنز گفت: «حتی برای عوارض شهرداری هم وقتی فرد خوش حساب است جایزه‌ای برای آن در نظر گرفته می‌شود.»


وی همچنین به همزمانی اکران این فیلم در کاخ مردمی و برج میلاد نیز انتقاد کرد و گفت نگذاشتند ما از فیلم دیدن در کنار مردم لذت ببریم.


محمد احمدی تهیه‌کننده و مدیر فیلمبرداری این فیلم نیز با انتقادات تندی به برگزار کنندگان جشنواره گفت: «آقا نمی‌توانی کاری را درست انجام دهی قبول نکن. چرا این کار را می‌کنی؟ شما از زمان طاغوت برنامه‌ریز بودی اما الان دیگر مغزت کوچک شده نمی‌توانی درست تصمیم بگیری.»


هدایت هاشمی نیز به اینکه فرش قرمز بخش مردمی و جشنواره‌ای این فیلم همزمان برگزار شده و اینکه فیلم در آخرین سانس نمایش داده شده اعتراض کرد.


وی همچنین با بیان اینکه من در سینمایی که عمو یدی آن تازه درگذشته خیلی حال و هوای صحبت کردن ندارم، گفت: «متاسفانه این فیلم حسن ختامی بر کارهای یدالله نجفی است که من احترام بسیاری برای او قائلم و شما امشب حاصل کار او را شاهد بودید. برایم بسیار غم‌انگیز است که هیچکس یادی از او نمی‌کند در حالی که بسیاری از فیلم‌ها با تلاش او ساخته شده است. خجالت بکشید.»


یکی از اتفاقات جالب روز پایانی این بود که بعد از اعتراض خبرنگار آنا در مورد توزیع نشدن کاتالوگ در گروه تلگرامی جشنواره فیلم فجر و انتشار خبری با همین تیتر در صبح روز دهم، و همچنین اشاره خبرنگار ایسنا به این مورد در گزارش حاشیه‌های روز گذشته، عصر آخرین روز جشنواره اعلام شد که نمایندگان رسانه‌ها برای دریافت کاتالوگ به روابط عمومی مراجعه کنند!



انتهای پیام/

ارسال نظر