کشف و پرورش استعداد دانشآموزان در دورههای خلاقیت
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
بیشتر بخوانید:
مؤلفههایی برای پیشبرد اهداف دانشکدههای مهارت و کارآفرینی
۵ مدرسه عالی مهارت در استان گلستان فعال میشود
برنامهریزی برای فعالیت ۵ مدرسه عالی مهارت در کرج
مدرسه عالی مهارت «بورس و بازار سرمایه» راهاندازی میشود
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه (اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاون آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با ریحانه توکلی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران را میخوانیم.
مدارس سما تیران آماده ثبتنام دانش آموزان سمایی
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سمای تیران برخوردارید؟
سال 1400در مقایسه با سال گذشته افزایش ۵۰ درصدی در جذب دانشآموز داشتیم و اکنون جمعیت فعال دانشآموزی سمای تیران بین ۶۱۵ تا ۶۲۰ نفر است.توکلی: تا سال ۱۳۹۵ هیچگونه مدرسه سمایی در شهر تیران وجود نداشت و دانشگاه آزاد اسلامی فاقد هرگونه آموزشکده یا دانشکده سمایی بود. از سال ۱۳۹۵ کار مدارس سما با راهاندازی و توسعه دبستان پسرانه سما آغاز شد و چند سال گذشته مدارس سما در مقاطع مختلف در راستای جذب حداکثری دانشآموز اقدام کردهاند.
سال 1400در مقایسه با سال گذشته افزایش ۵۰ درصدی در جذب دانشآموز داشتیم و اکنون جمعیت فعال دانشآموزی سمای تیران بین ۶۱۵ تا ۶۲۰ نفر است.
آنا: آمار دقیقی در این باره دارید؟
توکلی: در این باره نمیتوانم آمار دقیقی بگویم؛ چراکه سمای واحد تیران همچنان در حال ثبت نام است، بهخصوص در مقطع دبستان که از مدارس دولتی یا سایر مدارس سطح شهرستان تیران رغبت برای ثبت نام وجود دارد و والدین پروندههای دانشآموزان را به مدارس واحد تیران آورده و ثبت نام میکنند، بهعنوان مثال در چند هفته گذشته چند ثبت نامی از سایر مدارس داشتهایم.
همانطور که گفتم در چند سال گذشته مقاطع سما توسعه داده شده و فعالیت سمای واحد تیران با دبستان پسرانه آغاز شد و بعد از آن مدرسه سمای متوسطه اول پسرانه سال ۹۷-۹۶ راهاندازی و سپس دبستان دخترانه ایجاد شد.
سال گذشته هم مقطع متوسطه دوم پسران و متوسطه دوم دختران راهاندازی شد و خوشبختانه مقاطع مدارس سمای تیران تکمیل شده و فقط مقطع متوسطه اول دخترانه باقی مانده که بهزودی برای تکمیل، گسترش و توسعه آن اقدام خواهد شد.
آنا: در مورد ظرفیتها و امکانات بخشهای سمای واحد تیران توضیح دهید.
توکلی: آغاز کار مدارس با ایجاد مجموعه سما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران بوده که از فضای دانشگاه برای دبستانها استفاده شد، در واقع مجموعه مدارس سمای واحد تیران تقریباً در فضاهای نوسازی است و دارای امکانات سایت و آزمایشگاه هستیم و تا جایی که بتوانیم از امکانات و ظرفیتهای موجود دانشگاه ازجمله زمین چمن، زمین فوتبال، زمین والیبال و آزمایشگاههایی مانند برق، مکانیک و ... برای مدارس سما در مقاطع متوسطه استفاده میکنیم.
امیدوارم با توسعه مقاطع جدید متوسطه دوم و تبلیغات مناسب ظرفیت این مدارس را افزایش دهیم. اکنون مقطع متوسطه دخترانه با ۶۰ نفر فعالیت خود را آغاز کرده و سال آینده میتوانیم ظرفیت متوسطه را تا ۱۰۰ نفر افزایش دهیم؛ البته دغدغههای اصلی مکان است، ساختمانی با اسکلت فلزی ناتمام در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران موجود است که بودجه و نقدینگی برای تکمیل آن وجود ندارد؛ استقبال از مدارس سما مناسب است و حتی میتوانیم جمعیت را به بالای یکهزار نفر برسانیم؛ اما مشکل جا و مکان داریم که نیاز به نقدینگی و بودجه دارد و از این لحاظ در مضیقه هستیم و حتماً باید فکری اساسی برای سال آینده و افزایش جمعیت دانشآموزی داشته باشیم.
دانشآموزان مقطع ابتدایی در حال طی دوره خلّاقیت
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده است، این تفاهمنامهها در چه راستایی است؟
توکلی: با توجه به اینکه آموزشکده سما نداشتیم و سمای ما منحصر به مدارس سما هستند، تفاهمنامهای با سازمان فنی و حرفهای منعقد شده و در مقطع متوسطه شعار «هر سال یک مهارت» را داریم که برای خانوادهها بسیار جذاب است و در جذب دانشآموزان تأثیر دارد؛ چراکه گرایش دانشآموزان متوسطه به یادگیری مهارت و آمادهشدن برای بازار کار زیاد است و تحصیلات نظری صرف را لازم نمیدانند تا با مهارت از طریق دانشگاه و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر وارد بازار کار شوند.
با توجه به وجود رشتهها و امکانات، چند مهارت به دانشآموزان معرفی شده و برحسب تقاضا و علاقهمندی آنان مقرر شده دورههای مهارتی «هر سال یک مهارت» به صورت تئوری و عملی آموزش داده شود و براساس تفاهمنامهای که با سازمان فنی و حرفهای منعقد کردهایم به دانشآموزان گواهینامه معتبر از جانب این سازمان اعطا میشود تا مهارتهای کسب شده توسط دانشآموزانی که آموزش میبینند، همراه با گواهی باشد.
آنا: در برگزاری دورههای کوتاهمدت فعالیتی داشته و اقدامی کردهاید؟
توکلی: دوره خلّاقیت برای دانشآموزان مقطع ابتدایی (پایه اول) در حال اجراست که هدف از این دورهها پرورش خلّاقیت استعداد دانشآموزان و کشف آنهاست تا پس از پرورش و کشف آن بتوانیم در بستر مناسبی دانشآموز را هدایت کنیم و روی استعدادها و خلّاقیت آنان سرمایهگذاری کنیم.
تفاهمنامهای با سازمان فنی و حرفهای تیران منعقد شده و در مقطع متوسطه شعار «هر سال یک مهارت» را در حال اجرا داریم که برای خانوادهها بسیار جذاب است و در جذب دانشآموزان تأثیر دارد.در مقطع متوسطه هم دورههای مشاوره را در نظر داریم که در بخشهای مختلف از جمله مشاوره خانواده و تحصیلی دستهبندی میشود و برای والدین جلسات متعددی پیشبینی شده است؛ چراکه بسیاری از خانوادهها و والدین دانشآموزان نیاز به مشاوره و گذراندن این دورهها دارند تا بتوانند در کنار کادر مدرسه اهرم کمکی ما باشند و بتوانند در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی، آموزشی و پرورشی به سما کمک کنند. این دورهها حتی برای والدین پیشبینی شده که در آینده نزدیک به مرحله اجرایی درخواهد آمد.
آنا: فعالیت مدارس سما در زمینهٔ مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آیا تصمیمی برای راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی براساس آییننامه ابلاغی دانشگاه دارید؟
توکلی: براساس آییننامه ابلاغی و تأکیدی که سازمان سما برای راهاندازی دانشکدهها دارد، کار ما در مقایسه با سایر واحدهای دانشگاهی که آموزشکده سما دارند، دشوارتر است؛ چراکه اصلاً دانشجوی سما نداریم؛ اما براساس بخشنامه و مفاد آییننامه، لیست رشتههایی که برای راهاندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی جذاب به نظر میرسد و مورد اقبال مردم و دانشآموزان شهرستان قرار میگیرد را اعلام کردهایم که پس از دریافت مجوز در راستای راهاندازی آنها در سال آینده اقدام خواهد شد.
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
توکلی: مهمترین مسئلهای که در حوزه مهارت و کارآفرینی و اشتغال سما باید در نظر گرفت، نیازی است که شهرستان تیران براساس کاربری، صنایع، امکانات و ظرفیت دارد؛ ازجمله صنایع اطراف شهرستان تیران و زمینهای کشاورزی؛ چراکه بخش عمدهای از شهرستان تیران را جمعیت روستایی تشکیل میدهد و باید دقت کنیم که در راستای ایجاد رشتههایی اقدام کنیم که بتواند زمینه اشتغال و کارآفرینی مناسب را برای دانشجویان فراهم کند.
براین اساس، ابتدا باید ظرفیتها شناسایی و سپس نیازسنجی شود و رشتههایی که گرایش و علاقهمندیهایی برای ادامه تحصیل در آنها وجود دارد در نظر قرار گرفته شود و برای راهاندازی و توسعه این رشتهها اقدام شود تا دانشجویان بتوانند با تحصیل مهارت کافی را یاد بگیرند و آمادگی واردشدن به بازار کار مربوط را داشته باشند.
باید به ظرفیتهای موجود در دانشگاهها هم توجه شود و بستر مناسبی برای آموزش فراهم کنیم تا این آموزشها کافی باشد و دانشجویان پس از گذراندن دورهها و پایان تحصیلات به درجه مهارت و کارآموزی رسیده و آماده ورود به بازار کار باشند.
آنا: آیا واحد تیران مدرسه عالی مهارت هم راهاندازی کرده است؟
توکلی: با توجه به اینکه مدارس سمای تیران تازهتأسیس هستند، اولویت نخست تکمیل و توسعه کامل مقاطع دخترانه و پسرانه است؛ اما با توجه به اینکه این کار در یکی دو سال اخیر انجام شده و مقاطع تقریباً کامل شدهاند، سالهای آینده برای راهاندازی مدارس عالی مهارت اقدام خواهیم کرد.
بیشتر بخوانید:
تدوین طرح مدارس عالی مهارت «گاز» و «منطقه ویژه خلیج فارس»
فعالیت ۴ مدرسه عالی مهارت در اصفهان
تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی اتفاقی ویژه با چشماندازی روشن
تربیت ۵۵۰ دانشجوی ماهر در دانشکده مهارت دانشگاه آزاد ماهشهر
با توجه به اینکه این نیاز در دانشآموزان دیده میشود و علاقهمندی به سمت یادگیری مهارت است، ادامه تحصیلات نظری حتماً باید در مدارس عالی مهارت پیادهسازی شود و از واحدهایی که در این زمینه موفق عمل کردهاند الگوبرداری خواهد شد و در یکی دو سال آینده حتماً مدرسه عالی مهارت را در واحد تیران راهاندازی خواهیم کرد.
به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه(نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی) علاوه بر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند. (بیشتر بخوانید).
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/