صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۱۲ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
کلانتری در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

چرا برگزاری کلاس‌های درس حضوری ضروری است؟/ راهکارهایی برای رفع معایب آزمون‌های مجازی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز راهکارهایی برای رفع معایب آزمون‌ها و امتحانات مجازی ارائه کرد و گفت: بسیاری از مؤسسات آموزش عالی و شرکت‌ها، آموزش غیرحضوری را کم‌اعتبار می‌دانند؛ بنابراین برگزاری کلاس درس به‌صورت حضوری ضرورت پیدا می‌کند.
کد خبر : 641108

حسین کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در تشریح معایب برگزاری آزمون‌ها و امتحانات به‌صورت مجازی و لطمه آن به آموزش عالی با توجه شیوع کرونا در دو سال اخیر اظهار کرد: بزرگ‌ترین عیب آزمون‌های کتبی مجازی، نبود کنترل شخص پاسخگو است. در صورتی که فرد دیگری غیر از پاسخگو به سؤال‌ها پاسخ دهد، این امر در آزمون‌های مجازی پوشیده می‌ماند. علاوه بر آن امکان تقلب و ارسال پاسخ‌ها از طریق شبکه‌های مجازی برای یک یا چند نفر از دوستان و حتی کل کلاس، قطع شدن اینترنت، برق و ... در زمان برگزاری امتحان برای برخی دانشجویان، دسترسی نداشتن همه دانشجویان به اینترنت مناسب و ارسال نشدن به‌موقع پاسخ برخی از دانشجویان به دلیل سرعت پایین اینترنت، ازجمله مشکلات اساسی این روش آموزشی است.


وی افزود: به‌منظور کاهش پیامدهای منفی امتحان‌های مجازی صاحب‌نظران راهکارهای مختلفی ارائه دادند؛ راهکار نخست تنوع در تعداد سؤالات طرح شده است تا هر فرد آزمون شخصی خود را دریافت کند. این امر از تقلب جلوگیری می‌کند؛ اما چالش اساسی ایجاد و پاسخگویی به انتقادها و اعتراض‌های دانشجویان را مشکل می‌کند. بدیهی است سؤال‌های برخی از دانشجویان دشوارتر و سؤال‌های برخی ساده‌تر باشد؛ البته باید توجه داشت که تهیه و تنظیم مجموعه سؤال‌ها با ضرایب مشابه، کار ساده‌ای نیست.




بیشتر بخوانید:


پیکر بی‌جان آموزش عالی با علائم کرونازدگی


لزوم طراحی و تضمین الگوهای بلندمدت در آموزش‌ مجازی


وقتی آموزش و آزمون مجازی یادگیری را تنزل می‌دهد


تمهیداتی برای حفظ سلامت آزمون‌های مجازی وجود دارد؟




رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ادامه داد: راهکار دیگر برای کاهش پیامدهای منفی آزمون مجازی تهیه آزمون واحد برای همه دانشجویان است؛ اما پیشنهاد شد ترتیب ارائه سؤال‌ها برای دانشجویان مختلف، متفاوت باشد که البته این امر منوط به قابلیت نرم‌افزارهای موجود است؛ در صورت نبود امکان استفاده از این راهکار، پیشنهاد دیگر درنظرگرفتن زمان اندک برای هر سؤال بوده که می‌تواند کاهش احتمال تقلب را در پی داشته باشد. در این روش ابتدا یک سؤال ارائه و پس از سپری شدن زمان مربوط سؤال بعدی ارائه می‌شود و دانشجویان فرصت کافی برای تقلب ندارند؛ هرچند احتمال تقلب الزاماً صفر نخواهد شد؛ ضعف اساسی این پیشنهاد ایجاد تنش و اضطراب بین دانشجویان و سوق دادن امتحان به سمت آزمون سرعت نه آزمون توانایی خواهد بود.


امتحان حضوری مزایای اساسی ازجمله تأمین عدالت ارزشیابی و حصول اطمینان از عملکرد دانشجویان دارد.


کلانتری اضافه کرد: راهکار دیگر صاحب‌نظران برای کاهش احتمال تقلب استفاده از آزمونک‌ها در طول‌ ترم و به دفعات زیاد است. در صورت استفاده از این روش احتمال اینکه در همه جلسات فردی غیر از دانشجو به سؤال‌ها پاسخ دهد، کاهش یافته و احتمال حضور دانشجویان در کلاس‌ها و توجه به مطالب آموزشی استاد نیز افزایش می‌یابد. استفاده از این راهکار نیازمند صرف زمان و کوشش زیاد از سوی استادان و دانشجویان بوده و ممکن است خیلی مورد استقبال قرار نگیرد.


وی با تأکید بر برگزاری آزمون‌ها و امتحانات در دانشگاه به‌صورت حضوری به آنا گفت: موفقیت آموزش در روش غیرحضوری بستگی به توانایی یادگیرندگان در استفاده از رایانه دارد. همه فراگیران به رایانه مناسب و اینترنت مناسب دسترسی ندارند؛ فراگیران به سطوح بالاتری از توجه و انگیزه نیاز دارند و اندازه‌گیری سطح توجه فراگیران و حصول اطمینان از کیفیت آن دشوار است؛ سرعت پایین اینترنت و هزینه‌های بالای آن، کاربران را دچار مشکل می‌کند. علاوه بر آن سامانه‌های آموزش مجازی دچار ایرادهای فنی هستند؛ به‌عنوان نمونه نبود امکان تایپ فارسی برای پاسخگویی به سؤال استادان در بسیاری از سامانه‌ها و اینکه درس‌های عملی با سامانه‌های مجازی به خوبی قابل آموزش نیست. برای نوشتن پایان‌نامه و رساله نیاز به تعامل حضوری و رودررو وجود دارد که از طریق آموزش مجازی به‌خوبی صورت نمی‌گیرد، تهیه محتوای آموزشی مناسب نیاز به‌صرف زمان و تلاش فراوان داشته و دانشجویان از لحاظ دسترسی به امکانات برابر نیستند.


محاسن برگزاری امتحانات پایان‌ترم به‌صورت حضوری


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با تشریح محاسن برگزاری امتحانات پایان‌ترم به‌صورت حضوری مطرح کرد: امتحان حضوری مزایای اساسی ازجمله تأمین عدالت ارزشیابی و حصول اطمینان از عملکرد دانشجویان، پاسخگویی آموزشی در برابر انتقادهای ذی‌نفعان و آزمون مدیریت بحران در عرصه عمل و آمادگی برای بحران‌های احتمالی مشابه را در پی دارد. با وجود مزایای اساسی امتحان حضوری که فواید آن بر کسی پوشیده نیست، این شیوه در شرایط کنونی چالش‌های اساسی ازجمله افزایش احتمال ابتلا به کرونا در پی آن افزایش هزینه‌ها برای مردم، دولت و حکومت، افزایش نارضایتی اجتماعی، افزایش بی‌اعتمادی به عملکرد دانشگاه‌ها و افزایش انتقاد از عملکرد دانشگاه‌ها، دولت و حتی حکومت را در پی خواهد داشت.


کلانتری عنوان کرد: امتحانات حضوری می‌تواند مزایایی شامل راستی آزمایی دقیق، ایجاد انگیزه آموزشی در فضای رقابت سالم، تحقق عدالت آموزشی برای دانشجویان و استادانی که تلاش بیشتری برای تدریس بهتر و فراگیری بهتر می‌کنند و اعتمادسازی بیشتر علمی داشته باشد.




بیشتر بخوانید:


دانشگاهیان از ضرورت آموزش حضوری می‌گویند


افت یادگیری با حذف حضور دانشجو و آموزش چهره به چهره


افزایش مهارت دانشجویان با حضوری‌شدن دانشگاه‌ها


ارزیابی دانشجویان در امتحانات حضوری منطبق بر واقعیت و قابل اعتماد است




وی با برشمردن آسیب‌ها و خطراتی که با ادامه روند آموزش و آزمون‌های مجازی برای عرصه آموزش کشور به‌ویژه دانشگاه‌ها و دانشجویان دارد، بیان کرد: اگرچه مواردی ازجمله نبود ارتباط چهره به چهره، وابستگی بیش‌ازحد به تکنولوژی و اینترنت، ایزوله شدن برخی از دانشجویان و تقویت آنها به نشستن در پای سیستم‌های رایانه‌ای و تضعیف مهارت‌های کلامی، ازجمله معایب روش‌های آموزش مجازی است؛ اما ارائه‌های کلاسی در بستر سامانه‌های مجازی وبینار تا حد زیادی در برطرف کردن برخی مشکلات ازجمله جلوگیری از ایزوله شدن دانشجویان و جلوگیری از تضعیف مهارت‌های کلامی می‌تواند کمک‌کننده باشد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز توضیح داد: زیرساخت‌های فناوری در واحدهای دانشگاهی با کمبودهایی مواجه است و بسیاری از آنها سِرور مستقل برای برگزاری کلاس‌های مجازی ندارند؛ بنابراین اکثر کلاس‌های مجازی همه واحدهای دانشگاهی توسط سامانه(وادانا) و (دان) و با پشتیبانی واحد الکترونیکی برگزار می‌شود که کم بودن سرعت اینترنت و پهنای باند ناکافی، باعث قطع شدن‌های مکرر کلاس‌های درسی می‌شود؛ از طرفی محتوای دروس به‌صورت سراسری و متمرکز تهیه نشده است؛ بنابراین برخی استادان با محتوای ضعیف به تدریس دروس می‌پردازند که باعث شده کیفیت کلاسِ درس، پایین بیاید.


کلانتری ادامه داد: از طرفی امکان استفاده از اکثر کلاس‌های ضبط‌شده با گوشی هوشمند مهیا نیست و امکان اشتراک‌گذاری فایل کلاس‌های ضبط‌شده در فضای مجازی برای دانشجویانی که دستگاه pc یا لپ‌تاپ ندارند، مهیا نیست. بسیاری از دانشجویان علاقه‌ای به شرکت در کلاس‌های آنلاین ندارند. بسیاری از مؤسسات آموزش عالی و شرکت‌ها، آموزش غیرحضوری را کم اعتبار می‌دانند. با توجه به این موارد، برگزاری کلاس درس به‌صورت حضوری، ضرورت پیدا می‌کند.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر