صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۳:۱۰ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۰
زلفی‌گل:

بازنگری سیستم انگیزشی موسسات عالی برای پر رنگ کردن نقش دانشگاه‌ها

زلفی گل درباره اختصاص بودجه برای فعالیت‌ها گفت: نیازی به بودجه اختصاصی نیست بلکه سازمان‌ها می‌توانند برای این نوع فعالیت‌ها بودجه اختصاص دهند تا به پروژه ملی تبدیل و نقش دانشگاه‌ها در تصمیمات ملی پر رنگ شود.
کد خبر : 605586

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، وزیر علوم خاطر نشان کرد: درصد قابل توجهی از نمایندگان مجلس و هیئت دولت دانشگاهی هستند. باید بدانیم هزینه کردن برای علم و دانش از اهمیت برخوردار است. در کلاس ما افراد برجسته و آینده ساز کشور حضور دارند و بنده به عنوان استاد باید با آمادگی بر سر کلاس حاضر شوم. باید باور داشت دانشگاه‌ها نهاد مصرفی نیستند بلکه شیوه پژوهش و حل مساله آموزش داده می‌شود. باید دیدگاه‌ها به آموزش و این نهادهای علمی تغییر کند.


وزیر علوم تصریح کرد: بر اساس فرمایشات مقام‌معظم رهبری باید زبان فارسی مرجع باشد و برای دستیابی به مرجعیت علمی لیست تهیه کرده و بر اساس آن به فعالیت می‌پردازند. باید بتوان در پایگاه های اطلاعاتی دنیا مقالات را منتشر کرد و از اساتید حمایت کرده و ۳۰۰ اساتید کشور مرجع هستند.برای مرجعیت علمی باید با برنامه ریزی عمل کرد. دانشگاه‌ها برنامه بلند و کوتاه مدت داشته باشند. کشورهای اطراف بیش از ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت داشته و کشور ما می‌تواند در ارتقای کیفیت علمی منطقه تاثیرگذار باشند. دیپلماسی علمی کشورها را به یکدیگر وصل می‌کند. برای دیپلماسی یا کشورهای همسایه برنامه داریم.


زلفی‌گل افزود: بودجه پژوهشی اندک است اما در امور غیر پژوهشی هزینه می‌کنند. دانشمندان ما در این شرایط فعالیت جهادگونه دارند. برای پیشرفت کشور باید بودجه جی دی پی را ارتقا داد. هم‌اکنون بسیاری از دستگاه‌ها در آزمایشگاه قدیمی است.همان‌گونه که علم جدید فن آوری جدید ایجاد می‌کند به تجهیزات جدید هم برای فناوری نیاز است. حاکمیت باید بداند این نوع سرمایه‌گذاری از اهمیت برخوردار است.


به گفته او برای نسل‌های آینده باید نیازهای جدید طراحی کرد.


وزیر علوم ادامه داد: باید نگاه کلان ح اکمیت به آموزش وپژوهش تغییر کند. در صورت آگاهی از علم ‌فن‌آوری می‌توانستیم از نور خورشید استفاده کنیم نه سوزاندن نفت و گاز. باید به دنبال مزیت سازی باشیم . یعنی شرایط جدید را ایجاد کنیم. برای مثال از انرژی خورشید کویر استفاده کرد. در قورت باور به علم می‌توان کویر را به ثروت تبدیل کرد.


زلفی‌گل گفت: دانشگاه دانا، دانشگاهی است که هم عقل و هم علم دارد و اگر دانشگاه‌ها دانا باشد، بیهوده کار انجام نمی‌دهد و ‌فعالیت‌ها در راستای دانش محور است. دراین صورت دیگر نفت خام به فروش نمی‌رسد و گاز را نمی‌سوزانیم.در این شرایط لازم است وزارت نفت بودجه اختصاص داده و از دانشگاه‌ها تحقیقات در این زمینه را خواستار شود. اگر در عرصه‌های مختلف سرمایه گذاری شود بی شک ‌اساتید و دانشجویان تمامی اهداف را محقق می‌کنند.


به گفته او ‌برای بازگشایی دانشگاه‌ها باید سالن‌های رفاهی ورزشی و آزمایشگاهی را نوسازی کرد.


وزیر علوم گفت: برای ایام ‌پساکرونا آموزش حضوری ‌و مجازی در قالب بسته مورد توجه قرار بگیرد. به گفته او به دلیل کمبود بودجه بسیاری از اساتید توانایی حضور در دیپلماسی علمی را ندارد. هرچند به دلیل شیوع کرونا شاهد شرکت در جلسات آنلاین هستیم اما بسیاری از فرصت‌های مطالعاتی باید چهره به چهره باشد.


زلفی‌گل با بیان اینکه نباید ارتباطات علمی در دنیا قطع شود در حوزه اشتغال فارغ التحصیلان گفت: یک دانشگاه پویا باید فرزندان و سفیران خود را بعد از فارغ‌التحصیل رصد کند. هم‌اکنون این مقوله قطع شده و سیستمی برای رصد دانش آموخته وجود ندارد بلکه باید برای این مقوله سیستم ایجاد کرد.


به گفته او در کشور به مهندسی آمار توجه نشده‌است، امیدواریم در نخستین جلسات بتوان شرایط را برای رصد دانش آموختگان ایجاد کرد. البته این اقدام نیاز به فعالیت فرابخشی دارد تا ارتباط دانشگاه با دانش آموخته قطع نشود.


او با گلایه بر اینکه برای ورزش هزینه می‌شود اما بیش از ۵۰۰ نهاد علمی و جامعه علمی وجود دارد گفت: انتظار می‌رود رسانه ملی برای شناسایی این قابلیت در کشور به فعالیت بپردازد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر