این روزها سینمای ایران قهرمان ندارد/ درویش در «دوئل» برای من فرش قرمز پهن کرد +فیلم
به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا از روابط عمومی موزه سینما، در ادامه نشستهای تاریخ شفاهی سینمای ایران، سعید راد مهمان موزه سینما بود.
این بازیگر قدیمی سینما درباره حضورش در فیلم «صادق کُرده » ساخته ناصر تقوایی بیان داشت: تهیهکننده این فیلم موافق حضور من در صادق کرده نبود. حتی یکی از بازیگران برای تهیه کننده نوشته بود که اگر سعید راد نقش صادق کرده را بازی کند دیگر در آن دفتر فیلم بازی نمیکند و این حرف باعث رنجش من شده بود. به ناصر تقوایی گفتم دیگر نمیآیم و او در پاسخ به من گفت «یا صادق کرده را تو بازی میکنی یا من در آن دفتر فیلم نمیسازم» و در نهایت من نقش اصلی فیلم را بازی کردم.
وی درخصوص علت مخالفت تهیهکننده صادق کرده، گفت: به دلیل اینکه بهروز وثوقی در آن دفتر فیلمهای زیادی از جمله «گوزنها» و «خاک» را کار کرده بود، این نقش را برای او درنظر داشت. مثلا نقش «تنگسیر» را قرار بود من بازی کنم که به بهروز وثوقی داده شد و انتخاب درستی هم بود، شاید من نمیتوانستم به آن شکلی که امیر نادری میخواست آن نقش را درآورم.
سعید راد با بیان اینکه قرار بود در فیلم «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی بازی کند، گفت: داریوش ارجمند آن نقش را بسیار خوب بازی کرد اما اگر من در آن اثر حضور داشتم نتیجه به شکل دیگری میشد، چون برای آن نقش اسحله وینچستر گرفته بودم و در خانه تمرین میکردم که البته نشد آن را بازی کنم.
وی با بیان اینکه «سفر سنگ» برای او یک شناسنامه بود، گفت: از مسعود کیمیایی در بازیگری درسهای زیادی گرفتم. در شروع فیلمبرداری تیپ کُردی درنمیآمد و مسعود کیمیایی میگفت یک جای کار ایراد دارد، من هم خیلی ناراحت شده بودم یک دفعه آقای کیمیایی با بلندگویی که در دستش بود با صدای بلند گفت سعید مشکل را پیدا کردم، گامهایت را بلندتر بردار و درست همان چیزی شد که میخواست. این جزئینگری یعنی کارگردان به خوبی صحنه را میشناسد.
سعید راد خاطرنشان کرد: در فیلم «خط قرمز» که یکی از کارهای خوب من است مسعود کیمیایی طوری حرکتها را نقاشی میکرد که به راحتی متوجه میشدم باید چه کاری انجام دهم. یعنی من را از فضایی معمولی درمیآورد و به آدمی عصبی که خون بالا میآورد و در عین حال امنیتی بود، تبدیل میکرد. در آن زمان کارگردانهای خوب زیاد نبودند و وجود کارگردانهایی مانند کیمیایی نعمت بود.
عصر بی قهرمانی
وی درباره دستمزد بازیگرها نیز توضیح داد: دستمزد محمدعلی فردین از همه ما بیشتر بود، بعد از او بهروز وثوقی و بعد من. البته دستمزدها متغییر بود. به عنوان مثال، دستمزدی که برای فیلم «هدف» به خاطر پورسانت گرفتم از فردین بیشتر بود. ولی زمانیکه فردین دستمزدش ۳۰۰ هزار تومان بود و بهروز وثوقی هزار۲۰۰ هزار تومان می گرفت دستمزد من ۱۵۰ هزار تومان بود .
وی با بیان اینکه قصه «عقابها» جدید بود گفت: در این فیلم سکانسی که من با اسلحه عراقیها را میزدم و جمشید هاشمپور از هلیکوپتر میپرید، خیلی واقعی و طبیعی بود. یادم میآید وقتی برای اولین بار در سینما این فیلم را میدیدیم زمانی که هاشمپور از هلیکوپتر پرید مردم دست میزدند. مردم در فیلمها قهرمان را دوست داشتند و در مقابل بازیها در فیلم واکنش نشان میدادند. متاسفانه در حال حاضر سینمای ما قهرمان ندارد.
وی درباره همکاری خود با احمدرضا درویش در فیلم «دوئل» نیز توضیح داد: آقای درویش من را خیلی دوست داشت و انصافا در فیلم دوئل پای من ایستاد. در آن زمان که دعوت شدم تا در این فیلم حضور داشته باشم، فیلم «متولد ماه مهر» او هم در حال اکران بود که به من گفت این فیلک در سینما آفریقا درحال اکران است دوست دارم شما آن را ببینید و با سبک کارم آشنا شوید. بعد از دیدن فیلم به دفتر او رفتم و بعد از صحبت درخصوص فیلم، درویش در «دوئل» برای من فرش قرمز پهن کرد. در این فیلم یک نقش منفی خولیمنش چندوجهی که آن را بسیار دوست داشتم توسط آقای درویش به من داده شد.
سعید راد با بیان اینکه یکی از بهترین نقشهایش «دوئل» است، خاطرنشان کرد: یادم میآید در اولین نمایش جشنواره در سینما سپیده زمانی که اسمم در اول فیلم آمد مردم از خوشحالی دست میزدند و من از خوشحالی اشک میریختم که بعد از سالها دوباره با مردم فیلم میدیدم.
وی با بیان اینکه بازیهای هدیه تهرانی را دوست دارد، بیان داشت: در مصاحبهای از هدیه تهرانی پرسیده بودند چرا در فیلم «دوئل» نقش کوتاهی را پذیرفته است؟ او در پاسخ گفته بود حضورم در این فیلم برای خوشامدگویی به سعید راد است. چنین رفتاری فقط از یک بازیگر حرفهای برمیآید. هروقت از من درباره بهترین بازیگر زن سوال میکنند نام او را میگویم.
وی با بیان اینکه بازیگر باید با دو موضوع آشنایی کامل داشته باشد، افزود: مهمترین آن تکنیک بازی است که بازیگر باید بداند. یک بازیگر با کار کردن در آثار کارگردانهایی مانند مسعود کیمیایی و امیر نادری این مشخصه را به خوبی درک میکند، مثلا خود من تکنیک بازی را از امیر نادری یاد گرفتم. مهمتر از تکنیک، حس بازیگری است که اگر هردو را با هم داشته باشیم یک بازیگر خوب هستیم.
بیشتر بخوانید:
چگونگی کشف ترانه علیدوستی برای اولین نقش سینماییاش
با مسعود کیمیایی و فرامرز قریبیان همکلاس بودیم
بهترینهای سینمای ایران از دید سعید راد
وی در پاسخ به سوال مسعود نجفی مبنی بر اینکه از روندی که از شروع بازیگریاش تا به امروز طی شده راضی است، پاسخ داد: اگر به عقب برمیگشتم بازهم بازیگر میشدم. من هنوز هم تشنه تجربه در بازیگری هستم، سعی دارم فرم بدنم را نگه دارم و همچنان منتظر یک نقش خوب هستم. اعتقاد دارم که بودن یک بازیگر، وابسته به حضور مداوم اوست و این بودن یعنی جلوی دوربین رفتن. زمانی که دوربین دیجیتال شد از آن خوشم نمیآمد اما بعد دیدم امروز دنیا با دیجیتال کار میکند.
سعید راد درباره بهترین بازیگران امروز سینمای ایران بیان داشت: پیمان معادی بسیار بازیگر فیزیکالی است و حامد بهداد هم خوب بازی میکند. امیر جدیدی متین و ورزشکار فوقالعاده خوبی است و چند نقش بسیار خوب از او دیدهام. شهاب حسینی هم آنقدر خوب بازی میکند که جایزه بینالمللی گرفته. در بین خانمها نیز هدیه تهرانی بازیهای درخشانی دارد و همه فیلمهای او حتی فیلمهای تجاریاش را هم دیدهام.
گفتنی است سعید راد بعد از انقلاب در فیلمهایی همچون: «ساخت ایران»، «مرز»، «خط قرمز»، «برزخیها»، «عبور از میدان مین»، «دادشاه»، «عقابها»، «دوئل»، «پروانگی»، «گیرنده»، «چ»، «پایان خدمت» و «عشق و جنون» نقش آفرینی داشته است.
یادآور میشود، موزه سینمای ایران به عنوان مجموعهای فرهنگی و تاریخی که راوی سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف میداند نظرات و دیدگاههای سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع آوری کرده تا نسلهای آینده با نگاه و مسیر زندگی حرفهای و نحوه خلق وشکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
انتهای پیام/