مهمترین مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی چیست؟
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از ساری، مسعود ربانی در نخستین جلسه شورای گسترش رشتههای فنیحرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران عنوان کرد: موضوع مهارت و کارآفرینی رویدادی ملی بوده که برای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق شعار سال و بر اساس سند پنجساله تحول و تعالی دانشگاه آزاد تعیین شده و گرهزدن آموزش عالی با حوزه مهارت و اشتغال مهمترین مأموریت دانشکده مهارت و کارآفرینی است.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران با اشاره به اینکه خرداد ۱۴۰۰ آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی ابلاغ شد، ادامه داد: مقدمه و تعاریف و نحوه تأسیس و اداره دانشکده مهارت و آموزشهای کوتاهمدت در مدارس عالی مهارت بهتفصیل توضیح دادهشده و در آن استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای است و گسترش آموزشهای فنیحرفهای و مهارتی نیز بر اساس تقاضای بازار کار انجام میگیرد.
بیشتر بخوانید:
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی فرصتی برای تربیت نیروی کار ماهر
ربانی اضافه کرد: در دانشکده مهارت و کارآفرینی توسعه رشتهها متناسب با آمایش ملی و استانی صورت گرفته که همزمان با آموزش نظری، دانشجویان بخش قابلتوجهی از دوران تحصیل را به یادگیری عملی و مهارتی میپردازد.
وی درباره وظایف محوله معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی عنوان کرد: مأموریت راهاندازی دانشکده مهارت به معاونتهای سما سپردهشده که وظیفه دارند آموزشکدههای فنی حرفهای سما را ادغام و دانشکده مهارت و کارآفرینی را با وظایف جدید راهاندازی کنند؛ بنابراین در گام نخست آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل شد و در گام بعدی مطابق با مصوبه شورای دانشگاه، واحدها موظف شدند که از ظرفیت تمام بخشها برای راهاندازی و تقویت دانشکده مهارت استفاده کنند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: از آنجایی که میان ورودیهای بازار کار و فرصتهای شغلی ایجادشده تعادل برقرار نیست درنتیجه با افزایش بیکاری مواجه هستیم؛ بنابراین در شرایط کنونی برای رشد اقتصادی کشور و شتاب دو فرایند تولید و ایجاد اشتغال پایدار، نیاز به توسعه آموزش فنی حرفهای داریم.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مازندران تأسیس دانشکده مهارت و کارآفرینی را رویدادی مهم و ملی دانست و گفت: در مهارتمحوری ۶۵ درصد دروس و سرفصلها با نگرش کاربرد عملی و مهارتی است، یعنی فارغالتحصیل دانشکده مهارت بهراحتی وارد بازار کار عملی میشوند، تفاوت میان آموزش جدید و قدیم این است که در مهارتمحوری تمام رشتهها منطبق بر آموزش عملی است و دیگر به آموزش نظری صرف تکیه ندارد.
ربانی اظهار کرد: در این طرح مدارس عالی مهارتی یا همان دورههای کوتاهمدت نیز میتوانند برای کسانی که نیاز به دورههای چندماهه برای کسب مهارت دارند مؤثر باشد، مضاف بر این طرح پویش در دستور کار دانشکدهها قرار دارد که بر اساس آن تلاش میشود تا دانشجویان را در حین تحصیل وارد بازار کار در بنگاههای صنعتی کنند.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران افزود: در این طرح تفاهمنامههایی با ادارات و سازمانهای فنی حرفهای و دیگر ارگانها و بنگاههای صنعتی منعقد میشود که دانشجو بتواند علاوه بر اینکه توانمندی لازم را در آن مجموعه فرامیگیرد، بخشی از شهریه دانشجویان نیز توسط بنگاههای صنعتی تأمین شود و دانشجو بلافاصله پس از فارغالتحصیلی میتواند با تخصصی که به دست آورده جذب همان مرکز یا مراکز دیگر شود و ارائه خدمات مشاوره شغلی نیز از دیگر ارکان دانشکده مهارتی است.
ربانی با اشاره به توسعه کسبوکارهای خانگی با هدف توانمندسازی افراد خانواده برای حمایت از اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصاد خانوادهها اظهار کرد: بر اساس گزارش رسمی نرخ نیروی ماهر ایران ۱۸ درصد است که در کشورهای توسعهیافته ۷۸درصد بوده و این فاصله میان نیروی کار گویای مشکلات و موانع رونق اقتصاد و اشتغال است که با توجه به آمار موجود مشکل اصلی نبود نیروی متخصص و ماهر است که مدارس عالی مهارتی طرح آموزش و توسعه کسبوکارهای خانگی را در دستور کار خود قراردادند.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/