پیدا و پنهان «طرح الف و ب» اعضای هیئت علمی | وقتی فرصتها برای استادان پژوهشمحور مهیاست
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ بهمن ۹۹ محمدمهدی فداکار معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی از تصویب افزایش ۵۵ درصدی حق مرتبه اعضای هیئت علمی این دانشگاه مطابق شیوهنامه (مدل الف) در جلسه هیئت امنای مرکزی دانشگاه خبر داد و با تشریح مصوبهای مبنیبر «طرح نظام پرداخت اعضای هیئت علمی نوع الف و ب» اظهار کرد که اعضای هیئت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با پیشنهاد دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه مبنی بر افزایش حق مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه (مدل الف) مبتنیبر شیوهنامه پیشنهادی موافقت کردند.
توضیحات بیشتر درباره افزایش ۵۵ درصدی حق مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مطابق شیوهنامه الف و ب را اینجا بخوانید.
دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم اسفند ۹۹ در بخشنامهای جزئیات نحوه همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نوع (الف) و (ب) را اعلام کرد. جزئیات نحوه همکاری اعضای هیئت علمی در طرح را اینجا بخوانید.
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی درباره بخشنامه نحوه همکاری اساتید با دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد که بر اساس این بخشنامه استادان اختیار کامل دارند تا نحوه همکاری خود را با دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب کرده و به آنان اجازه فعالیتهای بروندانشگاهی داده شده تا درآمد بیشتری کسب کنند و حتی میتوانند از طریق برگزاری دورههای کوتاهمدت کسب درآمد داشته باشند.
ثابت: دانشگاه آزاد اسلامی با تغییر رویکرد از آموزشمحور به دانشگاه پژوهشمحور، فناورمحور، مهارتمحور و نوآور، درآمدهای غیرشهریهای را افزایش داده و این موجب ترغیب بورسیهها برای به پایان رساندن سریعتر تحصیلات شده است.احمد حیدری بیان کرد که ۹۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گروه الف بخشنامه همکاری اعضای هیئت علمی قرار میگیرند.
در این راستا تعدادی از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای مختلف دانشگاهی از مزایا و معایب اجرای طرح الف و ب اعضای هیئت علمی سخن گفتهاند که در گزارش زیر میخوانیم.
عضو هیئت علمی و دانشیار پایه ۱۴ گروه علوم باغبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج معتقد است: «در راستای همسانسازی حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی (مشابه طرح همسانسازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و استفاده از ظرفیت علمی، پژوهشی، فناورانه، فرهنگی و مدیریتی اعضای هیئت علمی برای افزایش رضایتمندی استادان و بالابردن کیفیت آموزشی و پژوهشی در بزرگترین دانشگاه حضوری جهان تدوین و اجرای چنین طرحی (شیوهنامه همکاری الف و ب) لازم و ضروری بود.»
طرح الف و ب چه مزایایی دارد؟
مهدی حسینی فرهی عنوان میکند: «در این طرح از همه ظرفیتهای بالقوه اعضای هیئت علمی تمام وقت در راستای بهبود کیفیت و رضایتمندی دانشجویان استفاده شده و مدت حضور اعضای هیئت علمی در دانشگاه بیشتر خواهد بود و این حضور در دانشگاه فرصتی را در اختیار دانشجویان و مدیران قرار خواهد داد تا از ظرفیتهای فوقالعاده اعضای هیئت علمی استفاده کافی را داشته باشند.»
بیشتر بخوانید:
اعضای هیئت علمی درباره مزایا و معایب «طرح الف و ب» چه میگویند؟
طرحی که نه مچ میگیرد نه دنبال تقسیمبندی خوب و بد است
«طرح الف و ب» مقدمهای بر حرکت بزرگ علمی و اقتصادی دانشگاه
«طرح الف و ب» و درآمدهای غیرشهریه ۲ روی یک سکه
انتقاد از شیوه اجرای «طرح الف و ب»
وی بیان میکند: «اجرای این طرح از سالهای قبل لازم و تاکنون اجرایی نشده بود؛ اما در دوره مدیریتی جدید دانشگاه تدوین و اجرا شد. در این طرح بسته به مرتبه علمی مبلغی از حدود ۳ تا ۵ میلیون تومان به حقوق اعضای هیئت علمی اضافه خواهد شد.»
عضو هیئت علمی و دانشیار پایه ۱۴ گروه علوم باغبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج مطرح میکند: «از مزایا و فواید طرح الف و ب افزایش حقوق و مزایایی اعضای هیئت علمی تمام وقت نوع الف، ارتقای شأن و منزلت اعضای هیئت علمی، برقراری عدالت بین استادانی که تماموقت خود را برای دانشگاه هزینه میکنند (استادان مشمول طرح الف) و استادانی که فقط موظفی تدریس خود را در دانشگاه اجرا میکنند (استادان مشمول طرح ب)، حفظ ارتباط استادان چندشغله با دانشگاه (استادان مشمول طرح ب)، کم کردن فاصله حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی با همترازان خود در مجموعه وزارت علوم، استفاده بیشتر از ظرفیت و تواناییهای علمی و اجرایی اعضای هیئت علمی نوع الف در راستای مدیریت بهتر واحدهای دانشگاهی،شگاهی، ایجاد انگیزه بیشتر بین اعضای هیئت علمی برای مباحث آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فناورانه است.»
فرهی حسینی یادآوری میکند: «از سوی دیگر افزایش کیفیت آموزشی و پژوهشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، افزایش رضایتمندی دانشجویان از حضور در دانشگاه بهواسطه حضور بیشتر استادان در دانشگاه و ایجاد فرصتی بهتر برای بحث و تبادلات علمی، افزایش فعالیتهای فناورانه اعضای هیئت علمی و کمک به راهاندازی شرکتهای دانشبنیان و ایجاد درآمدهای پایدار غیرشهریهای، افزایش رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در سطح ملی و بینالمللی، پویاترشدن محیط دانشگاه، آشنایی بیشتر اعضای هیئت علمی با همکاران خود و تبادل اطلاعات در همه زمینههای موجود و بهتر و با کیفیتتر برگزارشدن طرحهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در راستای ارتقای وضعیت علمی، فرهنگی و توانمندی استادان از دیگر مزایا و فواید طرح الف و ب به شمار میرود.»
اثرات طرح الف و ب با حضوری شدن دانشگاهیان بیشتر میشود
عضو هیئت علمی و دانشیار پایه ۱۴ گروه علوم باغبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج تبیین میکند: «طرح الف و ب در مرحله اجراست و تاکنون برخی از واحدهای دانشگاهی موفق به اجرای این طرح نشدهاند؛ اما در واحد یاسوج با موفقیت اجرا شده و نتایج مثبتی داشته و موجب حضور معنادار استادان و ایجاد پویایی در محیط دانشگاه شده است و قطعاً با انجام واکسیناسیون و حضوری شدن کلاسها اثرات این طرح بیشتر نمایان خواهد شد. هر طرحی در شروع با نواقصی همراه است که باید در طول اجرای طرح پایش و اشکالات دیده شده و در ویرایشهای بعدی برطرف شود.»
بهروزیفر: مطابق شیوهنامه الف و ب استادان به کسب درآمدهای غیرشهریهای تشویق میشوند و در نتیجه پای نتایج تحقیقات دانشگاهی به جامعه باز شده و استادان را وادار میکند تا طرحهای پژوهشیای ارائه کنند که جنبه سودآوری برای خود، دانشگاه و جامعه داشته باشد.حسینی فرهی تأکید میکند: «برای اجرای بهتر و باکیفیتتر طرح الف و ب ابتدا باید زیرساختهای اجرای این طرح توسط واحدهای دانشگاهی ایجاد و سپس اجرا شود. از مهمترین زیرساختهای اجرای این طرح اختصاص اتاق مجهز به کامپیوتر و اینترنت برای هر استاد است که استاد با آرامش خاطر در اتاق خود حضور داشته و به انجام فعالیتهای محوله اقدام کند.»
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن هم میگوید: «بخشنامه الف و ب اعضای هیئت علمی، موضوع جدیدی نیست؛ بلکه تأکیدی بر اجرای تعهداتی است که اعضای هیئت علمی در ابتدای استخدام آن را پذیرفتهاند. در قرارداد استخدامی موظفی اعضای هیئت فاقد پست اجرایی علمی ۳۲ ساعت شامل حداکثر ۱۶ ساعت تدریس و ۱۶ ساعت حضور در محل تعیین شده است.»
سیاست دانشگاه آزاد اسلامی مقابل کاهش دانشجو چیست؟
مهرداد ثابت ادامه میدهد: «با کاهش چشمگیر تعداد دانشجو و منابع از ۱۶ سال پیش، دانشگاه برای افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دو راه پیش رو داشت. نخست، افزایش درآمدهای شهریهای و دوم تغییر رویکرد دانشگاه از دانشگاه آموزشمحور به سوی دانشگاه پژوهشمحور، فناورمحور، مهارتمحور، نوآور، افزایش درآمدهای غیرشهریهای و استفاده از ظرفیتهای دانشگاه برای کمک به حل مسائل بومی، ملی و منطقهای.»
وی تأکید میکند: «دانشگاه آزاد اسلامی با عملیاتیکردن راهحل دوم و تدوین بخشنامه طرح الف و ب از ۱۶ ساعت حضور موظفی استادان که سالها از آن غفلت شده بود بهعنوان ابزاری برای تغییر رویکرد و رفع بخشی از مشکلات استفاده کرد و با افزایش نسبی حق مرتبه علمی تا حدی وضعیت معیشتی استادان را بهبود بخشید.»
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن توضیح میدهد: از مزایای طرح الف و ب، اشتغال به امر آموزش و پژوهش برای اعضای هیئت علمی نوع «الف» بهعنوان اولویت اصلی محسوب میشود و آنها میتوانند در یکی از محورهای آموزش، پژوهش، فرهنگی و تربیتی نقشآفرینی کنند.
ثابت بیان میکند: «برای همکارانی که به هر دلیلی داوطلبانه مدل هیئت علمی طرح ب را انتخاب کردهاند با کاهش ساعات حضور و موظفی، این فرصت برای بهرهمندی از ظرفیت مغتنم شمرده شده است. از سوی دیگر زمینه ظرفیت و درآمدزایی هیئت علمی در بستر دانشگاه فراهم و با استفاده از ظرفیتهای دانشگاه نقشآفرینی اعضای هیئت علمی برای کمک به حل مسائل بومی، ملی و منطقهای را افزایش داده است.»
ترغیب بورسیهها برای به پایان رساندن سریعتر تحصیلات
وی اضافه میکند: «دانشگاه با تغییر رویکرد از آموزشمحور به دانشگاه پژوهشمحور، فناورمحور، مهارتمحور و نوآور، درآمدهای غیرشهریهای را افزایش داده و این موجب ترغیب بورسیهها برای به پایان رساندن سریعتر تحصیلات شده است.»
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن پیشنهاد میکند که برای اجرای هرچه بهتر و مؤثرتر «طرح الف و ب» اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به برخی موارد توجه کنند. نخست؛ تأخیر به وجود آمده در فرآیند دفاع یا تسویهحساب برخی از بورسیههاست تا بهصورت فردی با توجه به رشته و دانشگاهی که تحصیل میکنند مورد بررسی قرار گیرند تا در مواردی که تأخیر خارج از اراده بوده، حقی از آنان ضایع نشود.
وی اضافه میکند: دوم اینکه، سازمانهای دولتی معمولاً رغبتی به عقد قراردادهای پژوهشی با دانشگاه آزاد اسلامی ندارند که سازمان مرکزی باید با تدبیر و استفاده از ظرفیتهای قانونی موضوع را پیگیری کند و نکته سوم اینکه با برگزاری جلسات و همایشها مزایا و فواید طرح «الف» برای اعضای هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی تبیین شود.
