صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
وزیر جهاد کشاورزی:

کود شیمیایی مصرفی در بخش کشاورزی کشور از متوسط جهانی پایین‌تر است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان کود شیمیایی که در محصولات کشاورزی ما استفاده می‌شود از متوسط جهانی پایین‌تر است و حدود یک پنجم تا یک ششم آفت‌کشی که در اروپا استفاده می‌شود را مصرف می‌کنیم.
کد خبر : 567351

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، کاظم خاوازی در آیین افتتاح و بهره برداری از پروژه‌های سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران که در ساختمان مرکزی میادین میوه و تره‌بار برگزار شد، اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی در کشور از 125 تن فراتر رفته است و خوشبختانه در بخش باغبانی (همچون پیاز و سیب‌زمینی) هیچ مشکلی وجود ندارد و با «بیش‌بود» مواجه هستیم.


وی ادامه داد: در بخش میوه و سایر محصولات زراعتی و کشاورزی به جز بذر دانه‌های روغنی با یک قیمت گذاری خودکفا خواهیم شد و در بخش محصولات پروتئینی هم ۱۶ میلیون تن، محصول تولید می‌شود.


وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این مطلب که در بخش کشاورزی تولیدمحور شده‌ایم، بیان کرد: برای ایجاد محصول، رویکرد ما کشاورزی مبتنی بر بازار است. زنجیره عرضه به این معناست که پیش از آنکه کشاورز بخواهد محصولی بکارد و تا پیش از مصرف نهایی، تمام حلقه‌های این میان متناسب و هم وزن دیده شده باشد؛ در واقع زمانی که خریدی انجام می‌شود، کشاورز هم سهمی در فیش نهایی مصرف کننده داشته باشد که البته امروز این سهم بسیار کم رنگ است.


خاوازی افزود: در کل دنیا به دنبال افزایش سهم کشاورزان هستند و در برخی کشورها این سهم به ۵۰ درصد رسیده است، این همان کشاورزی مبتنی بر بازار است. رویکرد وزارت جهاد کشاورزی هم افزایش سهم کشاورزان از مبلغ نهایی است که مصرف کنندگان پرداخت می‌کنند.


وی در ادامه از سلامت بودن محصولات کشاورزی در کشور سخن به میان آورد و گفت: میزان کود شیمیایی که در محصولات کشاورزی ما استفاده می‌شود از متوسط جهانی پایین‌تر است و حدود یک پنجم تا یک ششم آفت‌کشی که در اروپا استفاده می‌شود را مصرف می‌کنیم. کیفیت محصولات کشاورزی به اندازه و رنگ نیست.


وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با عملکرد میادین میوه و تره‌بار نیز بیان کرد: میادین میوه و تره بار پناهگاه اقشار آسیب‌پذیر جامعه است و اگر شهرداری و سایر بخش‌ها کمک کنند در بخش نخست می‌توان همه را به خرید از میادین ترغیب کرد و همچنین با همکاری وزارت جهاد کشاورزی محصول لازم وارد میادین شود.


خاوازی افزود: وقتی اتفاقی در کشور رخ می‌دهد میادین باید جایگاه خود را پیدا کنند، مثلا در مسایلی درباره محصولات پروتئینی فقط دو غرفه در میادین وجود دارد در صورتی که باید تعداد غرفه‌های عرضه‌کننده محصولات پروتئینی بیشتر از این میزان باشد.  همچنین در مورد دیگری، ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن پیاز مازاد در کشور وجود دارد، همین عدد برای گوجه فرنگی در ماه‌های پیش رو ایجاد خواهد شد. در این مواقع میادین کمک زیادی می‌تواند به توازن بازار کند.


وزیر جهاد کشاورزی با ابزار امیدواری نسبت به افزایش توجه بیشتر مدیران شهری به محصولات پروتئینی افزایش پیدا کند، خواستار امضای تفاهم نامه برای ایجاد بارانداز بزرگ محصولات پروتئینی در شرق، غرب و در جنوب شرقی تهران شد.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر