ارائه بیش از ۱۰۰ مقاله و چاپ ۱۷ کتاب/ دانشگاهیان برای تقویت حکمیسازی علوم انسانی و هنر تلاش کنند
به گزارش خبرنگار حوزه پژوهش و پایاننامه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاهها با داشتن اساتید و دانشجویان نخبه و با انگیزه میتوانند اقدامات مؤثری در حوزه علم و فناوری انجام دهند و همیشه در مسیر اعتلای علم و پژوهش ایران اسلامی گام بردارند.
اگر اساتید دانشگاهی مسئلهمحور باشند، به تربیت دانشجویانی ایدهپرداز، کارآفرین و با انگیزه میپردازد تا با دانش خود بتوانند علم را با تکنولوژی روز ارتقا دهند و در مسیر رشد پرشتاب علمی کشور مؤثر واقع شوند. حضور اساتید نخبه و با تجربه که دارای مقالات پراستناد علمی و اختراعهای مختلف هستند، هر کدام گنجینهای برای دانشگاهها محسوب میشوند.
بهتازگی هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و هزار و ۸۵۶ اثر بدون احتساب آثار اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه در ۲۷ محور به دبیرخانه جشنواره فرهیختگان ارسال شد و از این تعداد ۷۰ اثر برگزیده و ۹ اثر مورد تقدیر قرار گرفت.
این ۷۰ اثر برگزیده از ۲۱ استان و ۳۷ واحد دانشگاه آزاد اسلامی بود که استان تهران با ۱۴ اثر برگزیده رتبه اول، استان اصفهان با ۱۳ اثر برگزیده رتبه دوم، استان آذربایجان شرقی با ۷ اثر برگزیده رتبه سوم، استان یزد با ۵ اثر برگزیده رتبه چهارم و استان قزوین با ۴ اثر برگزیده رتبه پنجم را به خود اختصاص دادند.
در همین راستا خبرگزاری آنا با محمدرضا شریفزاده، برگزیده هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در محور پژوهشگر برتر گروه هنر و معماری، دانشیار دانشکده هنر واحد تهران مرکزی و رئیس کمیسیون هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی به گفتوگو نشسته است که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
لزوم تلاش دانشگاهیان برای تقویت حکمیسازی علوم انسانی و هنر
آنا: انتخاب شما بهعنوان پژوهشگر برتر جشنواره فرهیختگان بر اساس چه شاخصها و مؤلفههایی بوده است؟
شریفزاده: در طول سالهای اخیر و طبق تأکید رهبر معظم انقلاب در زمینه علوم انسانی و هنر، این شاخصهها مجدد توانستهاند به جایگاه حقیقی خود بازگردند همچنین با تأسیس معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، بنیانهای بسیار مفیدی در ذهن اساتید این رشتهها بهوجود آمد و توان دستیابی به یک هویت مستقل را در زمینههای تعالیسازی و حکمیسازی علوم انسانی و هنر ایجاد کرد.
در واقع دانشگاهیان و پژوهشگران باید برای تقویت حکمیسازی علوم انسانی و هنر تلاش مضاعفی کنند. بنده نیز همواره در تلاش برای دستیابی به این آرمانهای مهم بودهام و به طور تماموقت تلاش کردم با تولید محتوای پژوهشی و علمی در این راه گام بردارم.
ارائه بیش از ۱۰۰ مقاله و چاپ ۱۷ کتاب
آنا: جزئیاتی از فعالیت پژوهشی خود را که باعث انتخاب شما شد، تشریح فرمایید.
