آیا آلودگی هوا در پستوی محرمانگی شورا قرار گرفته؟ / شورای ششم، وارث کارهای انجام نشده گذشتگان است
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه جامعه خبرگزاری آنا، ناصر امانی امروز سهشنبه دوم آذرماه در جریان بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود اظهار کرد: تذکرم برای دفاع از جایگاه و حیثیت شورای شهر است، ما به عنوان نمایندگان مردم وظیفه داریم در ارتباط با مشکلاتی که مردم گرفتار آن هستند، اگر راهکار کوتاه مدت پیدا نمیکنیم، صحبت کرده و توجه مسئولان مربوطه را به آن جلب کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: قانون هوای پاک در ۱۸ مرداد سال ۹۶، یعنی در آغاز دوره دوم دولت قبل و آغاز دوره مدیریت پنجم شهر تهران ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: چهار سال مدیریت شهری در محدوده اختیارات خود و هشت سال دو دولت قبلی مسئول بوده و در رابطه با اجرای قانون هوای پاک همه وزارت خانهها مسئولیت دارند. در این قانون مشخص شده وزارت خانهها چه مسئولیتی دارند و مسئولیت هماهنگی و نظارت هم به عهده سازمان محیط زیست گذاشته شده است. یکی از روزنامهها مطلبی را منتشر کرده که در آن ذکر شده آلودگی هوا در محرمانگی شورای ششم؛ یعنی ما را متهم کردند که در رابطه با آلودگی هوای تهران در پشت صحنه و اتاقهای در بسته صحبت میکنیم و جرأت نداریم در صحن علنی و در مقابل رسانهها صحبت کنیم، این موضوع اشتباه است.
امانی بیان کرد: افراد باید پاسخگوی وظایف مصرح قانونی که هشت سال اجرا نکردهاند باشند. این شورا سه ماه است که کار خود را شروع کرده و در این سه ماه مسئولیت داشته و باید پاسخگو باشیم؛ ما به عنوان شورا و شهرداری مسئولیم و امروز تردد و تنفس مردم دچار اختلال شده است؛ یعنی دچار ترافیک هستیم و مردم برای تردد هایشان دچار مشکل هستند.
وی ادامه داد: همزمان شاخص آلودگی هوا در تهران ۱۴۶ است و در حال نزدیک شدن به وضعیت هشدار هستیم. ما در مقابل این اتفاق مسئولیم و حداقل وظایفی که بر عهده شهرداری است را به خودمان یادآوری میکنیم.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شهردار تهران یکی از معاونان گذشته خود را به عنوان مشاور در بحث هوای پاک انتخاب کرد و اعلام شد که شهردار برای مشاوران کار تعریف میکند و مشاور شهردار باید بیاید و بگوید که چه کاری کرده است. بحث مربوط به آلودگی هوا بین معاونتهای مختلف حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری و محیطزیست، فنی عمرانی و امور مناطق است.
وی گفت: اگر جلسهای در حوزه حمل و نقل ترافیک، معاینه فنی خودروها، ستاد کنترل آلودگی هوا، مترو و اتوبوسرانی گذاشته شده بگویند. همین امروز هم که در شهر راه میرویم میبینیم برخی از خودروهای شهرداری خودشان عامل آلودگی هوا هستند و اتوبوسهای از رده خارج و سیستم حمل و نقل ناچار است از آنها استفاده کند.
امانی گفت: قبول داریم و میدانیم در کوتاه مدت نمیشود کاری کرد و بهبود شرایط نیاز به کارهای دراز مدت دارد و ما وارث کارهای انجام نشده گذشتگان هستیم. مردم و مسئولان بدانند با گذاشتن جلسه و این که بگوییم ستاد یا شورا تشکیل شود، مشکل آلودگی هوای تهران حل نمیشود. عمده آلودگی هوا ناشی از ترافیک است و کارکنان حمل و نقل هم میگویند دلایل عمده آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه متحرک در شهر تهران است.
این عضو شورا بیان کرد: چهار میلیون موتورسیکلت در شهر تهران داریم که ۹۰ درصدشان آلودگی تولید میکنند به جز تاکسیها و اتوبوسهای فرسوده، صد هزار دستگاه کامیون وجود دارند که شبانه ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها در تهران تردد میکنند.
امانی گفت: آلودگی هوا در پستوی محرمانگی ما نیست و آلودگی هوا در ذهن و قلب ما است، اما به کار بلند مدت نیاز دارد و کار بلند مدت هم دست دولت است.
وی ادامه داد: شهرداری در مجموعه وظایف خود باید کار کند و به نظر من بهتر بود امروز معاونت حمل و نقل دعوت میشد و گزارشی درباره علت آلودگی ارائه میداد تا ببینیم مشکل کجاست، آیا میشود کار کوتاه مدت کرد یا نمیشود و برای کار دراز مدت چه کاری باید انجام دهیم.
انتهای پیام/۴۱۷۲/
انتهای پیام/