صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

اکران «منطقه پرواز ممنوع» در لبنان و امید به یک شروع تازه/ مخاطبان پرشمار کودک و نوجوان منطقه را دست‌کم نگیریم

«منطقه پرواز ممنوع» همچون بسیاری از فیلم‌های کودک و نوجوان با توجه به محتوا و فرم ارائه، دارای مزیت‌هایی است که می‌تواند مخاطبان سایر کشورها را نیز به‌خوبی جذب کند.
کد خبر : 597393

به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، در شرایطی که سینمای ایران بیش از یک سال و نیم است که به واسطه شیوع کرونا روزهای بسیار سختی را از حیث جذب مخاطب تجربه می‌کند، انتشار برخی اخبار در روزهای اخیر تا اندازه‌ای دلگرمی علاقه‌مندان و فعالان این عرصه را به دنبال داشته است. پس از موفقیت فیلم قهرمان در جشنواره فیلم کن که البته حواشی زیادی را هم به دنبال داشت. فروش نسبتاً خوب فیلم دینامیت نیز تا اندازه‌ای به گیشه‌های راکد جان داده است. در کنار این اخبار که بیشتر ناظر بر جریان اصلی تولد و توزیع در سینمای ایران است باید به خبر اکران فیلم «منطقه پرواز ممنوع» در لبنان نیز اشاره کرد.


بر این مبنا، فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» به کارگردانی امیر داسارگر و تهیه‌کنندگی حامد بامروت‌نژاد شب گذشته اکران خود را با حضور کارگردان در سالن رسالات واقع در ضاحیه بیروت آغاز کرد. قرار است این فیلم به دو شکل دوبله و زیرنویس عربی در لبنان اکران شود.


پیشکش سینمای ایران به نوجوانان ایران و منطقه


«منطقه پرواز ممنوع» روایتگر داستان سه نوجوان است که در حین آماده‌ شدن برای مسابقه ساخت پهپاد، با پیداشدن یک یوزپلنگ در حوالی محل زندگی‌شان، وارد مسائل و درگیری‌های مختلف و مهیجی می‌شوند. با این حال موضوعاتی همچون مدافعان حرم، فعالیت‌های علمی دانش‌آموزان، دستاوردهای علمی، فناوری و نظامی کشور و سایر موضوعات راهبردی نیز در بستر یک داستان جذاب و پرکشش برای مخاطبان به تصویر کشیده می‌شود.




بیشتر بخوانید:


درخواست عبدالرضا هلالی از هیئتی‌ها برای تماشای یک فیلم




هادی حجازی‌فر، محمد فیلی، متین‌ پاکزاد، متین کرمانی، علیرضا اکبری، علی ذکریایی، زین‌العابدین تقی‌پور و بهار نوحیان از جمله بازیگران فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» هستند؛ فیلمی که به عنوان پیشکش سینمای ایران به مخاطبان نوجوان شناخته می‌شد و حالا مخاطبان نوجوان کشور لبنان را نیز در گروه هدف خود تعریف می‌کند.


این فیلم در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز که شهریورماه ۱۳۹۸ در اصفهان برگزار شد، مورد استقبال گسترده مخاطبان و به‌ویژه نوجوانان و خانواده‌های آنان قرار گرفت؛ به گونه‌ای که در اولین روز نمایش به سه سانس فوق‌العاده رسید و در ادامه نیز در اصفهان و سایر شهرهایی که میزبان فیلم‌های جشنواره بودند در چهارده سانس فوق‌العاده روی پرده رفت. در نهایت نیز به‌عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم جشنواره انتخاب شد؛ ضمن این که علیرضا اکبری برای بازی در این فیلم پروانه زرین بهترین بازیگری را از آن خود کرد.


این اثر سینمایی در پاییز ۱۳۹۸ در ایران روی پرده رفت و توانست بدون استفاده از بازیگران چهره فروش ۶ میلیارد تومانی در گیشه را تجربه کند. از سوی دیگر «منطقه پرواز ممنوع» در سینماهای سیار نیز بیش از یک میلیارد تومان فروش داشته که مجموع فروش آن را به حدود ۷ میلیارد تومان می‌رساند. به این ترتیب «منطقه پرواز ممنوع» با فروشی که از بسیاری از فیلم‌های پرستاره نیز بالاتر بود صدرنشین بلامنازع گیشه سینمای کودک در این سال شد.



به گفته سازندگان «منطقه پرواز ممنوع»، مخاطبان اصلی این فیلم بیشتر در بازه سنی ۸ تا ۱۵ سال تعریف می‌شوند و می‌توان آن را از معدود آثار سینمایی برای مخاطبان نوجوان دانست اما در مجموع در گونه سینمای کودک تعریف می‌شود.


کارگردان این فیلم در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری آنا ضمن انتقاد از این که نوجوانان در سیمای ایران سهمی ندارند عنوان کرده بود: «فیلم‌های سینمایی یا برای کودکان ساخته می‌شود و یا بزرگسالان. یعنی سهم گروه سنی ۱۰ تا ۱۶ سال بسیار اندک است، در حالی که این بازه سنی به‌شدت مصرف‌کننده هستند، کتاب می‌خوانند و موسیقی گوش می‌دهند، ب‌شدت فیلم و سریال می‌بینند که اغلب هم خارجی است و کنترلی روی آن نیست؛ کسی که با نوجوانان کار کرده باشد می‌داند من چه می‌گویم».




