صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۹ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

ابهام در چرایی ضعف ارتباط شرکت های دانش بنیان با بازارهای داخلی و خارجی

عضو کمیسیون مجلس گفت: درباره چرایی ضعف ارتباط شرکت های دانش بنیان با بازارهای داخلی و خارجی به نتیجه نرسیده ایم.
کد خبر : 665325

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، عباس جهانگیرزاده درباره علت ارتباط ضعیف صنایع و شرکت های دانش بنیان و عدم خرید محصولات دانش بنیان از سوی صنایع گفت: اعتقاد داریم که باید شرکت های دانش بنیان ارتباط قوی و فعالی با صنایع و وزارت خانه های مختلف کشور داشته باشند. در سال‌های اخیر واژه اقتصاد دانش بنیان و شرکت‌های دانش بنیان بسیار به گوش می‌رسد و بدون شک توجه به شرکت‌های دانش بنیان اساسا باعث بهبود و ارتقای اقتصاد کشور خواهد شد.


عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: در حوزه انتخابیه من حدودا هزار و ۳۸۵ هزار هکتار زمین کشاورزی با آبیاری تحت فشار زیر نظر شرکت های دانش بنیان با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان عملیاتی شد.


او گفت: این مسئله اقدامی مهم است و باید این اتفاق در سراسر کشور بیفتد نه این که فقط در برخی استان ها و ارگان ها. از وزارت صنعت معدن و تجارت برای پاسخگویی به این ضعف سوال پرسیده ایم ولی آن ها اعلام کرده اند که واردات کالای مشابه داخلی آن هم مشابه ساخته شده در شرکت های دانش بنیان را محدود کرده اند و بیشتر به کالای تولید داخل اهمیت می دهند.


جهانگیرزاده گفت: تلاش و همت در راستای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد. دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان یکی از ارکان قدرتمند قوه مقننه از راه‌های مختلفی می‌توانند شرکت‌های دانش بنیان را حمایت کنند. به نظر می‌رسد حلقه مفقوده‌ای که باعث شده است اقتصاد ما همچنان در مسیر دانش بنیانی قرار نگیرد، معضل ارتباط این شرکت‌ها با بازارهای داخلی و خارجی و ارتباط فنی و مالی با دنیا است.


این نماینده مجلس یازدهم در ادامه گفت: در این بین نمایندگان مجلس مدام در حال سوال و جواب از ارگان های مسئول رسیدگی به این مشکل هستند؛ اما به نتیجه نرسیده ایم. این ارتباط حتی در حد معقول هم در کشور ما رخ نداده است. باید در کشور به تولیدات داخلی آن هم دانش بنیان بها داده شود و این کالاها به قیمت مناسب هم خریداری شود. البته واردات کالاها از تولید داخل بیشتر نیست.


او گفت: برای افزایش سرمایه در گردش شرکت های دانش بنیان خود دارندگان این شرکت ها باید تلاش کنند که یک محصول کیفی و قابل رقابت با محصولات خارجی تولید کنند و در عین حال هم باید قانونی در کشور ایجاد شود و محصولات با کیفیتی که در کشور تولید می‌شود و مشابه آن را به کشور وارد می کنند از واردات آن جلوگیری شود. در دهه ۶۰ مقره های برق از خارج وارد می شدند و مشارکتی به نام مقره سازی در ساوه داشتیم که مشابه خارجی این محصولات را در داخل تولید کرد و اجازه هم نداد این محصولات به کشور وارد شوند.


عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: قوانینی باید تعریف شوند و ما نیازمند به قوانین محکم در حوزه دانش بنیان ها هستیم. باید از تولیدات این شرکت های دانش بنیان حمایت شود. نباید قوانین سختی در کشور وضع کنیم که منجر شوند که این شرکت ها نتوانند فعالیت کنند؛ در مقابل نباید اقداماتی انجام شوند که تولید کنندگان از این موضوع متضرر شوند و محصولاتی بی کیفیت به دست آن ها برسد.


او گفت: علت ضعیف بودن خدمات پس از فروش این محصولات شرکت های دانش بنیان ضعف قانون گذاری در کشور ما است؛ اگر قوانین در کشور ما قوی بودند تولید کننده باید در مقابل خسارت های کالای تولیدی جواب پس می داد. قطعاً شاهد ضعف در خدمات پس از فروش کالاهای تولیدی نبودیم. به طور حتم برای ورود شرکت‌ها و صنایع بزرگ کشور به بازارهای جهانی وجود شرکت‌های دانش بنیان با طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه و کارآمد نیاز خواهد بود.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر