بودجه تخصیصی انجمنهای علمی افزایش یابد/ وقتی فعالان دانشجویی دغدغه پرداخت هزینه دارند
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ انجمنهای علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان فعال، باانگیزه و با ظرفیتهای بالا هستند که موجب تجمیع و متمرکزشدن دانشجویان مشتاق به فعالیتهای پژوهشی و علمی میشوند.
بخش عمده این ظرفیتها، ابتدای کار بهصورت بالقوه هستند و اگر دانشگاهها بستر مناسبی را برای فعالیت انجمنها فراهم آورند؛ بالفعلشدن این ظرفیتها دور از دسترس نخواهد بود؛ بنابراین در راستای ترویج روحیه علمی، توانمندسازی و ایجاد انگیزه در دانشجویان، دانشگاه باید انجمنهای علمی دانشجویی را فعال و حمایت کند.
بیشتر بخوانید:
جای خالی امتیازهای ویژه در انجمنهای علمی
تقویت و حمایت از فعالیتهای نوآورانه با رفع محدودیتهای مالی
خبرنگار خبرگزاری آنا در شصت و سومین شماره از پرونده «توسعه دانشهای نو با انجمنهای علمی» درباره مأموریتها، اهداف، برنامهها، دستورکارها و دستاوردهای انجمن علمی دانشجویی معماری دانشگاه آزاد آبادان با آرزو افشارباقری دبیر این انجمن گفتوگو کرده است که مشروح آن را میخوانید.
آنا: لطفاً انجمن علمی معماری واحد آبادان را با ذکر جزئیات، چگونگی تشکیل و نوع و حیطه کارکرد آن (زمینههای کاری) معرفی فرمایید.
افشارباقری: از سال ۱۳۹۵ با هدف ارتقای فعالیتهای دانشجویی و ایجاد نشاط بین دانشجویان معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان به راهاندازی انجمن علمی دانشجویی اقدام کردیم که بارها پرونده تنظیم شد و هر بار به دلایل مختلف عودت داده شد. در طول این مدت با توجه به علایق دانشجویان، تیمی با ۴۰ عضو تشکیل و نخستین نمایشگاه دانشجویی برپا شد.
همزمان در راستای آشناکردن دانشجویان و علاقهمندان، تیمهایی تشکیل شد و با هماهنگی استادان گروه تخصصی، تیمها در کلاسهای درس حضور یافتند و به معرفی فعالیتهای انجمن پرداختند. این در حالی بود که امیدمان برای راهاندازی انجمن کمرنگ شده بود و بسیاری از اعضا فارغالتحصیل شده بودند. پس از تلاشهای متوالی بالاخره انجمن علمی معماری دانشگاه آزاد آبادان ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ راهاندازی شد و با پنج عضو مؤسس بهطور رسمی آغاز به کار کرد.
با توجه به ابعاد مختلف و گسترده رشته معماری و تنوع مهارتها در این رشته، این انجمن با هدف آشناکردن دانشجویان با مهارتهای علمی، حرفهای، آموزشی و پژوهشی، ایجاد انگیزه بین دانشپژوهان و معرفی جامع و همهجانبه رشته تحصیلی فعالیت خود را آغاز کرد.
آنچه بهعنوان مقدمه فعالیت انجمن انتخاب شد؛ یافتن علایق و استعدادهای مغفول مانده بودند. با برگزاری نخستین نمایشگاه دانشجویی پیش از راهاندازی انجمن -زمانی که بیانگیزگی و رخوت بر گروه معماری حاکم شده بود- بسیاری از این استعدادها شناسایی شدند و گروه معماری جان تازهای گرفت. بسیاری از دانشجویان شرکتکننده به خودباوری و اعتمادبهنفس دست یافته بودند و برای انجام بسیاری از فعالیتها پیشگام میشدند.
در مدت فعالیت انجمن چند دوره وبینار و ... برگزار شد، بهعنوان مثال مسابقهای با حدود ۱۰۰ شرکتکننده برای نخستین بار در سطح دانشگاه برگزار شد که از سوی مسئولان دانشگاه و مسولان شهری و صداوسیمای مرکز آبادان مورد توجه قرار گرفت و این امر سبب معرفی هرچه بیشتر گروه انجمن معماری شد.