بیشتر بخوانید:


با «منطقه پرواز ممنوع» مخاطبان جدیدی را به سینمای ایران اضافه کردیم




امیر داسارگر همچنین درباره فیلم گفته بود:یکی از ابزارهای مهم فیلمساز در ساختن ماجراجویانه با مخاطبان نوجوان، طراحی صحنه لباس و لوکیشن های شاد و سرزنده و چشم‌نواز است. ما می‌خواستیم فیلمی برای نوجوانان بسازیم که با نمونه‌های مشابه خارجی قابل رقابت باشد و دنبال قصه اجتماعی آپارتمانی نبودیم... ما سعی کردیم که کار را برای سینما بسازیم. یعنی قاب‌بندی‌، فضاسازی‌، استفاده از دوربین و... برای یک کار سینمایی بود. می‌خواستیم از نماهای هوایی، درست، بجا و دراماتیک استفاده کنیم. از نماهای هوایی فیلم خیلی راضی هستم. واقعاً هیچ‌کدام برای تزئین و قشنگی صرف نیست. رنگ و لعابی که این فیلم دارد، در سینمای امروز کمتر دیده می‌شود.


محتوای راهبردی و بدون مرز برای مخاطب نوجوان


سینمای ایران که سال‌هاست از ارائه مضامین تکراری و بی‌توجهی به تنوع مخاطب رنج می‌برد، می‌تواند با تکیه بر آثاری همچون منطقه پرواز ممنوع از رویه یکسان خود و البته پیله انفعال در برابر مخاطبان نوجوان بیرون بیاید.این فیلم به‌خوبی توانست سه‌گانه سرگرمی، هیجان و آگاهی را به مخاطبان ارائه کند


«منطقه پرواز ممنوع» با تلاش برای ارائه دلچسب مضامین ارزشمند ملی و انقلابی و دست گذاشتن روی مخاطب نوجوان، راهی متفاوت را در پیش گرفت.


اکنون اکران بین‌المللی این فیلم در کشورهای منطقه می‌تواند پیام آن را فراتر از مرزهای ایران ببرد. به‌ویژه این که مخاطبان خارجی همواره به فیلم‌های ایرانی با محوریت کودکان روی خوش نشان داده‌اند. البته با توجه به محتوای «منطقه پرواز ممنوع»، انتظار نمی‌رفت که مورد توجه جشنواره‌های خارجی قرار بگیرد اما با توجه به این داستان خود را بر مبنای شخصیت‌های نوجوان تعریف می‌کند، می‌تواند در جذب مخاطب نیز موفق باشد.



فیلم‌هایی که برای مخاطبان کودک و نوجوان ساخته می‌شود به صورت بالقوه علاوه بر مخاطب اصلی، والدین کودک و یا تعدادی از اعضای خانواده را هم با خود همراه می‌کند و از این حیث نسبت به سایر فیلم‌ها مزیت دارد. «منطقه پرواز ممنوع» هم می‌تواند با تکیه بر این ویژگی و البته مضمون جدید و نحوه روایت جذاب خود در اکران‌های منطقه‌ای نیز موفق باشد.


یکی از مشکلات عمده سینمای ایران که سال‌هاست گریبان فیلم‌های موفق در جشنواره‌های خارجی را هم گرفته، ضعف سیستم پخش بین‌المللی است. ضعفی که باعث شده فیلم‌های ایرانی نه تنها بازار سینمای اروپا و آمریکا که سینمای پرمخاطب کشورهای همجوار و منطقه را نیز از دست بدهد. در سال‌های گذشته هم فیلم‌هایی همچون «محمدرسول الله» مجید مجیدی، «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا، «ملک سلیمان» شهریار بحرانی، «شیار ۱۴۳» و «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار این قابلیت را داشتند که حداقل در کشورهای همسایه و یا کشورهایی همچون سوریه، لبنان و عراق اکران شوند اما به دلیل همان ضعف ارتباطات و سامانه توزیع این اتفاق رخ نداد. از سوی دیگر تولیدات انیمیشن و فیلم‌های کودک و نوجوان هم که حساسیت کمتری از حیث محتوا روی آن بود نیز نتوانستند از مرزهای کشور بیرون بروند و مخاطبان غیرایرانی را جذب کنند.


اکران «منطقه پرواز ممنوع» در لبنان می‌تواند شروع دوباره این حرکت باشد و در ادامه حتی مخاطبان سایر کشورهای منطقه را نیز با خود همراه کند. اما این موضوع بیش از هرچیز به در نظر گرفتن ذائقه مخاطبان کودک کشورهای منطقه و به‌روز بودن محتوایی و تکنیکی آثار بستگی دارد؛ مواردی که معمولاً به جز چند مورد خاص برای مخاطبان ایرانی هم رعایت نمی‌شود.


انتهای پیام/۴۱۰۴/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر