عوامل مؤثر در ایجاد رسانه آفندی در جنگ نرم
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، اندیشکده راهبردی رسانهها و فضای مجازی با همکاری انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با برگزاری بیست و ششمین دوره نشستهای تخصصی رسانه و اقتصاد و نخستین همایش ملی آفند رسانهای، چکیدهای از بهترین مقالات واصله را برای آگاهی علاقهمندان منتشر میکند.
بیشتر بخوانید:
چیستی و چگونگی آفند رسانهای
برنامه راستیآزمایی شبکه ایراناینترنشنال در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
جدول زمانی پانلهای علمی همایش ملی آفند رسانهای
بازخوانی اهداف و روش کنترل افکار عمومی آمریکا در جنگ ۱۲ روزه غزه
سلاحسازی از رسانههای اجتماعی برای تولید خشونت
روش پروپاگاندای شبکههای مهاجم فارسیزبان
دبیر علمی همایش ملی آفند رسانهای در گفتوگو با خبرنگار آنا هدف از این رویداد علمی را حل مسئله از طریق ترویج دانشهای مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز اندیشمندان حوزه مدیریت رسانه، علوم ارتباطات و پدافند سایبری دانست و اظهار کرد که بهترین چکیدههای دریافتی در همایش منتشر میشوند.
حمیدرضا حسینی دانا تأکید کرد: پنلهای تخصصی همایش ملی آفند رسانهای در دو بخش خبرگان رسانه و پژوهشگران جوان روزهای پنجم و ششم مرداد ۱۴۰۰ برگزار شد. علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: http://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.
عوامل مؤثر در ایجاد رسانه آفندی در جنگ نرم
سیداحمد علوی مدرس دانشگاه در مقالهای با عنوان«عوامل مؤثر در ایجاد رسانه آفندی در جنگ نرم» با ذکر شواهد و مدارک گویا توضیح داده است که در دوران کنونی، کشورهای قدرتمند برای تسلط بر ملتهای دیگر، سلاحهای رسانهای را جایگزین ابزارهای نظامی کرده و با جنگ نرم به مصاف افکار عمومی میروند.
یکی از کشورهایی که به دلیل جایگاه سیاسی و فرهنگی آن بیش از سایر کشورها هدف این جنگ نرم واقع شده، جمهوری اسلامی ایران بوده که در طول سالیان متمادی با استفاده از راهبردهای دفاعی تلاش کرده تا از جامعه ایرانی صیانت کند؛ اما اکنون به دلیل توسعه نفوذ ابزارهای تکنولوژیک، نیازمند تبیین و بهکارگیری تاکتیکهای آفندی است.
علوی معتقد است که برای ایجاد رسانه آفندی باید چهار حوزه بینالمللی، داخلی، استراتژی و مدیریت عملیاتی، بر مبنای رویکرد سازمان یادگیرنده؛ شناسایی و برنامهریزی شوند. در محیط بینالمللی، شناخت و بهکارگیری پنج ابزار قوانین و معاهدهها، فناوری، اقتصاد، دیپلماسی و رسانه بر افکار عمومی تأثیر میگذارد. در محیط داخلی نیز اسناد راهبردی و خطمشیهای کلان کشور، راهبرد تهاجمی رسانهها را تعیین میکنند.
وی تأکید دارد که در سطح نهادهای ارتباطی، رسانهها باید اهداف و سیاستهای خود را با راهبرد کلان کشور تنظیم کنند تا بتوانند به رسانه تهاجمی پویا و فعال تبدیل شوند و بالاخره اینکه نهادینه کردن فرهنگ یادگیری دائمی در سازمانهای رسانهای، زیربنای نو شدن و اثرگذاری جدید بر محیط خواهد بود.
نویسنده در پایان یادآور میشود که رسانههای آفندی فعال از این طریق، مسائل و موضوعاتی را بر اساس تئوریهای مختلف مانند برجستهسازی، کاشت و پروپاگاندا، پرورش داده و افکار عمومی طرف مقابل را بهمنظور رسیدن به مقاصد معین، مورد هدف قرار میدهند.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/