شریفزاده: بیش از ۷۰ عنوان مقاله چاپ شده در مجلات معتبر علمی داخلی و بینالمللی، بیش از ۱۰۰ عنوان مقاله پذیرفته شده در کنفرانسهای ملی و بینالمللی، تألیف ۱۹ جلد کتاب در زمینه هنر و زیباشناسی هنر، ترجمه ۳ جلد کتاب در زمینه هنر و زیباشناسی هنر، راهنمایی بیش از ۷۰ عنوان پایاننامه کارشناسی ارشد و ۸ عنوان رساله دکتری، سردبیر فصلنامه نقش مایه نخستین نشریه علمی هنر در دانشگاه آزاد اسلامی، عضو هیئت تحریریه
International Journal of Applied Arts Studies (IJAPAS)، داوری بیش از ۵۰ عنوان مقاله علمی، داوری بخش هنر و معماری جشنواره فارابی (جشنواره بینالمللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی)، عضو شورای سیاستگذاری اولین سالانه بینالمللی هنر جدید، عضو شورای سیاستگذاری بینال عکس ایران، داور بخش عکس سیوسومین جشنواره تئاتر فجر، داور بینال عکس تهران موزه هنرهای معاصر تهران، داور جشنواره هنرهای دیجیتال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و رئیس هیئت داوران جشنواره تجسمی فجر بخش عکس از جمله فعالیتهای پژوهشی بنده است.
همچنین توانستهام افتخاراتی از جمله استاد نمونه کشوری (گروه هنر) دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۹۸، برگزیده کتاب سال عاشورا جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۹ و پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در سال ۱۳۹۹ را کسب کنم.
عدم تعامل میان برخی از پژوهشگران با ساختارهای اجتماعی
آنا: موانع پیش روی پژوهشگران و در مجموع فعالیت پژوهشی در ایران را چه میدانید؟
شریفزاده: از جمله موانع و مشکلات فعالیتهای پژوهشی ایران میتوان به ضعف در ساختارهای اجرایی، اجتماعی، فرهنگی، ترویجی و اقتصادی، عدم رشد و آموزش درون خانوادگی، عدم هدایتگری فرهنگی، عدم تعامل میان برخی از پژوهشگران با ساختارهای اجتماعی، عدم تأمین اعتبارات پژوهشی و نبود اعتمادسازی و اعتقاد به نتایج پژوهشی اشاره کرد.
جایگاه بالای ایران در حوزه پژوهش و فناوری جهان
آنا: آیا کشور در حوزه پژوهش و فناوری در سطح ملی، بینالمللی و منطقهای جایگاه مناسبی دارد؟ بایدها و نبایدهای این حوزه چیست؟
شریفزاده: حتماً جایگاه والایی داریم که جهان تا این حد از پیشرفتهای ایرانیان نگران و هراسان است. امیدواریم هر روز بهتر از این شویم و همانگونه که ریاست عالیه دانشگاه در سخنرانی انگیزشی خود در جشنواره فرهیختگان گفتند به لحاظ آماری بسیار رشد داشتهایم و این بسیار خوشحالکننده است و البته باید به مواردی از جمله توجه به تحقیق و پژوهش برای تحکیم موقعیت و جایگاه کشور در میان کشورهای جهان، برنامهریزی و استفاده از ظرفیتهای موجود علمی و هنری و اعتقاد به پیشرفت علمی توجه داشته باشیم.
علم باید همراه با دین و اخلاق باشد
شایسته است در اینجا اشارهای داشته باشم به بیانات مقام معظم رهبری که میفرمایند: «علم با دین و اخلاق هست که برای بشریت مفید خواهد بود. علم هرچه هم پیشرفت کند، اگر از اخلاق و دین فاصله بگیرد، به حال بشریت مفید نخواهد بود». امیدوارم در پرتو این آموزه مهم بتوانیم هر روز بیش از پیش علم و عمل را با مدد از پژوهشهای ساختارمند در جهان معرفی کنیم و بتوانیم فرهنگ اسلامی را در جهان بگسترانیم.
ضرورت پرداخت منظم و مستمر دانشجویان به مفاهیم علمی
آنا: توصیههای شما برای موفقیت جوانان، دانشجویان و پژوهشگران چیست؟
شریفزاده: اگر بخواهم خیلی چکیده به شیوه معلمی همیشگی خودم بگویم، مهمترین توصیه برای دانشجویان و پژوهشگران، رعایت اصول مطالعه آگاهانه، برنامهریزی روشمند، تلاش برای حل ابهام و پیچیدگیهای مفهومی، پرداخت منظم و مستمر به مفاهیم، جستجوگر بودن و عشق و میل داشتن به کشف حقایق آکادمیک و از همه مهمتر توکل به خدای متعال است.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/