آموزش مهارت به کودکان با روش یادگیری نوین
محمدحسن محمدپور مدیرعامل شرکت ایدهپردازان جوان پارسی در گفتوگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا با اشاره به این که طرح کودک رایان یک رویکرد آموزشی و تربیتی است، بیان کرد: بیش از ۱۵ سال در حوزههای مختلف آموزشی و پژوهشی تجربه دارم و این طرح را در سال ۱۳۸۵ پیشنهاد کردم. نخستین گامهای این طرح در آموزش و پرورش استان هرمزگان آغاز شد. با راهاندازی مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس توسعه یافت و مراحل آزمایشی آن در آموزش و پرورش ناحیه یک و دو بندرعباس به اجرا درآمد.
وی افزود: طرح کودک رایان نخستین واحد فناور در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس به شمار میرود. در سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ با روسای دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه سما بندرعباس نامهنگاریهای انجام شد و وعدههایی برای اجرای طرح در مدارس سما داده شد. این وعدهها هزینههای بیشماری به این واحد فناور تحمیل کرد اما هیچگاه تحقق نیافت. با اینحال نمایندگی آن را به استانهای دیگر دادیم که موفقیت اجرا شد، حتی رتبه نخست فناور برتر آموزشی کشور را در سال ۱۳۹۸ از آن خود کرد و مورد تجلیل وزیر آموزش و پرورش وقت قرار گرفت.
محمدپور مطرح کرد: طرح کودک رایان عنوان فناور برتر سال ۱۴۰۰ در سطح استان هرمزگان را به خود اختصاص داده است. معاونان وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، استاندار هرمزگان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روسای آموزش و پرورش از واحد فناور ما بازدید کردهاند با این حال تاکنون هیچ حمایتی در جهت توسعه این طرح صورت نگرفته است. تنها حامی مالی طرح، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس بود که برای ساخت نمونه اولیه چهار مورد از محصولات این طرح، بخشی از هزینه تولید نمونه اولیه محصول را تقبل کرد. این در حالی است که برای تولید این نمونهها در آن زمان بیش از ۱۰۰ برابر مبلغ پرداخت شده، هزینه شده بود.
مدیرعامل شرکت ایدهپردازان جوان پارسی با بیان این که در رویکرد طرح کودک رایان سعی میشود با بهرهگیری از فناوری اطلاعات و علوم مرتبط با رایانه، مهارتهای مختلف را به کودکان و نوجوانان در حوزههای مختلف به صورت کاربردمحور آموزش داده شود، گفت: بهترین شیوه آموزش مهارت، فن یاددهی به روش انجام دادن (Learning By Do) و سپس فن یاددهی به روش یاددهی (Learning By Learning) است و در طرح کودک رایان این دو متد در هم آمیخته شده است. در تدوین آموزشها در سطوح مختلف سعی شده از فنون بازیواری آموزشی (Gamification Learning Method) که آخرین متد یاددهی در آموزش الکترونیکی است، استفاده شود.
وی افزود: در این طرح اهدافی چون تدوین کتابهای تالیفی مهارتمحور و با رویکرد توسعه فرهنگ کارآفرینی، برنامهریزی و برگزاری همایشها، کارگاهها و سیمنارهای آموزشی جهت ایجاد انگیزه و آموزش این رویکردها، آموزش مربیان به منظور اجرای کارآمد طرح، افزایش سطح خلاقیت و نوآوری نوآموزان در تولید محصولات کاربردی، آموزش ساخت، راهاندازی و اجرای بازی، پویانمایی و تجهیزات کاربردی به نوآموزان، تشخیص استعدادها و تواناییهای نوآموزان با تحلیل فردمحور، مشاوره و هدایت نوآموزان به سوی کارآفرینی، توانمندسازی نوآموزان به منظور برنامهریزی هدفمند برای ترسیم آیندهای بهتر و توسعه اشتغال و کارآفرینی در حوزهی فناوری اطلاعات دنبال میشود.
محمدپور با اشاره به این که کودکان و نوجوانان ۶ الی ۱۸ سال مخاطب اصلی در این طرح هستند، مطرح کرد: فعالیتهای این طرح در هفت حوزه در قالب زنگ زندگی کارآفرینانه در مدارس قابل پیگیری است که شامل مهارتهای فردی، مهارتهای اجتماعی، مهارتهای دستورزی، مهارتهای تلفیقی، مهارتهای کارآفرینی، مهارتهای مهندسی و خلاقیت و مهارتهای فناوری اطلاعات کودک و سواد رسانهای میشود.
مدیرعامل شرکت ایدهپردازان جوان پارسی در خصوص در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی گفت: توقع میرود در این رویداد از طرحهای آموزشی بومی که میتواند در جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۱ که «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین» است، نقشی کلیدی ایفا کند، حمایتهای ویژهای صورت گیرد. این رویداد در صورتی موثر خواهد بود که توسط ستادی مورد پیگیری مستمر قرار بگیرد و حمایتهای مورد نیاز طرحها بدون بروکراسیهای متداول در اختیار دلسوزان حوزههای مرتبط قرار گیرد.
رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با شعار عصر امید از هشتم تا یازدهم خرداد در مصلی تهران برگزار میشود و میزبان ۳ هزار شرکت دانشبنیان، آزمایشگاه و زیرساخت، گروه پژوهشی و استارتآپ است.
انتهای پیام/۴۰۲۱
انتهای پیام/