صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۷ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
وزیر علوم:

تأکید رهبر انقلاب درباره بازنگری آموزش عالی در حال انجام است/ تشکیل گروه آینده‌پژوهی در دانشگاه‌ها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تأکیدهای رهبر انقلاب درباره بازنگری و طراحی جدید حوزه آموزش عالی در حال انجام است.
کد خبر : 580249

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست هم‌اندیشی مسئولان آموزش عالی و جمعی از اساتید کشور که به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد، اظهار کرد: ما در حوزه آموزش عالی در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی علی‌رغم دستاوردهای بسیار ارزشمند، اتفاقات خوبی را شاهد بودیم که در مقایسه رتبه‌ها و مقیاس‌های جهانی، افتخارآمیز است، در دهه اخیر طبق فرمایش‌های اساتید، تبدیل علم به فناوری در زمینه‌های گوناگون گره‌گشا بوده‌ و مطمئناً در آینده مشکلات بسیاری از کشور را بیش از گذشته رفع خواهند کرد.


وی افزود: اگر دستاوردهای فناوری را با توجه به قدرشناسی کنار بگذاریم، اتفاق دیگری را شاهد هستیم که نیاز به چاره‌اندیشی دارد. اینکه تصورمان این باشد که داشتن یک برگه علمی از یک دانشگاه به‌عنوان ملاک توانایی افراد در بین جامعه باشد، این یک آفت در آموزش عالی محسوب می‌شود که متأسفانه در شکل‌های مختلف خود را نشان داده که در این زمینه باید از هر روش استفاده شود که ارزش حضور در یک محیط علمی مورد توجه قرار گیرد.


غلامی تأکید کرد: باید چینش بخش‌های مختلف آموزش عالی و توانمندی‌های علمی را دقیقاً در جای خودش قرار دهیم؛ یعنی خیلی از مواقع بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی قابل معرفی باشد، چرا که این بخش‌ها بدون احساس نیاز به آموزش عالی، به فعالیت خود می‌پردازند و اکنون احساس بی‌نیازی حوزه صنعت متأسفانه در این دوره وجود دارد.


وی ادامه داد: خوشبختانه بعد از تأکیدهای مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر درباره بازنگری و طراحی جدید در حوزه آموزش عالی، گام خوبی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی برداشته شده است، به طوری که در سال ۸۹ بعد از سخنان مقام معظم رهبری، استارت طراحی جدید آموزش عالی خورده شد که در نهایت در سال ۹۴ طرح ساماندهی تأیید، تصویب و به وزارت علوم ابلاغ شد. البته شروع اجرای این طرح طولانی بود که در سال ۹۷ عملاً آغاز شد. درواقع باید بگویم این طرح برای بازچینش مجموعه اجزای آموزش عالی کار می‌کند، چرا که این طرح یک کار کارشناسی بزرگ است.  


وزیر علوم اضافه کرد: طرح بازنگری حوزه آموزش عالی این است که در دل این طرح بحثی وجود دارد که در آینده پیش‌رو انتظاری که از آموزش عالی داریم مشخص می‌شود، در واقع اینکه چه رشته‌ای با چه اهمیتی باید مدنظر قرار گیرد. این در حالی است که یک گروه آینده‌پژوهی در حوزه آموزش عالی تشکیل شده که دارای شعبی در داخل دانشگاه است که با یک نگاهی به آینده فعالیت می کند که نتیجه آن دستاوردهای فناوری است که خوشبختانه پشت این فناوری‌ها مجموعه‌ای از دانش وجود دارد.  


وی افزود: ‌در حال حاضر ایران جایگاه علمی خوبی در ایران دارد و ما حتماً برای سال‌های آینده طوری برنامه‌ریزی می‌کنیم که جایگاه علمی کشور حفظ شده تا با عقب‌ماندگی مواجه نشویم.  


غلامی یادآور شد: ما در حوزه آموزش عالی با توجه به تربیت نیروی انسانی به این موضوع می‌پردازیم که با چه هدفی و برای چه زمانی باید به تربیت نیروی انسانی بپردازیم. حتماً باید با نگاه عمیق و برنامه‌ریزی دقیق این موضوع انجام شود. همچنین این موضوع که در تولید علم دارای جایگاه خوبی در تولید علم در رشته‌های مختلف هستیم از اهمیت بسزایی برخوردار است که باید در این زمینه تلاش کنیم تا بهره‌وری جنس تولیدشده در جامعه را بالا ببریم که استفاده از دانش داخلی در این موضوع از دانشگاه‌ها خواسته شده است.


وی ادامه داد: در حوزه فناوری، ما باید نگاه به آینده نسبتا دوری داشته باشیم. البته نگاه به آینده نزدیک دارای تحولات سریع است که خوشبختانه توسط دانشمندان و اساتید در این زمینه کار می‌شود. اما بحث اصلی ما در حوزه فناوری این است که باید در سطح ملی و در برنامه کلان کشور بحث فناوری مورد توجه قرار گرفته تا در حوزه صنعت مشخص شود که آینده به چه سمتی خواهیم رفت و چه انتظاری از آن داریم.


وی خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم تا در فضای بین‌المللی نقشی را که قرار است ایفا کنیم، مشخص کنیم چرا که ما به‌عنوان صاحبان علم در دنیا شناخته شده هستیم. همچنین باید در بخش‌های علمی در تعاملات بین‌المللی توجه بیشتری شود که امیدواریم در تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد و به سمتی برویم که مجموعه حکمرانی منظم و منسجم و با اجزای توانمند را به جامعه عرضه کنیم که حاصل آن این باشد که بخش‌های مختلف علمی بتوانند نقش خود را به خوبی انجام دهند تا با هدفمندی که داریم به نتیجه دلخواه برسیم.


انتهای پیام/۴۱۱۸/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر