صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۴ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

چالش‌های زنان و خانواده در جامعه امروز | از فشارهای روانی بالا تا تغییرات مداوم فرهنگی اجتماعی

تغییرات انفجاری ۵۰ سال اخیر در حوزه خانواده مسئول امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌رضوی اظهار کرد: مسائلی مانند گرانی، بیکاری، بالارفتن سن ازدواج و ... خانواده امروز به‌ویژه زنان را به‌عنوان یک پدیده تحت تأثیر خودش قرار داده است.
کد خبر : 574819

سیده‌راضیه آرام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا به تشریح فعالیت‌های و مأموریت‌های دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌رضوی پرداخت و بیان کرد: دفتر امور زنان و خانواده در 10 واحد دانشگاهی استان رابط انتخاب و تاکنون بیش از ۱۹۰ ساعت وبینار با موضوعات مهارت‌های زندگی، مدیریت خانواده، مهارت‌های قبل و بعد ازدواج، اقتصاد خانواده و کارآفرینی، عفاف و حجاب، موضوعات مناسبتی و مسابقات کتابخوانی برگزار کرده است.


این استاد دانشگاه گفت: برای برگزاری وبینارها از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی استفاده شده و استادان و بانوان فرهیخته و توانمند در این مدت شناسایی و دعوت شده‌اند و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.


آرام اظهار کرد: از زمانی که دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت استانی راه‌اندازی شده است، بسیاری از بانوان مشتاق به ادامه تحصیل توانستند به آرزوی خود برسند و با کسب مهارت‌های لازم در سنگرهای مختلف علمی پژوهشی، مدیریتی و ... وارد عرصه کار و تلاش شوند. خیلی از این بانوان سرپرست خانواده هستند و امروز می‌توانند با سربلندی و افتخار در جامعه حاضر شوند.




بیشتر بخوانید:





وی تأکید کرد: دفتر امور زنان و خانواده از حمایت‌های بی‌دریغ و قوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی برخوردار است و  رابطان در واحدخای دانشگاهی استان به نسبت ظرفیت‌های خود همکاری لازم را دارند.


چالش‌های پیش‌ روی زنان در جامعه امروز


مسئول دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌رضوی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با آنا چالش‌های پیش‌ روی زنان در جامعه امروز را تشریح کرد و گفت: این موضوع در دو سطح عمومی  و سطح خرد قابل‌طرح هست. در سطح کلان جامعه مسائلی وجود دارد که به خانواده منتقل می‌شود، در این رابطه با دو مسئله اساسی که فراملی و جهانی است، روبه‌رو هستیم و یک بخش از آن هم مربوط به جامعه خودمان است.


آرام در مورد مسئله جهانی که خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: در سطح جهانی تغییرات شدیدی در ۵۰ سال اخیر رخ داده که نهاد خانواده نیز از آن متأثر شده است، یعنی جهان با تغییرات مداوم فرهنگی و اجتماعی مواجه بوده و آن را تجربه می‌کند که شاید در قرون پیش جهان در هر ۴۰۰ یا ۵۰۰ سال این تغییرات را تجربه می‌کرد؛ اما اکنون این تغییرات انفجاری شده و خانواده هم یکی از آن نهادهاست که در حال تغییر است، در نتیجه هر تغییری که در سطح جهان به‌طور عمومی صورت می‌گیرد، خانواده را هم دربر می‌گیرد.


این مسئول در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌رضوی بیان کرد: نکته دوم مسائلی است که در جامعه به‌وجود می‌آید و در خانواده تأثیرگذار است -سوای مسئله کرونا که به‌تازگی جامعه با آن درگیر شده است- مسائلی مانند گرانی، بیکاری، بالارفتن سن ازدواج و ... همه این عوامل خانواده به‌ویژه زنان را به‌عنوان یک پدیده تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد.


فشار روانی بر زنان بسیار زیاد است


وی افزود: در سطح خرد -که منظور خود خانواده است - باید تحلیل کرد که چه مسائلی را پیش‌رو داریم؟ نخستین مسئله رقبای زیادی است که نهاد خانواده دارد و قابل‌کنترل نیستند، مانند رسانه‌ها، فضای مجازی که خانواده به‌شدت از آن تأثیر می‌پذیرد، رشد الکترونیکی، فضای مجازی و عواملی ازاین‌دست در اختیار خانواده نیست و این عوامل خانواده را از حالت درون‌گرا به برون‌گرا تبدیل کرده و از کنترل خارج کرده است.


