صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۹ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
آنا گزارش می‌دهد؛

تغییر ذهنیت خام‌فروشی به همت شرکت فناور دانشگاه آزاد اسلامی/ ورود دانش‌بنیان‌ها به بازارهای بین‌المللی آسان می‌شود

یک شرکت فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه خدمات خاص به شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش می‌کند تا ذهنیت کشورهای دیگر از خام‌فروشی ایران را تغییر دهد.
کد خبر : 650978

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه خدماتی را به شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتی ارائه می‌دهد تا در کنار تسهیل حضور شرکت‌ها و صنایع ایرانی در بازارهای جهانی، ذهنیت کشورهای دیگر در خصوص محصولات ایران را نیز تغیی دهد. این شرکت مولتی تسک یا چند پتانسیلی است و تک وجهی نیست، یعنی در چند حوزه مختلف فعالیت می‌کند که دو شاخه اصلی آن فناوری و صادرات است. در حوزه فناوری متمرکز بر چند مقوله مهم است که یکی از آنها تمرکز بر فرایندی به نام «خدمات فناورانه» (Technology Services) است. این بخش به صورت کلی تمام فناوری‌های حوزه ICT را پوشش می‌دهد که شامل حوزه زیرساخت، شبکه، فناوری، اطلاعات، برنامه‌نویسی و ... می‌شود. بخش تکنولوژی‌های های‌تک این شرکت روی صنایع مولد و تولید مولدهای برق متمرکز است و به نوعی پاسخگوی نیاز کشور در این حوزه به شمار می‌رود. تمرکز این شرکت فناور در حوزه بازرگانی بر صادرات خدمات و فناوری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به کشورهای شرق آفریقا، اروپای مرکزی و منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه است.




بیشتر بخوانید:


چالش دریافت کارت بازرگانی شرکت‌های دانش‌بنیان رفع شد/ تلاش برای پیوند کسب‌وکارهای سنتی و مدرن




به گفته محمد ابراهیم کنی، مدیرعامل این شرکت «در بخش خدمات مباحث فناورانه بسیار است. حوزه خدمات از چند بخش مختلف تشکیل شده که یکی از آنها خدمات ساخت و تولید نام دارد. شیوع کرونا تاثیرات منفی بر اکوسیستم اقتصادی جهان داشت و باعث افزایش برخی از هزینه‌ها مانند هزینه‌های حمل و نقل در بسیاری از کشورها شد. خرید و حمل و نقل کالا برای کشورهای مشترک‌المنافع (CIS)، آفریقایی، حوزه خلیج فارس و آسیای میانه بسیار دشوار شده چراکه عمده تولیدکننده‌های قطعات در کشورهای جنوب آسیا مثل هند یا کشورهای شرق آسیا مثل چین قرار دارند. این امر باعث شده که توجه بیشتر به پتانسیل‌های صنعتی ایران شود.»


وی می‌گوید «حال کشورهای بسیاری تمایل به همکاری با ایران یا دریافت خدمات از کشور شده‌اند. این حوزه‌ها پیش از این از چشم کشورهای دیگر مغفول مانده بود یا ترجیح می‌دادند که با چین، هند یا کشورهای دیگر همکاری کنند. یکی از حوزه‌های مورد توجه کشورهای خارجی قطعات صنعتی است. شرکت‌ها، کارخانجات و صنایع بالادستی این کشورها نیازهایی در حوزه قطعات صنعتی دارند و امکان تولید آنها در کشور ما وجود دارد. فیلترهای صنعتی یکی از مهم‌ترین قطعاتی است که در در صنایع بالادستی و صنایع مادر مانند صنایع فولاد و صنایع سیمان استفاده می‌شود. تولید این قطعه نیازمند تکنولوژی و توانمندی فنی خاصی است که در ایران وجود دارد. بنابراین می‌توانیم نیاز صنعتی این کشورها را تهیه کنیم.»


ایران رقیب هند در برنامه‌نویسی


یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت این شرکت خدمات فناورانه است که شامل تمامی خدمات حوزه‌های ICT مانند برنامه‌نویسی، زیرساخت، شبکه و مخابرات می‌شود. کنی در این خصوص بیان می‌کند «حتی کشوری مانند ترکیه که توانمندی‌های بسیاری در این حوزه دارد متوجه خدمات و توانمندی فنی نیروهای مهندس ایرانی در زمینه برنامه‌نویسی و مباحث زیرساخت و شبکه شده‌ است. از سوی دیگر هزینه‌ای که شرکت ما از مشتری می‌گیرد بسیار مناسب است که ویژگی رقابتی ما به شمار می‌رود. برای مثال هزینه دریافتی شرکت ما از مجموعه‌های مشابه در کشوری مانند هند که سرآمد برنامه‌نویسان جهان به شمار می‌رود و قیمت پایین و سرعت تحویل بالایی دارند نیز مناسب‌تر است. همچنین در کیفیت و تمیز کد زدن، گارانتی، پشتیبانی و کیفیت ارائه کار نهایی نیز بهتر از رقبا به شمار می‌رویم. به همین دلیل امارات متحده عربی، عمان و ترکیه به دنبال دریافت خدمات برنامه‌نویسی، خدمات حوزه ICT، شبکه و زیرساخت از ایران هستند و حتی در تلاشند تا شرکت‌هایی مثل ما را به انجام کار مشترک، شراکت کاری و تولید برند مشترک دعوت کنند.»


کمک به رشد استارت‌آپ‌ها


به گفته وی «در حوزه مدیریت پروژه نیز فعالیت داریم، در این بخش به صورت تخصصی و بر اساس استانداردهای بین‌المللی برای شرکت‌هایی که خواهان همکاری با ایران در زمینه ساخت قطعات صنعتی هستند، مدیریت پروژه انجام می‌دهیم . این خدمات شامل برنامه‌ریزی، اجرا، طراحی، تست‌های اولیه، تست‌های فنی، ساخت نمونه اولیه و درنهایت تولید مشترک با متقاضی می‌شود. برخی از مشتریان تمایل به سرمایه‌گذاری در کشور و تولید مشترک را دارند و برخی دیگر بعد از مدیریت پروژه، فرایند ساخت و تولید را به شرکت ما می‌سپارند. باوجود این که شرکت توان مالی محدودی دارد اما از شناسایی استارت‌آپ‌های دارای پتانسیل در داخل کشور و منطقه غافل نشده‌ایم.»


مدیرعامل این شرکت فناور مطرح می‌کند «این استارت‌آپ‌ها را با استفاده از روش‌هایی مانند تأمین مالی جمعی، سرمایه‌گذران فرشته و حتی سرمایه‌گذاری شرکت روی آنها هدایت کنیم. بسیاری از استارت‌آپ‌ها توانمندی بالایی در حوزه فناوری دارند اما در مبانی اقتصادی، بیزینس و کسب‌وکار ضعیف هستند بنابراین برای طرح‌های ارزشمند برنامه‌ریزی تجاری می‌کنیم و طرح توجیه اقتصادی مناسب می‌نویسیم. افراد فعال در استارت‌آپ‌ها معمولا در اقتصاد و کسب‌وکار تخصصی ندارند و به همین دلیل در تجاری‌سازی ناموفق هستند یا منابع مالی اولیه مورد نیاز برای رشد و توسعه کار را ندارند.»


ارائه خدمات فناورانه در حوزه صادرات


همانطور که اشاره شد این شرکت در حوزه صادرات خدمات فناورانه نیز فعال است. این مجموعه با استفاده از ارتباطاتی که در بازار بین‌المللی دارد، امکان محصولات موفق ایرانی را در بازار کشورهای مختلف فراهم می‌کند. این خدمت مختص محصولات تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی است. کنی در این خصوص توضیح می‌دهد «قطعاً در لباس‌فروشی‌ها یا کتاب‌فروشی‌ها دزدگیرهای لباس یا کتاب را دیده‌اید، تمام این دزدگیرها یا گیره‌های امنیتی تا کمتر از یک سال و نیم پیش از چین وارد می‌شد و در داخل کشور امکان ساخت آن را نداشتیم. فناوری ساخت آن نیز ساده نیست با این حال به همت گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران سیستم موجود در دزدگیرها و گیره‌های امنینی بازسازی شد و حال در داخل کشور تولید می‌شوند.»




بیشتر بخوانید:


گردنبندی که از قلب و ریه محافظت می‌کند




به گفته وی «این گروه در بازاریابی با مشکلاتی مواجه بودند، بنابراین با استفاده از ارتباطات بین‌المللی شرکت بازاریابی آن را در ترکیه، اسلوونی و ازبکستان شروع کردیم تا کشورهایی که این محصول را از چین بخرند، بدانند که محصول مشابهی در ایران نیز وجود دارد. هدف اصلی شرکت ما در حوزه صادرات خدمات فناورانه شناسایی ظرفیت‌های صنعتی شرکت‌های دانش‌بنیانی است که به دلایل مختلف مغفول مانده یا به خاطر تمرکز بر بازارهای داخلی، توجهی به ظرفیت‌های بین‌المللی‌شان نشده است. برای مثال ورق‌های گالوانیزه رنگی مصرف بالایی در کشورهای آفریقایی، اروپای مرکزی و اروپای شرقی دارد. در کشور حجم بسیاری از ورق گالوانیزه رنگی در سال تولید می‌شود و یکی از کشورهای توانمند در این حوزه به شمار می‌رویم. با این حال توجهی به این پتانسیل نشده و شرکت‌های داخلی انگشت شماری وارد بازار بین‌المللی شده‌اند.»


این فعال زیست‌بوم فناوری و نوآوری بیان می‌کند «با استفاده از ارتباطاتی که در کنیا، تانزانیا، لهستان و اسلواکی ایجاد کردیم موفق به ایجاد بازار برای ورق‌های گالوانیزه رنگی در این کشورها شدیم. بدین ترتیب این کالا از بازارهای منطقه‌ای به کشورهای آفریقایی و اروپایی صادر می‌شود. ذهنیت بسیاری از کشورهای دنیا این است که ایران تنها مواد خام صادرات می‌کند یا در حوزه کشاورزی و نفت فعال است و تصوری از محصولات فناورانه ما ندارند. از سوی دیگر محصولات های‌تک ایرانی کیفیت بالا و قیمت پایینی دارند، بنابراین شرکت‌های خارجی به سرعت تمایل به خرید آنها و همکاری با شرکت‌های ایرانی می‌شوند.»


انتهای پیام/۴۰۲۱


انتهای پیام/

ارسال نظر