صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۵ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
یک روزنامه‌نگار علم:

رسانه‌ها باید رویکرد انتقال خبر را به شبکه‌های اجتماعی بسپارند

یک روزنامه‌نگار علم گفت: دیگر رسانه‌های ما بایستی از صرف انتقال خبر فاصله گرفته و این وظیفه را به این کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسپارند و در عوض باید در رسانه‌هایمان به‌دنبال این باشیم که رویداد را به‌صورت یک داستان پر آب و تاب و آن را با جزئیات و حواشی بیشتری روایت کنیم.
کد خبر : 575728

کاظم کوکرم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش خبرگزاری آنا در ارتباط با این‌که چرا روزنامه‌نگاری علم بیشتر به علوم طبیعی پرداخته و چندان اهمیتی به علوم انسانی نمی‌دهد، گفت: آنچه در تحقیقات علوم اجتماعی به آن پرداخته می‌شود چندان برای روزنامه‌نگاران در سایر حوزه‌ها جذاب نیست و مورد پایش قرار نمی‌گیرد ولی موضوعات علوم اجتماعی همچون اعتیاد، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و ... فی‌نفسه سوژه بوده و مورد توجه جامعه است.


وی با اشاره به این مطلب که تنها زمانی مخاطبان می‌توانند به روزنامه‌نگاری علم جذب شوند که کاربرد آن را در زندگی‌شان ببینند، عنوان کرد: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که زرنگی و رانت بیشتر عامل پیشرفت است تا علم و مخاطب به‌صورت پیش‌فرض از همان پنج شش سالگی متوجه می‌شود که قرار نیست در آینده به طرف علم بیاید چون علم کاری برایش نمی‌کند؛ مثال بارزش را می‌توانیم در مدارس سطوح ابتدایی از الان ببینیم. به چند مدرسه در نقاط مختلف مراجعه کنید و از آنها بپرسید دوست دارید در آینده چه‌کاره شوید؟ برخلاف دوران ما که همه می‌گفتند دکتر، مهندس و بعضاً معلم، بچه‌های الان از همان ابتدا به این فکر می‌کنند که چه کار کنند یک شرکتی و یک بیزینسی راه بیندازند.



در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که زرنگی و رانت بیشتر عامل پیشرفت است تا علم و مخاطب به‌صورت پیش‌فرض از همان دوران کودکی متوجه می‌شود که قرار نیست در آینده به طرف علم بیاید چون علم کاری برایش نمی‌کند



این روزنامه‌نگار علم تصریح کرد: در جامعه‌ای با چنین شرایط صحبت از علم به‌عنوان یک مقوله مهیج و پرهیجان خیلی سخت است زیرا تمام تجربه‌های اجتماعی بزرگسالان به بچه‌ها منتقل شده که علم در کل چیز خوبی است ولی نه به اندازه چیزهای دیگر.  این موضوعی است که در فضای آموزش و پرورش و کلان رسانه‌ها بایستی بیشتر به آن پرداخته شود که متأسفانه در حال حاضر چنین نیست.


کوکرم اذعان کرد: ما در یک جامعه در حال توسعه زندگی می‌کنیم و به‌طور اصولی باید آموزش و علم در آن حرف اول را بزند ولی به دلایل پیچیده این‌گونه نیست و از عهده یکی دو تا رسانه یا حتی 10 رسانه هم خارج است که بخواهند تصور عمومی را نسبت به آن چیزی که غالب است را عوض کنند.


وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که پیشرفت‌های تکنولوژی‌های رسانه‌ای چگونه می‌توانند در جذب مخاطب به سمت و سوی روزنامه‌نگاری علم مؤثر باشد نیز گفت: فرآیند تبدیل شدن رسانه‌ها به بنگاه‌های رسانه‌ای در تمام رسانه‌ها به جز رسانه‌های دولتی آغاز شده است و مثلاً بسیاری از مجله‌ها دیگر از حالت مکتوب صرف خارج شده و از تمام پلتفرم‌های رسانه‌ای برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند چون نگاه آنها علاوه بر جذب مخاطب کسب منافع اقتصادی نیز هست موضوعی که در رسانه‌های دولتی کمتر به آن توجه می‌شود. 


کوکرم خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به افزایش سرعت انتشار به‌واسطه توسعه تکنولوژی‌های ارتباطی دیگر بیش از آن‌که پوشش اخبار مهم باشد و مخاطبان بخواهند یک هفته یا یک ماه منتظر بمانند تا یک نشریه مثلاً علمی درباره یک رویداد بنویسد این اطلاعات از پلتفرم‌های مختلف با کارکردهای متفاوتشان دریافت شده و این رسانه‌های مرجع به‌دنبال پاسخ به چرایی و چگونگی آن خواهند بود.



رسانه‌های ما بایستی از صرف انتقال خبر فاصله گرفته و این وظیفه را به این کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسپارند در عوض باید ما در رسانه‌هایمان به‌دنبال این باشیم که رویداد را به‌صورت یک داستان پر آب و تاب روایت کنیم



این روزنامه‌نگار علم در خصوص نقشی که شبکه‌های اجتماعی در جذاب کردن روزنامه‌نگاری علم می‌تواند داشته باشد هم گفت: در روزنامه‌نگاری علم نکته مهم جدای از بحث وفاداری جذابیت و سرگرم‌کننده بودن یک محتوای رسانه‌ای است؛ اگر بتوانیم روایت خوب داشته باشیم و در حقیقت پرداخت خوبی بر روی آن انجام دهیم، به‌طوری که کیفیت را ملاک قرار دهیم کماکان مخاطب دنبال‌کننده مفاهیم مورد نظرمان خواهد بود.


وی افزود: متأسفانه آفتی که همچنان در رسانه‌های ما وجود دارد این است که رسانه‌های ما همچنان کمیت‌گرا هستند، در این‌صورت زمانی‌که خبرنگار مثلاً در یک خبرگزاری موظف می‌شود در روز 10 خبر تولید کند، چون نگران معیشت است، معلوم است که محتوایش رنگ و لعاب لازم را برای جذب مخاطب نخواهد داشت. البته بعضاً سیاست دیگری همچون میزان بازدید در رسانه‌ها نیز مطرح می‌شود که این موضوع هم سبک اخبار را به سمت خبرهای زرد سوق می‌دهد.


کوکرم در پایان گفت: در بحث تأثیر شبکه‌های اجتماعی هم باید گفت که اگر هوشمندانه به ماجرا نگاه کنیم، دیگر رسانه‌های ما بایستی از صرف انتقال خبر فاصله گرفته و این وظیفه را به این کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسپارند در عوض باید ما در رسانه‌هایمان به‌دنبال این باشیم که رویداد را به‌صورت یک داستان پر آب و تاب روایت کنیم و آن را با جزئیات و حواشی بیشتری مطرح کنیم. به‌نظر من به شبکه‌های اجتماعی بیش از آن‌که به‌عنوان تهدید نگاه شود باید به چشم فرصت آن را در نظر گرفت.


انتهای پیام/4105

انتهای پیام/

ارسال نظر