آرام بیان کرد: مسئله بعدی اشتغال زنان است؛ چراکه برای آنان سخت‌تر از مردان است تا شاغل شوند، با توجه به اینکه ورودی زنان به دانشگاه‌ها زیادتر از مردان است؛ بنابراین بیکاری زنان تحصیل‌کرده نیازمند به شغل، معضلی جدید در جامعه است.


وی گفت: ورودی زنان به دانشگاه دو برابر مردان است و بیشتر تمایل دارند در سیستم اداری استخدام شوند، بانوان در جامعه ما در مقایسه با مردان شانس کمتری دارند که بتوانند در مشاغل فنی وارد شوند و تمایلی هم به این کارها ندارند، اگر هم داشته باشند، درصد پایینی است؛ بنابراین زنان تحصیل‌کرده درآمدی ندارند.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح شرایط یک‌سال اخیر جامعه اظهار کرد: نکته دیگر که تغییرات بیرونی خانواده را شدیداً تحت تأثیر قرار داده وضعیت کروناست، بیکاری تنش‌هایی را برای اعضای خانواده در جامعه به‌وجود آورده که به خانواده منتقل می‌شود؛ بنابراین طبق عرف، این بانوان هستند که باید بار عاطفی خانواده را به دوش بکشند و بستر آرامش را در خانواده فراهم کنند؛ بنابراین فشار روانی بر زنان بسیار زیاد است در نتیجه در یک‌سال اخیر بانوان در حال تجربه مسائلی هستند که برایشان تازگی دارد.


دانشگاه باید در سطح شناختی به زوجین و والدین آموزش بدهد


آرام مطرح کرد: یکی از معضلاتی که خانواده مدرن با آن مواجه بوده کم‌شدن تعداد افراد خانواده است؛ چراکه در سایه این تغییر کیفیت و کمیت روابط هم دگرگون شده است؛ اما در این میان آموزش‌هایی که در سطح خانواده مرسوم بوده تغییر نکرده، نبود آشنایی و آگاهی با شرایط جدید در روابط متقابل اعضای خانواده به‌ویژه به سبب کم‌شدن تعداد افراد خانواده و فعالیت زنان در بیرون خانواده از جمله تغییراتی است که خانواده با آن روبه‌رو بوده است. به عبارتی شرایط طوری شده که خود اعضای خانواده با آن آشنا نیستند، مثلاً با ورود زنان به بازار کار، روابط اقتصادی خانواده تغییر کرده و با رشد فضای مجازی با باسواد شدن افراد روابط عاطفی درون خانواده قطعاً تغییر می‌کند، آیا هم‌زمان با این رویدادها افرادی که خانواده را تشکیل می‌دهند؛ آموزش‌های لازم را درباره این تغییرات دیده‌اند؟


مسئول دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌رضوی تأکید کرد: سطح دوم توانمندسازی خانواده و اعضای آن به‌ویژه زنان است که باید در سطح آگاهی‌دهنده وارد کار شد و از دوره دبیرستان روی نوجوانان کار کرد و به آنان آموزش داد، بعضی تغییرات تنش‌زا هستند و بعضی نیستند، جامعه باید در سطح شناختی به زوجین و والدین آموزش بدهد و پله‌پله به مردم آموزش بدهد که این مسئولیت به عهده جامعه دانشگاهی است.


وی در پاسخ به این پرسش که درس دانش خانواده برای تقویت بنیان کوچک‌ترین نهاد جامعه تا چه حد می‌تواند مؤثر باشد، بیان کرد: این درس در راستای یک نیاز تدوین شده است؛ اما کامل نیست، چرا؟ زیرا این درس محور مباحثش کارکرد خانواده است، مثلا کارکرد عاطفی خانواده، کارکرد اقتصادی خانواده و ... ما با این معضل در آموزش‌های‌ خانواده در ایران مواجه هستیم که فکر می‌کنیم آموزش باید بر محور کارکردهایی باشد که خانواده داشته باشد؛ اما باید به این پرسش پاسخ بدهیم که این کارکردها محصول چیست؟ در واقع باید نخست ساختار خانواده را بشناسیم، ساختار خانواده باید چگونه باشد تا روابط عاطفی تقویت بشود؟ اگر مرتب بگوییم روابط عاطفی باید تقویت شود، روابط میان زوجین باید تقویت شود، همه می‌دانند باید این روابط  تقویت شود پس چرا موفق نمی‌شویم در واقع پاسخ این است که ما به ساختار اصلی خانواده نپرداخته‌ایم.


انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر