صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۵ - ۳۰ آبان ۱۴۰۰
دانشجو، مهارت، اشتغال(۴۲)/ جدیدالاسلام در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد؛

تحصیل ۵۱۰ دانش‌آموز در ۶ واحد آموزشی سمای زابل

راه‌اندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال آینده معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل عنوان کرد که اکنون ۵۱۰ دانش‌آموز در ۶ واحد آموزشی دبستان‌ها و دبیرستان‌های پسرانه و دخترانه سمای زابل مشغول تحصیل هستند.
کد خبر : 621898

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به‌تفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و... است.




بیشتر بخوانید:


ارائه طرح راه‌اندازی ۵ مدرسه عالی مهارتی در انزلی


کمک به رونق و شکوفایی اشتغال با راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی


لزوم ایجاد رشته‌های مهارتی بر اساس نیاز جامعه




واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه(اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی شدند و آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.


خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که در این شماره گفت‌وگو با مجید جدیدالاسلام معاون آموزش‌های علمی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل را می‌خوانیم.


باید بر اساس نیاز هر شهر و استان به راه‌اندازی مدرسه مهارتی اقدام کرد تا فارغ‌التحصیل مدرسه به‌راحتی بتواند برای خود اشتغال‌زایی کند.جدیدالاسلام در مورد ظرفیت‌ها و امکانات بخش‌های مختلف سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل اظهار کرد: اکنون ۵۱۰ دانش‌آموز در ۶ واحد آموزشی دبستان پسرانه و دخترانه، دبیرستان پسرانه و دخترانه (دوره اول)، دبیرستان پسرانه و دخترانه (دوره دوم) مشغول تحصیل هستند.


وی بیان کرد: آموزشکده فنی حرفه‌ای سمای زابل از شهریور ۱۴۰۰ از معاونت آموزش‌های علمی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل جدا و با اجرای طرح ادغام به دانشگاه انتقال‌ یافت و دانشکده مهارت و کارآفرینی راه‌اندازی شد.


معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل مطرح کرد: آغاز کار مدارس سمای زابل به مهر سال ۱۳۷۳ برمی‌گردد که با گشایش همزمان دبستان پسرانه و دخترانه سما و مدرسه راهنمایی پسرانه و دخترانه سما همراه بوده است، سال ۱۳۸۳ دبیرستان پسرانه سما و سال ۱۳۸۵ دبیرستان دخترانه سما به مدارس اضافه شد. این مدارس ملکی بوده و همه ۶ واحد آموزشی به‌صورت مجتمع در مرکز شهر واقع‌شده است.


جدیدالاسلام درباره فعالیت مدارس سما درزمینهٔ مهارت، کارآفرینی و تصمیم برای راه‌اندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی بر اساس آیین‌نامه ابلاغی دانشگاه مطرح کرد: فعالیت مدارس به شکل عادی بوده است و این معاونت قصد راه‌اندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی بر اساس آیین‌نامه ابلاغی دانشگاه را در سال آینده دارد.


معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل درباره بایدها و نبایدهای حوزه مهارت و کارآفرینی و اشتغال سما اظهار کرد: باید مهارت‌های شغلی مورد نیاز هر شهرستان مورد توجه قرار گیرد به عبارتی باید بر اساس نیاز شهر و استان به راه‌اندازی مدرسه مهارتی اقدام کرد تا فارغ‌التحصیل آن مدرسه به‌راحتی بتواند برای خود اشتغال‌زایی کند.




جدیدالاسلام درباره چالش‌های مدارس سمای زابل گفت: نداشتن تمکن مالی بسیاری از خانواده‌ها برای پرداخت به‌موقع شهریه فرزندانشان به‌ دلیل شرایط خاص اقتصادی و نبود نیروی کار مورد نیاز به‌ویژه حسابدار برای تنظیم امور مالی و فرسودگی تجهیزات از مهم‌ترین چالش‌هایی است که مدارس سما با آن مواجه هستند.


دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.


به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزش‌های مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفه‌ای کلاسیک شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکده‌ها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی شکل می‌گیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راه‌اندازی دریافت کرده‌اند.(بیشتر بخوانید)


انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر