صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۹ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

«راهنمای دیپلماسی عمومی در مأموریت‌های برون‌مرزی» منتشر شد/ شناخت شیوه‌های تاثیرگذاری بر افکار عمومی جهانی در ۹ فصل

کتاب «راهنمای دیپلماسی عمومی در مأموریت‌های برون‌مرزی» از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.
کد خبر : 664062

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، در طی دهه‌های اخیر نقش افکار عمومی جهان در انتخاب و شکل‌دهی نظام‌های سیاسی و به تبع آن سیاست خارجی کشورها افزایش یافته است و به همین دلیل نیز شکل‌دهی روابط پایدار سیاسی و اقتصادی با کشورهای جهان بدون توجه به افکار عمومی آن‌ها و تلاش در پی جلب نظرشان ممکن نیست.


به همین دلیل امروزه دیپلماسی عمومی به یکی از مهم‌ترین ابزارهای پیش‌برنده منافع ملی کشورها در عرصه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل بدل شده است؛ در واقع دولت‌های توسعه‌طلب جهان به واسطه دیپلماسی عمومی با افکار عمومی کشورها هدف ارتباط و تعامل برقرار کرده و از این طریق زمینه تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی خود با دولت‌ آن‌ها را فراهم می‌آورند و از شکل‌گیری احساسات ضد خود که می‌تواند به روابط اقتصادی و سیاسی لطمه وارد کند پیشگیری می‌نمایند. به همین دلیل این نوع دیپلماسی نقش و تأثیر بسزایی در تقویت و تأمین «منافع ملی» کشورها در عرصه بین‌المللی دارد به همین دلیل کشورهای علاقه‌مند به توسعه سیاست خارجی نیازمند آموزش این نوع دیپلماسی به مدیران و کارشناسان فعال در عرصه سیاست خارجی خود هستند و با توجه به کمبود منابع آموزشی کاربردی در این حوزه کتاب «راهنمای دیپلماسی عمومی در مأموریت‌های برون‌مرزی؛ اصول اطلاع‌رسانی و برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان خارجی» در راستای تأمین این هدف و به همت «نوید کمالی» و «عباس محمدیان» تألیف و تدوین و از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.


این کتاب در ۹ فصل به همراه ضمائم ویژه تنظیم شده است که در هر فصل تجربیات متنوعی حسب موضوع فصل مورد بررسی قرار گرفته است. البته یکی از بخش‌های کلیدی این کتاب فصل پایانی کتاب تحت عنوان «رهیافت‌ها و آموزه‌های کاربردی» است که در آن مهم‌ترین آموزه‌های حاصل از مطالعه این کتاب به صورت مختصر و فهرست وار بیان شده است.


به طور مثال در این فصل قواعد و مهارتهایی که تمام ماموران و کارشناسان اعزامی به مأموریت‌های برون‌مرزی باید به آن توجه داشته باشند فهرست شده است که مهم‌ترین آن ضرورت ارتقای سطح آگاهی فرهنگی و محیطی در رابطه با جامعه میزبان است.


نویسندگان کتاب در پایان این فصل بر ضرورت کسب شناخت نسبت به ارزش‌ها و فرهنگ حاکم بر کشور محل مأموریت تأکید کرده و می‌نویسند: برای پیشبرد موفق و مؤثر دیپلماسی عمومی در قبال دیگر ملت‌ها بایستی به دو اصل اساسی شناسایی و برجسته‌سازی شباهت‌ها و ارزش‌های مشترک و همچنین حفظ احترام و ارزش در قبال تفاوت‌ها توجه داشت چراکه عدم توجه به تفاوت‌ها و تنها تلاش در راستای برجسته‌سازی ارزش‌های مطلوب خود دیپلماسی عمومی را بی‌اثر کرده و زمینه شکل‌گیری احساسات منفی در کشور میزبان نسبت به ما را فراهم می‌کند.


لازم به ذکر است که چاپ اول کتاب «راهنمای دیپلماسی عمومی در مأموریت‌های برون‌مرزی؛ اصول اطلاع‌رسانی و برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان خارجی»، تألیف و تدوین شده توسط نوید کمالی و عباس محمدیان، با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و در ۴۶۴ صفحه، خردادماه سال ۱۴۰۱ از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.


انتهای پیام/۴۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر