معرفی برند آموزشهای مهارتی در دانشکده مهارت و کارآفرینی | ایجاد مدرسه عالی مهارتی خودرو در دستور کار است
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود - ابلاغ شد و براساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
بیشتر بخوانید:
تربیت نیروی کار ماهر در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی
پذیرش دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی فرصتی برای تبحر دانشجویان
خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی شدند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی (سمای) دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی طرح توجیهی خود را آماده کرده تا در سال جدید تحصیلی مدرسه عالی مهارتی خودرو را راهاندازی کند.
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره گفتوگو با علی حبیباوغلی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنیوحرفه ای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
حبیباوغلی: با توجه به امکان ادامه تحصیل فارغالتحصیلان سیستم ۶-۳-۳ در مقطع کارشناسی، تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی امکان جذب دانشجو را فراهم آورده و از تعطیلی آموزشکدهها جلوگیری میکند.
بسترسازی مناسبی با توجه به رسالت آموزشکدههای سما برای آموزشهای مهارتی با امکانات سختافزاری و نرمافزاری مناسب بهمنظور تربیت دانشجویان صورت گرفته است که با اجرای طرح ادغام و تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی امکان استفاده دانشجویان مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی با رویکرد مهارتمحور نیز فراهم میشود.
افزایش جذب دانشجو با تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی
آنا: آیا در واحد دانشگاهی خوی پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب میکند و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکدههای سما مشغول به تحصیل هستند؟
حبیباوغلی: هنوز پروژه ادغام آموزشکدهها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی انجام نشده است، امید این را دارم که بهزودی این ادغام انجام شود، اکنون حدود ۲۰۰ دانشجو در سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی مشغول تحصیل هستند.
بهدلیل تغییر نظام آموزشی در آموزش و پرورش، جذب دانشجو در مقطع کاردانی بسیار سخت بوده است؛ اما با اجرای طرح ادغام آموزشکدهها و تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شاهد افزایش جذب دانشجو خواهیم بود.
آنا: طرح ادغام آموزشکدهها چه چالشهایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا این طرح موفق شود.؟
حبیباوغلی: با توجه به زیانده بودن اکثر واحدهای مادر، مهمترین چالش افزایش هزینههای حقوق و دستمزد اعضای هیئت علمی و کارمندان است که به نظر میرسد با توجه به فضاهای آموزشی و امکانات موجود سما و در صورت تدوین برنامه راهبردی، استفاده بهینه از نیروی انسانی آموزشکدههای سما برای واحدهای دانشگاهی فرصتی مناسب است بهویژه که آموزشکدههای سما تجربههای خوبی در تقویت مهارتهای فنیوحرفهای دانشجویان و فعالیتهای کاربنیان دارند.
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخشهای سمای واحد خوی توضیح دهید.
حبیباوغلی: معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی (سما) دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی دارای دبیرستان و هنرستان در مقطع دوم و یک مدرسه در مقطع متوسطه اول دارای حدود ۳۷۰ دانشآموز و حدود ۲۰۰ دانشجو در آموزشکده فنی و حرفهای سما است.
از آنجایی که توجه به اشتغال دانشآموران، دانشجویان و آموزش ایدههای کسبوکار و کسب درآمدهای غیرشهریهای با تکیه بر آموزشهای فنیوحرفهای جامعه شغلی مورد هدف از سیاستهای دانشگاه آزاد اسلامی است؛ بنابراین با حمایت مسئولان امر میتوان برند آموزشهای عالی مهارتی را توسط دانشکدههای مهارت و کارآفرینی معرفی کرد.
آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزشفنیحرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
حبیباوغلی: اهداف این نظامنامه، فراهمکردن بستر لازم برای هدایت صحیح دانشآموزان و دانشجویان به اشتغال و شناخت نسبی دانشآموز برای ادامه تحصیل در رشتههای علمی کاربردی و مهارتی و فنی، احراز مشاغل فنیوحرفهای، تربیت نیروی کار برای ورود با بازار کار، تسریع و تسهیل فراگیران در کاریابی و اشتغال که با کوشش و تلاش این اهداف را به واقعیت تبدیل خواهیم کرد.
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی از طرف سمای خوی با دیگر ادارات منعقد شده است، این تفاهمنامهها در چه راستایی است؟
واحدهای دانشگاهی میتوانند از ظرفیت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی استفاده کنند و در انعقاد تفاهمنامههای آموزشی با ارگانها و نهادها، وظیفه اصلی تربیت نیروهای مورد نیاز آنها را عهدهدار شوند.حبیباوغلی: خوشبختانه از طریق سمای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با سازمان فنیحرفهای در حال نهایی شدن است که این تفاهمنامه به صورت استانی بوده و سازمانهای فنیحرفهای شهرستان را نیز دربرخواهد گرفت و جا دارد از دبیر شورای نظارت سمای استان تشکر ویژهای داشته باشیم.
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیده شده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی کردهاید؟
حبیباوغلی: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی در زمینه دورههای کوتاهمدت برای نظام مهندسی تفاهمنامه منعقد شده که مجری این دورهها این واحد دانشگاهی بوده و هدف از این دورهها طراحی و نظارت در نظام مهندسی ساختمان با اعطای گواهینامه است.
آنا: فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی میکنید؟
حبیباوغلی: باتوجه به رقابت سخت در جذب دانشآموزان کاردانش و فنیحرفهای و نگرانی و مقاومت برخی اولیا نسبت به تحصیل فرزندان خود در شاخه کاردانش و فنی حرفهای، مدارس سمای خوی با آن همه تلاش در این حوزه موفقیت نسبی دارند که برای محقق شدن اهداف عالی نیاز به جلب اعتماد و راهنمایی بیشتر هنرآموزان و اولیا دارد که آینده نزدیک شاهد موفقیتهای بیشتر آنان در این حوزه خواهیم بود.
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
حبیباوغلی: متأسفانه برخی دانشجویان بدون مطالعه و فقط صرف اخذ مدرک وارد این حوزه میشوند که باید قبل از ورود به آموزش، دانشجو توجیه و مشاوره شود در مرحله بعدی باید کارگاهها تجهیز و و دانش مهارتی استادان تقویت شود.
بیشتر بخوانید:
۳ تفاوت اساسی آموزشکدههای فنی و دانشکدههای مهارت
ضربه به کیفیت بازار کار توسط افراد فاقد مهارت
شکلگیری دانشگاه نسل سوم با راهاندازی دانشکدههای کارآفرینی
آنا: دانشگاه مدتی است به راهاندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا واحد متبوع شما مدرسه عالی مهارتی راهاندازی کرده است؟
حبیباوغلی: مأموریت مدارس عالی مهارت با دانشکدههای مهارت و کارآفرینی هیچ تداخلی نداشته و مأموریت و مسئولیت مدارس عالی مهارتی در راستای تکمیل و پیرو دانشکدههای مهارت است.
مدارس عالی مهارت زیربنای توسعه و رشد دانشکده مهارت و کارآفرینی هستند که دانشآموزان میتوانند برای آموزش مهارت در سطح آکادمیک به همان دانشکدههای مهارت مراجعه و ادامه تحصیل بدهند.
در واقع مأموریت مدارس عالی مهارت تربیت دانشآموزان بهصورت فنی و آچار بهدست و آماده ورود به بازار کار است، خوشبختانه معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی (سمای) دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی طرح توجیهی خود را آماده کرده تا در سال جدید تحصیلی مدرسه عالی مهارتی خودرو را راهاندازی کند.
معرفی برند آموزشهای عالی مهارتی توسط دانشکدههای مهارت و کارآفرینی
آنا: و کلام آخر....
حبیباوغلی: از آنجایی که توجه به اشتغال دانشجویان و آموزش ایدههای کسب و کار و کسب درآمدهای غیرشهریه با تکیه بر آموزشهای فنیحرفهای جامعه شغلی مورد هدف از سیاستهای دانشگاه آزاد اسلامی است؛ بنابراین با حمایت مسئولان امر میتوان برند آموزشهای عالی مهارتی را توسط دانشکدههای مهارت و کارآفرینی معرفی کرد.
واحدهای دانشگاهی میتوانند از ظرفیت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی استفاده کنند و با انعقاد تفاهمنامههای آموزشی با ارگانها و نهادهای مختلف، وظیفه اصلی تربیت نیروهای مورد نیاز آنها ازجمله دورههای آموزشی نظاممهندسی، دورههای آموزشی آزمونهای وکالت، تربیت نیروهای کاری صنایع مختلف و... را عهدهدار شوند.
به گزارش آنا، معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه علاوهبر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/