صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۹ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

گزارش تحلیلی دیتاک از جریانات موثر در فضای مجازی (جریان شناسی)

امروزه در عصر شبکه‌های اجتماعی به واسطه آزادی و قدرت کنش‌گری مردم، جریانات فکری مختلف قدرت بیشتری به دست آورده‌اند و مردم به راحتی می¬توانند به واسطه همین شبکه‌های اجتماعی جریانات و موج‌های مختلفی را راه‌اندازی و مدیریت کنند.
کد خبر : 563788

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، به واسطه همین قدرت و اختیاراتی که به کاربران شبکه­های اجتماعی داده شده است، موفقیت و شکست بسیاری از برندها به جریان یا موج­های نشأت گرفته از همین فضای مجازی گره خورده است. به همین خاطر امروزه سازمان­ها و برندها برای بقا و مدیریت بهینه سازمان خود باید توجه و تمرکز زیادی را به سمت شبکه­های اجتماعی منعطف کنند.


در واقع درک درست از جریانات حاکم بر شبکه­های اجتماعی به صورت لحظه­ای و روزانه، امروزه به یکی از وظایف خطیر مدیران روابط­عمومی تبدیل شده است و لحظه­ای غفلت از شبکه­های اجتماعی می­تواند تهدید جدی برای سازمان­ها به حساب آید و در کسری از زمان بحران زا شود.


سازمان­ها، احزاب سیاسی، کاندیداهای انتخاباتی و برندهای بزرگ تجاری که با عامه مردم ارتباط دارند باید برای آگاهی از جریان­ها و موج­های بزرگ برنامه­ریزی داشته باشند و در درست­ترین زمان ممکن نسبت به آن‌ها واکنش نشان دهند.


درک احساسات و هدف از ایجاد این موج­ها مهم­ترین و کلیدی­ترین بخش ماجراست، در واقع سازمان­ها باید بدانند این موج یا جریان چرا به راه افتاده است؟ چگونه باید با آن برخورد کرد و با چه استراتژی‌هایی باید از این جریان فرصت­های اثرگذار خلق کرد؟


مدیران روابط عمومی در گذشته به دلیل عدم جریان سیال اطلاعات به راحتی می­توانستند موج­ها و جریان­های مختلف را پنهان، منحرف و یا حتی نادیده بگیرند اما امروزه به واسطه فضای مجازی امکان این کار کم شده و تبعات زیادی دارد، به همین خاطر ذینفعان این امر همواره به دنبال یادگیری و شناخت ابزارهایی هستند که بتوانند در مرحله اول جریان­ها و موج­ها را شناسایی کنند و در مرحله بعدی بعد از تحلیل دقیق، نسبت به آن موضع درست بگیرند و در برابر جریان پاسخ­گو باشند.


جریان و جریان شناسی به چه معناست ؟


جریان به معنی تشکل، جمعیت و گروه­های اجتماعی مشخصی است که علاوه بر مبانی فکری، از رفتار ویژه اجتماعی برخوردار هستند که در شبکه­های اجتماعی، وب سایت­ها و گاهاً به صورت فیزیکی آن را بروز می­دهند.


جریان­ها به دلیل ماهیت اثر­گذاری که در جامعه دارند قابلیت جذب مردم و کسب طرفدار را دارند و می­توانند بر روی تصمیم­ها و کنش­های مردم اثر بگذارند.


با توجه به این مسئله، جریان­شناسی عبارت است از شناخت منظومه و گفتمان، چگونگی شکل­گیری، معرفی مؤسسان و چهره­های علمی و تأثیرگذار در گروه­های فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی. در جریان­شناسی می­توان منبع و منشأ موج­­ها و ماهیت آن­ها را شناخت و به این سوال پاسخ داد که منشأ، بستر، هدف و روش حرکت جریان به چه شکلی بوده و چگونه می­توان با آن مقابله کرد.


نکته مهم در جریان شناسی


در مباحث جریان­شناسی مسئله مهمی وجود دارد که باید حتما برای آن پاسخ منطقی و درست پیدا کرد چرا که واکنش دادن به آن تابع مهمی از این سوال است.


سوال کلیدی این است آیا موج به‌صورت سازماندهی‌شده شکل گرفته است یا خیر؟ این مسئله در ساختار جریان و نحوه مقابله با آن اثر مستقیمی می­گذارد.


انواع جریان مهم در جامعه


سازمان­ها با توجه به ماهیتی که دارند بهتر است که به جریان­ها و موج­های خاصی حساسیت نشان دهند و خود را برای آن آماده کنند.


جریان­های فکری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مهم­ترین انواع جریان هستند که اکثر سازمان­ها و نهادها به نوعی به یک یا چند مورد از آن­ها ارتباط پیدا می­کنند، اما با توجه به ماهیت سازمان و شرایطی که در آن قرار دارد اهمیت جریان می­تواند متفاوت باشد.


نقش شبکه­های اجتماعی در جریان­ها


با ظهور شبکه­های اجتماعی، موج­ها و جریان­های جامعه تأثیرات و تغییرات بزرگی به خود دیده­اند و به سطح عمیقی از پیچیدگی دست پیدا کرده­اند. در واقع امروز رشد و توزیع محتوای موج­ها و جریان­ها راحت­تر و کم هزینه­تر شده ولی مدیریت آن­ برای سازمان­ها سخت­تر شده است.


شبکه­های اجتماعی و کابران آن می­توانند در زمان کوتاهی، جریان­های ساده را به یک معظل بین المللی تبدیل کنند. سازمان­ها می‌توانند از دل همین موج­ها یا جریان­ها به فرصت­های بزرگی دست پیدا کنند.


این مسئله باعث شده که سازمان­ها نیازمند پایش، آنالیز و پیگیری مستمر شبکه­های اجتماعی باشند و با دقیق­ترین ابزارهای روز، جریان­ها و موج­ها را شناسایی و پیگیری کنند تا در موقع مناسب با واکنش درست و مرتبط اثر مثبتی از خود به جا بگذارند.


سامانه جریان شناسی فضای مجازی دیتاک


شرکت دانش بنیان دیتاک با بیش از 9 سال سابقه تخصصی در تحلیل و آنالیز تخصصی داده در شبکه­های اجتماعی می­تواند با تکیه بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین جریان­ها و موج­های به وجود آمده در شبکه­های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، تلگرام و سایت­­های محتوایی را کشف، رصد و آنالیز کند.


اگر می­خواهید به صورت تخصصی به ابزارهای جریان­شناسی دسترسی داشته باشید و مدیریت موج­ها و جریان­های جامعه را به خوبی در دست داشته باشید، از این ابزار استفاده کنید.


سازمان­ها با استفاده از سامانه جریان­شناسی دیتاک می­توانند به دستاوردها و نکات خوبی دست پیدا کنند:



  • معرفی رهبران و افرادی که موج­ها را رهبری می­کنند

  • بررسی رویکرد کاربران در تقویت و تضعیف موج

  • بازخورد و واکنش مردم نسبت به جریان­ها

  • جهت­­گیری سیاسی رهبران و کاربران تاثیر­گذار

  • بررسی فراوانی انتشار محتوا توسط کاربران موثر و مقایسه آن به نسبت محتوای منتشر شده در موج


با درک صحیح این موارد می­توان برنامه­­ریزی درست و موثری نسبت به جریان موجود اخذ کرد و واکنش درستی را طرح­ریزی کرد.


گزارش جریان‌شناسی دیتاک با ارائه نتایج آماری و تحلیلی به این سوال پاسخ می­دهد که سازمان­دهی جریان منظم بوده یا به صورت چریکی ایجاد شده است و در آن سعی می‌شود علاوه بر اظهار نظر در خصوص موج، به بررسی عملکرد لیدر‌ها و محتواهای منتشر شده نیز پرداخته شود.


آشنایی بیشتر با سامانه دیتاک


در صورت داشتن هر گونه ابهام و سوال در مورد سامانه جریان­شناسی فضای مجازی دیتاک، می­توانید از طریق لینک زیر با مشاورین و متخصصین دیتاک ارتباط برقرار کنید و پاسخ خود را دریافت نمایید.


درخواست اخذ مشاوره از دیتاک


انتهای پیام/ر


انتهای پیام/

ارسال نظر