نظارتهای پسینی، شاهکلید حل مشکل مجوزهای کسبوکار
به گزارش خبرنگار حوزه تعاون و کارآفرینی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مسئله مجوزهای کسبوکار یکی از مهمترین و پیچیدهترین موضوعات امروز حکمرانی کشور است. در حال حاضر بحث پسینی کردن مجوزهای کسبوکار بعد از نامه رئیس جمهور بسیار داغ شده است و اتفاق بسیار مثبتی است که اگر به وقوع بپیوندد، بسیاری از کسبوکارهای حال حاضر از انحصار خارج خواهند شد، دیگر شاهد قیمتدار شدن مجوزها نیز نخواهیم شد.
در همین راستا با علی فیروزی رئیس مرکز مطالعات پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی به گفتوگو پرداختهایم.
وی در ابتدای مصاحبه با اشاره به اینکه در خصوص استعلامهای قبل از شروع به کار نمیشود نسخه واحدی ارائه داد، میگوید معمولا تمام دنیا در زمینه استعلام کاری بر روی چهار حوزه منابع طبیعی، محیط زیست، سلامت و امنیت را از سایر حوزهها مجزا میکنند و از شیوه «موافقت خاموش» در این چهار حوزه استفاده نمیکنند و قبل از شروع به کار از متقاضیان استعلام میگیرند، ولی نکته مهم اینجاست که این استعلامها را براساس تکنولوژی و فناوری اطلاعات میگیرند؛ به طوری که نقشههای GIS (سیستم الکترونیک برای کسب اطلاعات جغرافیایی) و لایههای GIS آنان مشخص شده و متقاضی کافی است، بگوید که در چه نقطهای میخواهد چه کاری انجام بدهد و خود را معرفی کند و بعد از آن به طور هوشمند شغل مورد نظر به نقشهها و پایگاههای داده وصل میشود و نتیجه صادر میشود.
رئیس مرکز مطالعات پایش و بهبود فضای کسب و کار در رابطه با عدم وجود درگاه اطلاعات یکپارچه استعلام مجوزها میافزاید در ایران استعلامی که قبل از شروع به کار از متقاضیان گرفته میشود بر اساس روشهای قدیمی است، به طوریکه چند کاغذ به عنوان درخواست استعلام به دست متقاضی میدهیم و او را به دنبال پاسخ استعلام میفرستیم که هم زمان بر است و هم کارآمد نیست، اما در کشورهای پیشترفته از روشی به نام مجوز مخفی استفاده میکنند و به صورت لایههای پنهانی و هوشمند سیستمها، استعلامات مورد نظر خود را به دست میآورند و بعضا خود متقاضی متوجه نمیشود که استعلامی برای خودش و یا زمین او گرفته شده است.
فیروزی با اشاره به اینکه نمیتوانیم بگوییم که استعلام خوب یا بد است، میگوید خوب یا بد بودن استعلام اصلا موضوعیتی ندارد و استعلام در کشورمان در عین اینکه خوب است، در شیوه اجرایش مشکل وجود دارد، و همین امر باعث شده چیزی که میتوانست یک پدیده خوب تلقی شود، به عاملی دست و پا گیر برای شروع مشاغل تبدیل شود.
وی در ادامه با اشاره به طرح نظارت پسینی برای صدور مجوزهای مشاغل معتقد است لزوما شاید نتوان نظارت پسینی را به شکل یکدفعهای و کامل اجرا کرد، اما موضوع مهم این است که محیط کسب و کار صرفاً با صدور مجوز نیست که بهبود پیدا میکند، بلکه با جاری شدن و عملیاتی شدن ادبیات بهبود است رونق میگیرد و این جنس مصوبه برای اولین بار بود که توسط دولت به رسمیت شناخته شد و آن را باید به فال نیک گرفت؛ چرا که چنین ادبیاتی در مجموعه دولت ساری و جاری شده است.
رئیس مرکز مطالعات پایش و بهبود فضای کسب و کار با اشاره به چالشهای پیشرو در اجرای مصوبه نظارت پسینی میگوید وقتی هیات مقرراتزدایی، مقررهای را میزداید به احتمال قوی یکسری اختیارات را محدود میکند و از بین میبرد، و مقاومتها تا حدود مشخص و کمی در برابر این موضوع طبیعی است، چرا که در رابطه با هر نوع تغییر و اصلاحی معمولاً چنین مقاومتهایی را شاهد هستیم و اگر شاهد نباشیم بدین معنی است که کار اثرگذاری انجام ندادهایم.
انتهای پیام/4133
انتهای پیام/