لازمه انتظار در اندیشه مهدویت چیست؟
محمد خوشحال در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در لنگرود با اشاره به اینکه برای رسیدن به حکومت صالح باید تلاش کرد، گفت: بشر از روزی که پا به عرصه گیتی نهاده، در آرزوی یک حکومت جهانی و سعادت بخش بوده و در راه رسیدن به آن تلاش میکند و همواره خواستار یک عصر درخشان و حکومت صالحی است که ظلم و تعدی در آن نباشد.
بیشتر بخوانید:
مهدویت نیازمند معرفت و شناخت است
وی اضافه کرد: شیعه بیش از ۱۱ قرن است که از جان و دل با خون و قیام، مهدی آل محمد را طلب میکند و حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف مجری نقشههای پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله و سلم و تمام پیامبران است و پیروزی او پیروزی تمام ادیان آسمانی است و آخرین سنگر کفر و بیدینی توسط نیروی خارقالعاده آن حضرت گشوده خواهد شد و آرمان بشریت تحقق خواهد یافت.
معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود با بیان اینکه در اندیشه مهدویت، لازمه انتظار ایجاد زمینه ظهور و انجام دادن اصلاحات سیاسی اجتماعی و آماده کردن جامعه برای پذیرش انقلاب جهانی امام منتظر(عج) است، متذکر شد: در ذات مفهوم انتظار به معنای شیعی آن تعهداتی نهفته که پیروان را به پایبندی و تلاش در راه پیاده کردن آن مقید میسازد، به عبارت دیگر گفتمان مهدویت شیعی، مأموریتهای خاصی برای پیروان خود مشخص میکند که تلاش برای تحقق آنها بخش مهمی از وظایف منتظرین را تشکیل میدهد.
خوشحال متذکر شد: مهدویت از مفاهیم و آموزههای اصیل اسلامی است که در فرهنگ تشیع جایگاه والایی دارد و نوع نگرش به این آموزه در طول تاریخ، عامل شکلگیری بسیاری از مبارزات و قیامها علیه حکومتهای موجود بوده است و انقلاب اسلامی ازجمله تحولات عمدهای است که تحلیلگران عوامل متفاوتی را در وقوع آن دخیل دانستهاند.
وی یادآور شد: با وجود وجود عوامل متعدد، مذهب تأثیر عمدهای در این انقلاب داشته و رهبران انقلاب با تبیین و تفسیر مفاهیم دینی نقش مهمی را در این زمینه ایفا کردهاند.
انقلاب اسلامی زمینهساز حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) است
دبیر هماندیشی استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود با اشاره به اینکه مردم با تکیه بر ظرفیتهای دینی مبارزات را در دست بگیرند، تأکید کرد: در طول مبارزات گروههای مختلفی ضمن مخالفت با رژیم پهلوی به تبیین الگوی آرمانی برای انقلاب پرداخته و سعی در ترسیم جامعه مطلوب داشتند.
معاون دانشگاه آزاد اسلامی لنگرود تبیین کرد: رویکرد مذهبی با توجه به آرمانهای خود به طرح حکومت اسلامی پرداخت و این دیدگاه به دلیل نزدیک بودن با فرهنگ مردم و تکیه بر ظرفیتهای دینی توانستند رهبری مبارزات انقلاب را در دست گیرند و رهبران این گروه عمدتاً روحانیون بودند که به سبب آشنایی با دین، اقدامات رژیم پهلوی را در مخالفت با آن می دیدند.
خوشحال تشریح کرد: دو دیدگاه در میان آنها رواج داشت که ناشی از برداشت ایشان از غیبت و مسئله حکومت در عصر غیبت بود و برخی به دخالت نکردن دین در عرصه سیاست و برخی دیگر به دخالت دین در عرصه سیاست معتقد بودند. گروه حاضر با اعتقاد به جامعیت دین اسلام و داشتن برنامه سیاسی و اجتماعی و ... در طول مبارزات با بیان آسیبهای رژیم حاکم به انتقاد علیه آن پرداختند.
وی خاطرنشان کرد: در این میان امام خمینی(ره) دارای نقش برجستهای بود که با طرح حکومت اسلامی و ایده نیابت فقها از امام معصوم(ع) در سالهای آغازین مبارزات ذهنیت عموم مردم را جهتدهی کرد و مهدویت همواره از بُعد نظری تأثیر عمدهای در انقلاب اسلامی داشته است.
معاون دانشگاه آزاد اسلامی لنگرود، انقلاب اسلامی را زمینهساز حکومت جهانی حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجه الشریف دانست و اظهار کرد: انقلاب اسلامی بهترین الگوی انتظار و زمینهساز حکومت جهانی حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجه الشریف را در اختیار جوامع بشری قرار داد، جوامعی که از خلأ عظیم معنوی که بر اثر گسترش بیرویه ظلم و فساد است رنج میبرند و دچار نوعی سرخوردگی و حس تنفر به مکاتب پوچ بشری و وعدههای پوشالی آنها برای زندگی سعادتمندانه شدهاند.
خوشحال افزود: انقلاب اسلامی جوامع بشری را به سمت این امید در آینده سوق داد که با بهرهگیری از کارکردهای مثبت انتظار زمینه برای پذیرش مصلح جهانی و برقراری عدالت جهانی تحقق خواهد یافت، در واقع انقلاب اسلامی زمینهساز انقلاب جهانی حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف است.
وی بیان کرد: انقلاب اسلامی با برداشت صحیح از مفهوم انتظار، موجب گسترش حاکمیت دین اسلام بهخصوص شیعه در دنیای سکولار شده و ضمن بسترسازی حکومت جهانی حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف و نحوه آمادگی برای حکومت مصلح جهانی در فرهنگ شیعه، سایر نسلها را به تلاش و پویایی در تهیه مقدمات ظهور و فراگیر شدن حکومت اسلامی در جهان فرامیخواند.
معاون دانشگاه آزاد اسلامی لنگرود گفت: شاید انقلاب اسلامی همان پیشبینی روایت شده از امام باقر علیهالسلام باشد که «گویا میبینم گروهی از مشرق، خروج کردهاند، حق را میطلبند؛ اما به آنها داده نمیشود، دوباره آن را طلب میکنند باز هم آن به ایشان داده نمیشود، پس هنگامی که چنین دیدند شمشیرهایشان را به دوششان مینهند، پس آنچه میخواستند به آنها داده میشود، اما آن را نمیپذیرند تا آنکه قیام میکنند، [پرچم] آن را نمیدهند مگر به صاحب شما، کشتگانشان شهیدند، بدانید که همانا من اگر آن را درک میکردم، خود را برای صاحب این امر، ذخیره میکردم.»
انتهای پیام/۴۰۷۸/
انتهای پیام/