نقش انجمنها در ارتقای سطح کیفی آموزش و پویایی دانشگاه
آنا: جایگاه و وظایف انجمنهای علمی در دانشگاه را چگونه ارزیابی میکنید؟
افشارباقری: با توجه به گستره فعالیتهای تعریفشده و آزادی عملی که در چارچوب اساسنامه به انجمنها داده شده است، این گروهها میتوانند نقش مهمی در ارتقای سطح کیفی آموزش و پویایی جامعه دانشگاهی و گروههای تخصصی داشته باشند؛ اما متأسفانه اکنون فاصله زیادی تا تحقق این مهم وجود دارد. شاید بوروکراسی زمانبر اداری، بیانگیزگی دانشجویان و مدرکگرایی آنها مهمترین عوامل بهوجودآمدن چنین شرایطی باشد. نبود شناخت و معرفی مناسب چنین انجمنهایی نیز در این موضوع بیتأثیر نیست.
آنا: انجمنهای علمی بهعنوان هستههای تخصصی چه نقشی در پیشبرد علمی و توسعه علم و دانش بهویژه دانش نوین دارند؟
افشارباقری: دروس ارائهشده در دانشگاه براساس یک سرفصل مشخص و از پیش تعریفشده برنامهریزی میشوند و مدت طولانی برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز است تا دانشجو اثرات آن را در ارتقای سطح دانش و مهارت خود تجربه کند. انجمنهای علمی میتوانند در بسترهای مختلف و متفاوت زمینههای بهروزشدن دانشجویان و آشناکردن آنها با جدیدترین دانشها در حیطه رشته تحصیلی را فراهم آورند. بهعنوان مثال برگزاری یک کارگاه کوتاهمدت و اطلاعرسانی در ارتباط با یک نرمافزار تخصصی، دانشجو را تشویق خواهد کرد تا بهصورت حرفهای به یادگیری آن بپردازد.
از سوی دیگر ایجاد ارتباط میان گروههای تخصصی دیگر دانشگاهها و استادان مربوط و استفاده از دانش آنها از سوی انجمنها میتواند گامی در راستای توسعه علمی و دانش دانشآموختگان باشد.
مهمترین دغدغه و چالش اعضای انجمنهای علمی
آنا: حمایت از انجمنهای علمی دانشجویی را چگونه ارزیابی میکنید و مشکلات و چالشهای مسیر فعالیت خود را چه چیزهایی میدانید؟
افشارباقری: یکی از شرایط تسهیلکننده برای انجمنهای علمی واگذاری نظارت بر آنها به باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه بوده است. این امر سبب کوتاهشدن و تسریع روند اداری شده و برنامهریزیهای انجمن و اجراییشدن آنها مدت زمان کوتاهتری به طول میانجامد.
بودجه تخصیص داده شده به انجمنها افزایش و در کنار آن بهصورت مستقیم در اختیار انجمنها قرار گیرد تا تحقق امور انجمنها سریع و در زمان برنامهریزی شده میسر شود.با این حال اخذ بودجه تخصیص داده شده به انجمنهای علمی به دلیل نبود دسترسی مستقیم به آن و زمانبر بودن بوروکراسی ادرای برای برداشت بودجه گاه سبب میشود که از فعالیت برنامهریزیشده صرفنظر کنیم و روندی فرسایشی را متحمل شویم. اکنون شاید مهمترین دغدغه و چالش اعضای انجمنهای علمی دانشجویی پرداخت هزینهها -هرچند ناچیز- باشد.
آنا: انجمنهای علمی چگونه تقویت میشوند تا در پیشبرد علم موفق باشند؟
افشارباقری: در کنار رفع مسائل مالی بهعنوان مهمترین چالش پیش رو، حمایتهای معنوی استادان، گروههای تخصصی و همراهی و حمایتهای مسئولان ذیربط میتواند سبب افزایش کارایی انجمنهای علمی شود.
بهعنوان مثال استادان گروه تخصصی متناسب با دروسی که ارائه میدهند، امکان ارائه پیشنهاداتی در راستای بالابردن سطح آموزش را دارند. به این ترتیب که ممکن است در سرفصل درس، بازدید یا برگزاری کارگاه و ... تعریف نشده باشد؛ اما استاد مربوط با پیشنهاد به انجمن میتواند به برگزاری دوره و یا انجام بازدید میدانی از پروژهای خاص اقدام کند؛ بنابراین دورهها، بازدیدهای میدانی، کارگاهها و ... از سوی انجمن بهصورت هدفمند برنامهریزی و برگزار میشوند.
اقدامات مسئولان ذیربط در راستای تسهیل هماهنگیهای میان ارگانها، مراکز و سازمانها نیز میتواند مؤثر باشد و به این ترتیب شرایط بهتر و امکانات بیشتری در اختیار انجمن قرار خواهد گرفت.
آنا: نحوه همکاری مسئولان در دانشگاه با انجمن معماری واحد آبادان چگونه بوده است؟
افشارباقری: خوشبختانه مسئولان ذیربط در زمینههای مختلف از انجمن علمی دانشجویی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان حمایتهای لازم را کردهاند که از آنان سپاسگزاریم. مسئولان همیشه برای شنیدن حرفهای اعضای انجمن و برنامههای آنان مشتاق هستند و گاه با پیشنهاد خود بر تقویت فعالیتها اثرگذار بودهاند و این امر نقطه عطفی در روحیهبخشی به اعضا بوده است.
در طول فعالیت انجمن معماری مسئولان امر در زمینه مسائل مالی، خدمات مورد نیاز در طول برگزاری مسابقات، دورهها و ... ما را مورد حمایت خود قرار دادهاند و نکته قابل توجه تشویق و ایجاد انگیزه از سوی ایشان بوده که بیش از هر چیز سبب دلگرمی و مداومت انجام کار انجمن شده است.
آنا: چنانچه فعالیتهای اجتماعی، علمی، فرهنگی و موفقیتها و دستاوردهایی داشتهاید، تشریح کنید؟
افشارباقری: انجام فعالیتهای انجمن علمی معماری این امکان را ایجاد کرد تا بستری برای فعالیتهای فوقبرنامه دانشجویان ایجاد کند که سبب ایجاد شور و اشتیاق میان آنها شد. به جد میتوانم بگویم انرژیها و شور جوانی اعضا و ایجاد ارتباط سالم میان استاد و دانشجو سبب شکوفایی استعدادهایی شد که شاید در بستر کلاس درس هیچگاه به شکوفایی نمیرسید. دادن فرصت تجربهکردن به دانشجو و محکزدن خود، بهترین و لذتبخشترین دستاورد انجمن معماری بوده است.
فعالیتهای انجمن علمی معماری مقدمهای شد تا برخی از واحدهای دانشگاهی همجوار، فعالیتهای دانشجویی خود را آغاز کنند و در کنار آن واحد آبادان و دانشکده معماری در استان خوزستان معرفی و شناخته شد.فعالیتهای انجمن علمی معماری مقدمهای شد تا برخی از واحدهای دانشگاهی همجوار، فعالیتهای دانشجویی خود را آغاز کنند و در کنار آن دانشگاه آبادان و دانشکده معماری آن در استان خوزستان معرفی و شناخته شد.
برگزاری دورههای مجازی در انجمن علمی معماری
آنا: آیا در انجمن خود موفق به تولید محصول و یا موفقیتهای دیگری بهویژه فعالیتهای کرونایی شدهاید؟
افشارباقری: برگزاری دورههای مجازی این امکان را فراهم کرد که از سایر نقاط استان خوزستان درخواست شرکت در دورهها را داشته باشیم که با همکاری معاونت علمی دانشگاه این امر نیز بهخوبی مدیریت و محقق شد.
استقبال از دورههای برگزارشده محدود به دانشجویان واحد دانشگاهیمان نبود و شرکتکنندگانی از سایر دانشگاهها و گاه افراد جویای حرفه و فارغالتحصیل بین متقاضیان بودهاند. برگزاری دورههای میانرشتهای نیز از دیگر دستاوردهای این گروه در دوران کرونا بوده است.
بودجه تخصیص داده شده به انجمنها افزایش یابد
آنا: و سخن پایانی ...
افشارباقری: موردی که باید به آن اشاره کنم این است؛ همه کسانی که در انجمنهای علمی فعالیت میکنند با علاقه و فارغ از منافع شخصی در این زمینه ورود کردهاند؛ انتظار میرود در راستای ایجاد دلگرمی و نیروی محرکه بیشتر، بسیاری از کارهای اداری سادهسازی شوند تا اعضا با ثبات بیشتر و مصرّتر برای رسیدن به هدف خود تلاش کنند.
بیشتر بخوانید:
پویایی انجمنهای علمی با همت دانشجویان و علم استادان
دانشگاهها و دانشکدهها انجمنهای علمی را حمایت کنند
پیشنهاد میکنم بودجه تخصیص داده شده به انجمنها افزایش و در کنار آن بهصورت مستقیم در اختیار انجمنها قرار گیرد تا تحقق امور انجمنها سریع و در زمان برنامهریزی شده میسر شود.
جوانی شور است و اشتیاق، ذوق است و انگیزه و نشاط. به جوانانمان بال بدهیم و شوق پرواز. تلاش کنیم برای بالندگی و شکوفایی استعدادهایی که شاید بدون توجه و با نادیده گرفتن، هیچگاه فرصت رشد پیدا نکنند. قبلاً به دانشجویانم گفتهام و باز میگویم «دانشجویان ما شایستگی اعتماد و همراهی را دارند و فقط نیاز به فرصت دارند. فرصت تجربه کردن ...».
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/