دانشجویان درباره آموزش مجازی چه میگویند؟
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- زینب خسروی؛ با شیوع ویروس همهگیر کرونا آموزش عالی رنگ و بوی دیگری گرفت و دانشجویان و محصلان کشور برای جا نماندن از تحصیل وارد فضایی مجازی شدند که با آن آشنایی نداشتند؛ بنابراین خود را با این شرایط وفق دادند. آموزش در بستر الکترونیک با همه فرصتهایی که برای دانشگاهها و مراکز آموزشی به وجود آورد اما چالشهای بسیاری نیز بر سر راه آنها گذاشت. با این حال کرونا باعث شد به ناچار آموزشها به این سمت هدایت شوند هرچند که تعامل دانشجویان و اساتید در آموزش حضوری موهبتی است که جای خالی آن همواره در فضای مجازی به چشم میآید.
ورود آموزش عالی به فضای مجازی در این شرایط بحرانی ضرورت داشت تا دانشجویان و محصلان به تحصیل ادامه دهند، دانشگاهها و مراکز آموزشی در این مدت با ارتقای زیرساختها و ابزارهای لازم تلاش کردهاند تا با این شرایط همهگیر سازگار شوند.
با توجه به اعلام وزیر علوم؛ آموزش عالی از نیمه آبانماه بهتدریج به سمت حضوری شدن میرود، در این راستا هر یک از دانشجویان نظراتی دارند.
کیفیت آموزش عالی در زمان کرونا
شیوع ویروس همهگیر کرونا با همه چالشهایی که داشت فرصتهایی ازجمله بازنماندن از تحصیل، تقویت زیرساختهای فضای مجازی و حاضر شدن دانشجویان از سراسر دنیا در کلاسهای مجازی را ایجاد کرد. حسین سلمانی، دانشجوی سال دوم رشته پزشکی دانشگاه بقیةالله دراینباره میگوید: «در مقاطع مختلف ویروس همهگیر کرونا شیوه آموزشی متفاوت است، اغلب کلاسهای رشته پزشکی حضوری برگزار میشود اما در مقاطع پیک این ویروس بهصورت کاملا مجازی تشکیل شده است، در ابتدا کلاسها به صورت ۵۰ درصد ظرفیت حضوری و ۵۰ درصد مجازی و بعد از انجام واکسیناسیون دانشجویان با فاصلهگذاری مناسب در کلاسها حاضر میشوند.»
علی سلیمیان، دانشجوی سال سوم رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران دراینباره اظهار میکند: «کیفیت کلاسها در زمان مجازی به آموزش حضوری نمیرسد چرا که تعامل دانشجویان با اساتید و همینطور همکلاسیها در فضای مجازی آنطور که در کلاسهای حضوری است وجود ندارد.»
وی با اشاره به اینکه شیوه تدریس در میان اساتید متفاوت است، میگوید: «برخی از اساتید قلم نوری تهیه کردند و با پلتفرمهای موردنیاز درس مربوطه را ارائه دادند حتی گاهی مبحثی را که ارائه آن به صورت مجازی بسیار سخت است، بهخوبی به دانشجویان انتقال دادند اما در این میان برخی اساتید با پاورپوینتی که از ۲ سال قبل تهیه کرده بودند به آموزش پرداختند. در کل بسیاری از دانشجویان مشتاقند کلاسها بهخصوص دروس عملی دوباره به صورت حضوری برگزار شوند.»
د. ق، دانشجوی سال آخر رشته روزنامهنگاری دانشگاه علامه طباطبائی دراینباره بیان میکند: «آموزش مجازی بههرحال کیفیت کلاسهای حضوری را ندارد. اکثر اساتید در کلاسهای مجازی از تمام ظرفیتها از جمله فیلم آموزشی، تیزرهای تبلیغاتی، پاورپوینت و غیره استفاده میکنند تا کیفیت کلاسها بالاتر ببرند.»
بیشتر بخوانید:
اما و اگرهای آموزش مجازی یا حضوری دانشجویان
پذیرش دانشجو در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به چه صورت بوده است؟
ارزیابی کلاسهای مجازی با فرمهای ارزشیابی
دانشجویان و حتی اساتید در ابتدا با آموزش در بستر الکترونیک و زیرساختهای آن آشنایی نداشتند اما بهاجبار وارد این فضا شدند و بهتدریج توانستند با آن سازگار شوند، با این حال برای حفظ کیفیت آموزش نیاز به ارزیابیهایی از کلاس آموزشی، آموخته دانشجویان و تسلط اساتید بوده است. علی سلیمیان، دانشجوی سال سوم داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان میکند: «ارزیابیهای فضای مجازی همانند کلاسهای حضوری نمیشود با این حال تکالیفی که اساتید در هر جلسه آموزش به دانشجویان میدهند به عنوان معیاری برای حضور و محک آموخته آنها تلقی میشود. احتمال دارد در پساکرونا فضای مجازی مکمل آموزشهای حضوری شود.»
د. ق، دانشجوی سال آخر رشته روزنامهنگاری دانشگاه علامه طباطبائی دراینباره اظهار میکند: «امتحانات پایان ترم با ارائه فرمهای ارزشیابی درباره کیفیت کلاس، اساتید و غیره نظرسنجی انجام میشود.»
ز.ک دانشجوی رشته حقوق دانشگاه رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف دراینباره بیان میکند: «در پایان هر ترم فرمهایی در اختیار دانشجویان قرار میگیرد تا با تکمیل آن نظرات خود را در ارتباط با کلاسهای مجازی بازگو کنیم.»
کرونا برای دانشجویانی که از مسافت دور میآیند فرصت ایجاد کرد
دانشجویان از سراسر کشور برای ادامه تحصیل در دانشگاهها و مراکز آموزشی حضور پیدا میکنند. ه. ش، دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در اینباره میگوید: «آموزش در فضای مجازی فرصت خوبی را به وجود آورد چراکه اگر اینگونه نبود مجبور بودم از مسافت دوری برای حضور در کلاسها به دانشگاه بیایم.»
ن. خ، دانشجوی رشته شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر دراینباره بیان میکند: «با توجه به تعطیلی و اعمال محدودیتها در استفاده از خوابگاه دانشجویی، مجبور به بازگشت به شهر محل زندگی خود شدم و کرونا با همه تهدیدهایی که داشت، این امکان را ایجاد کرد تا بتوانم به تحصیل خود در بستر الکترونیک ادامه دهم.»
گفتی است، کرونا با همه مشکلاتی که برای آموزش عالی به دنبال داشت، باعث شد دانشگاهها و مراکز آموزشی به فضای مجازی وارد شده و با کسب تجربه و ارتقای زیرساختهای آن در پساکرونا نیز بهعنوان مکمل کلاسهای حضوری از آن بهره برند.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/