رئیس دانشکده علوم کشاورزی و فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان نیز با تحلیل و ارزیابی اجرایی شدن طرح «الف و ب» در دانشگاه آزاد اسلامی و مزایای آن اظهار میکند که بهطور کلی میتوان طرح «الف و ب» را قالببندی وظایف و وزندهی به اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بهمنظور نظمدهی و استفاده حداکثری از این ظرفیت بالقوه دانست.
محمدرضا داداشی بیان میکند به تعبیری دیگر، طرح «الف و ب» در راستای بهینهسازی ظرفیت علمی و پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به محدودیتهای مالی این مجموعه دانشگاهی است. تعیین بخشهای مورد انتظار دانشگاه از اعضای هیئت علمی خود با ارائه مشوقهای مالی مناسب، منجر به ایجاد نظم آموزشی و پژوهشی در دانشگاه شده و این مسئله بستری برای افزایش بهرهوری علمی و تحقیقاتی بهعنوان رسالت اصلی دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.
نتیجه حضور منظم عضو هیئت علمی در دانشگاه
رئیس دانشکده علوم کشاورزی و فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان تبیین میکند: «به عنوان مثال حضور منظم عضو هیئت علمی در دانشگاه براساس ساعات موظفی منجر به تبادل علمی مستمر استاد با دانشجویان خود بهخصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی شده که بسیار مفید است.»
داداشی مطرح میکند: ایجاد انگیزه و موظف شدن اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی برای انجام فعالیتهای مازاد آموزشی مانند طرحهای تحقیقاتی و پژوهشی منجر به رشد و شکوفایی ارتباط بین دانشگاه و صنعت شده و مزیتهای اقتصادی اجتماعی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.»
وی خاطرنشان میکند: «از دیگر فواید طرح الف و ب میتوان شناسایی افراد توانمند در بخشهای آموزشی و پژوهشی را ذکر کرد که تخصیص امکانات و اعتبارات مناسب دانشگاه به این افراد مستعد و علاقهمند بهعنوان سرمایهگذاری هدفمند و سودآور در واحد دانشگاهی مربوط را به دنبال خواهد داشت.»
عبادتی: باید بهصورت تدریجی و با ایجاد زیرساختها، حضور بیشتر اعضای هیئت علمی را در فعالیتهای علمی پژوهشی فراهم کرد و برای فعالیتهای اجرایی از قبل موارد مناسب، اثرگذار و اثربخشی را تعریف کرد.رئیس دانشکده علوم کشاورزی و فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان تشریح میکند: «با توجه به اینکه حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاههای دولتی و وزارت بهداشت بسیار پایینتر بوده است، تقسیمبندی افراد به دو گروه الف و ب، کاهش حقوق گروه دوم و ناچیزشدن آن در شرایط اقتصادی فعلی منجر به شکلگیری اعتراضها و نتیجهبخش نبودن در بازه زمانی کوتاهمدت و میانمدت خواهد شد.»
وی یادآور میشود: «تقسیمبندی اعضای هیئت علمی براساس خروجی فعالیتهای علمی و پژوهشی و مفیدبودن استادان بوده و ورودیها مانند اجبار در ساعت حضور و موارد مشابه آن، میتواند با طرح الف و ب عادلانه و بهدور از هر حاشیهای باشد.»
استاد فیزیولوژی پزشکی و عضو هیئت علمی گروه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود هم بیان میکند: «طرح الف و ب شیوهنامهای است که با هدف ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش و حصول عدالت طراحی و اجرا شده؛ بنابراین مسلم است که استادان شرایط یکسانی ندارند. برخی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ممکن است با توجه به اینکه در سایر مؤسسات غیرآموزشی مشغول فعالیت هستند، نتوانند دورههای طولانی در دانشگاه حضور داشته باشند.»
صدیقه بهروزیفر میافزاید: «این شیوهنامه موجب میشود تا ظرفیتهای استادان دانشگاه آزاد اسلامی به شکل فردمحور مورد بهرهبرداری مؤثری قرار گیرد، به عنوان مثال زمانی که شرایط برای اخذ پایاننامه فراهم نمیشود و در مقابل مطابق با شیوهنامه طرح الف و ب به تعداد ساعات تدریس و حضور اضافه میشود.»
طرح الف و ب زمینه فعالیت استادان پژوهشمحور را مهیا میکند
وی ادامه میدهد: «طرح الف و ب زمینه فعالیت مستمر را برای استادانی که پژوهشهای مؤثری در دانشگاه یا جامعه انجام میدهند به نحو شایستهای فراهم میکند. با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مجموعهای از دانشکدهها در حوزههای مختلف را زیرپوشش دارد، همکاریهای بینرشتهای با سهولت بالایی قابل انجام است.»
استاد فیزیولوژی پزشکی و عضو هیئت علمی گروه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود با اشاره به تأثیر طرح الف و ب بر درآمدهای غیرشهریهای به آنا میگوید: «در برخی رشتهها امکان کسب درآمدهای غیرشهریهای بهطور مؤثری فراهم بوده، هرچند رشتههایی مانند علوم انسانی از این امر مستثنی هستند. بهادادن به بخش درآمدهای غیرشهریهای موضوع مهمی است که با کمک طرح الف و ب میتوان مشکلات بودجهای دانشگاه آزاد اسلامی را به سطح پایینی تنزل داد.»
بهروزیفر تبیین میکند: «از سوی دیگر درآمدهای غیرشهریهای میتواند موجب افزایش تولید در بخشهای صنعت، کشاورزی، علوم زیستی و ... شود و زمینه را برای اشتغال جمع زیادی از جوانان به همت استادان فعال و دلسوز دانشگاه در این عرصه فراهم کند و آینده روشنی را نیز برای اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رقم خواهد زد.»
طرح الف و ب استادان را به کسب درآمدهای غیرشهریهای تشویق میکند
بهروزیفر خاطرنشان میکند: «مطابق شیوهنامه الف و ب استادان به کسب درآمدهای غیرشهریهای تشویق میشوند و در نتیجه پای نتایج تحقیقات دانشگاهی به جامعه باز شده و استادان را وادار میکند تا طرحهای پژوهشیای ارائه کنند که جنبه سودآوری برای خود، دانشگاه و جامعه داشته باشد.»
بیشتر بخوانید:
تأثیر «طرح الف و ب» بر ارتباط پژوهشی استادان با خارج از دانشگاه
افزایش تولید علم و ارتقای دانش فنی استادان با اجرای «طرح الف و ب»
برقراری عدالت کاری بین استادان با اجرای «طرح الف و ب»
«طرح الف و ب» باید بهدرستی برای دانشگاهیان تبیین شود
وی با ارزیابی طرح الف و ب در مقایسه با طرحهای موازی در سایر دانشگاهها نیز اینگونه توضیح میدهد: «با توجه به اینکه آغاز اجرای طرح کسب درآمدهای غیرشهریهای برای نخستینبار در دانشگاه آزاد اسلامی کلید خورده، اجرای طرح الف و ب کمک زیادی به افزایش کیفیت پروژههای دروندانشگاهی و بروندانشگاهی خواهد کرد و میتواند تحولی بزرگ در سیستم آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کند و الگویی برای سایر مؤسسات آموزشی زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد و از سوی دیگر از رکود علمی استادان ممانعت خواهد کرد.»
دانشیار رشته زمینشناسی ساختمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر هم با اشاره به مزایای اجرای «طرح الف و ب» اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار میکند: «این طرح با توجه به ظرفیتهای اجرایی استادان، مشارکت مدیریتی و اجرایی اعضای هیئت علمی موجب انسجام و همگرایی خانواده بزرگ دانشگاه میشود.»
ناصر عبادتی با بیان اینکه افزایش مشارکت اعضای هیئت علمی در برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی یک ضرورت است، این موضوع را موجب تقویت بیشتر ارکان دانشگاه عنوان میکند.
وی با بیان اینکه طرح «الف و ب» ممکن است از نظر موقعیت زمانی اجرا و کیفیت عمل اشکالات متعددی داشته باشد، یادآور میشود در برخی دانشگاههای دولتی مشابه طرح «الف و ب» اجرا میشود؛ اما نه با کسر حقوق، بلکه برای افرادی که با دانشگاه همکاری اجرایی دارند، جداگانه ضریب و مبلغی اضافه پرداخت میشود که در برخی دانشگاهها تا سقف ۵ میلیون تومان هم میرسد.
دانشیار رشته زمینشناسی ساختمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر متذکر میشود: «طرح همسانسازی حقوق استادان دانشگاههای دولتی با وزارت بهداشت اجراشده است؛ بنابراین این موضوع با کیفیت اجرای متفاوت در یک اقلیم آموزشی بین دانشگاههای دولتی و آزاد زمینه کاهش اعتماد استادان و کاهش بهرهوری طرح الف و ب را به دنبال خواهد داشت.»
مجری برنامه علمی حاشیهنشینی و اسکان غیررسمی در کشور با بیان اینکه نمیتوان رویهای که سالها در دانشگاه وجود داشت با یک بخشنامه در مدت کوتاه تغییر داد، تبیین میکند: باید بهصورت تدریجی و با ایجاد زیرساختها، حضور بیشتر اعضای هیئت علمی را در فعالیتهای علمی پژوهشی فراهم کرد و برای فعالیتهای اجرایی از قبل موارد مناسب، اثرگذار و اثربخشی را تعریف کرد.
عبادتی توضیح میدهد: «در برخی از بندهای طرح الف و ب مربوط به اخذ طرحهای پژوهشی از دستگاههای اجرایی و نحوه پرداخت مبلغ تعیین شده برای هر ترم اشکالات حقوقی و اجرایی وجود دارد و حتی این ظرفیت برای واحدها یکسان نیست؛ بنابراین لازم است تا حدودی رویکرد عملیاتی طرح و کیفیت اجرا اصلاح شود.»
به گزارش آنا با ابلاغ بخشنامه جزئیات نحوه همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نوع (الف) و (ب) در اسفند ۹۹ «شیوهنامه همکاری اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی نوع (الف) و (ب)» از نیمسال دوم ۱۴۰۰-۱۳۹۹ اجرایی شده است. در این مقطع، انتخاب نحوه همکاری به شکل نوع (الف) در سامانه ساجد پس از تائید موافقتنامه و گردش کار، میسر شده و سایران، نوع ب خواهند بود.
براساس این شیوهنامه، هیئتعلمی متقاضی نوع الف در شروع طرح در سامانه ساجد فرم درخواست را تکمیل میکند. ابتدای طرح، نحوه همکاری از اسفند ۱۳۹۹ تا تابستان ۱۴۰۰ تداوم مییابد. از تابستان ۱۴۰۰ به بعد، نحوه همکاری برای سال تحصیلی بعد، از ۱۵ تیر هر سال، فرآیند اداری آن آغاز و تا ۳۰ تیر تداوم مییابد و از اول شهریور بهصورت سالانه اجرا میشود.
در این مدت، لازم است عملکرد عضو هیئتعلمی در سال گذشته (از اول تیر سال تحصیلی قبل از آن تا اول تیر سال بعد ارزیابی) بهمنظور حق جذب، توسط هیئت علمی وارد و توسط استان محاسبه شود؛ البته تغییر وضعیت حق جذب در سال اول نیز در تابستان مشابه سالهای آتی خواهد بود و از اول شهریور ۱۴۰۰ اجرا میشود.
مدیران اجرایی سازمان مرکزی، استانها و واحدهای دانشگاهی به شکل ۴۴ ساعته، نیازی به انتخاب نحوه همکاری ندارند و الزاماً نوع الف خواهند بود.
براساس این شیوهنامه و ازآنجاییکه برنامهها یک ساله تنظیم میشود، بازگشت عضو هیئتعلمی نوع ب به الف و بر عکس در فاصله دو نیمسال در موارد خاص مورد تقاضای واحد و استان، فقط در صورت تائید امور هیئت علمی سازمان و آن هم قبل از پایان نیمسال میسر است.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/