صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۹ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی:

دانش‌آموزان سطح سه اوتیسم تحت پوشش بهزیستی هستند

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: سطح شدت برای اختلال طیف اتیسم در سه سطح معرفی می‌شود که سطح یک نیازمند حمایت و دو حمایت زیاد است که تحت پوشش سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و سطح سه که حمایت بسیار زیاد است زیرپوشش بهزیستی قرار می‌گیرند.
کد خبر : 562612

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت آموزش‌وپرورش، سید جواد حسینی با بیان اینکه اتیسم اختلال عصبی رشدی است که در سه سال اول زندگی نمایان می‌شود، گفت: مهم‌ترین علائم اتیسم، نقص در برقراری ارتباط، مشکل در تعامل اجتماعی و وجود الگوهای تکراری در رفتار، علایق و فعالیت‌ها است.


حسینی بیان اینکه بر اساس DSM-5 سطح شدت برای اختلال طیف اتیسم در سه سطح معرفی می‌شود، گفت: سطح یک نیازمند حمایت، سطح دو حمایت زیاد و سطح سه حمایت بسیار زیاد است که آموزش‌وپرورش استثنایی در سطوح یک و دو دانش آموزان را تحت حمایت و پوشش قرار می‌دهد و در سطح سه زیرپوشش بهزیستی قرار می‌گیرند.


 رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه هم‌ اکنون ۴۸ مدرسه خاص اتیسم و ۳۲۷ کلاس خاص اتیسم در ۲۲۷ مدرسه پسرانه و ۱۰۰ مدرسه دخترانه در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: ۱۴ مدرسه اتیسم در کشور در حال ساخت است و در هر استان حداقل یک مدرسه اتیسم به شکل الگویی مناسب‌سازی خواهد شد.


رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان اینکه دانش آموزان اتیسم تحت پوشش به ۴گروه تقسیم می‌شوند، گفت:  ۲ هزار و ۷۹دانش آموزان اتیسم، کم‌توان ذهنی نیز هستند، ۲۰۰دانش آموزان اتیسم با بهره هوشی عادی مشغول به تحصیل هستند، ۳۳۸دانش‌آموز اتیسم دارای سایر معلولیت‌ها هستند و ۱۷۸ دانش‌آموز طیف اتیسم در مدارس عادی و در قالب طرح تلفیقی فراگیر تحصیل می‌کنند.


 وی افزود: در مجموع ۲ هزار و ۶۱۷ دانش‌آموز اتیسم در مدارس خاص و ۱۷۸ دانش‌آموز به شکل تلفیقی فراگیر در مدارس پذیرا مشغول به تحصیل هستند که در مجموع ۲ هزار و ۷۹۵ دانش‌ آموز را تحت پوشش قرار داده می‌شوند.


حسینی با بیان اینکه پوشش تحصیلی دانش آموزان طیف اتیسم از سال ۸۴ تاکنون از ۲ هزار و ۵۰۰ درصد رشد برخوردار بوده است، بیان کرد:  ۳۸۷ نفر از همکاران در آموزش‌وپرورش استثنایی کار تعلیم و تربیت دانش آموزان طیف اتیسم را بر عهده‌ دارند.


رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه همه‌ساله در برنامه سنجش و سلامت جسمانی و آمدگی تحصیلی، غربالگری دانش آموزان با به‌کارگیری بیش از ۲۰هزار نفر نیرو در بیش از ۲ هزار پایگاه سنجش انجام می‌شود، گفت: دو آزمون SCQ و ADI-R جهت تشخیص اختلالات طیف اتیسم در برنامه سنجش نوآموزان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا جایگاه آموزش این دانش آموزان مشخص شود.


 حسینی در خصوص توانمندسازی معلمان، مربیان و مدیران و مشاوران اظهار کرد: 70 درصد همکاران دوره‌های تخصصی لازم را در حوزه اتیسم نگذرانده‌اند لذا نقشه راه آموزش تدوین‌شده است و تاکنون ۵۰ دوره ضمن خدمت و کارگاه کشوری برای معلمان، مدیران، معاونان، سرپرستان آموزشی و کارشناسان برگزارشده است.


 وی ادامه داد: ۵کارگاه تخصصی جهت تربیت مدرس به مدت ۱۱۲ ساعت برای آموزش نیروی انسانی در سطح کشور و 20 دوره ضمن خدمت و کارگاه جهت تربیت آزماینده‌های تخصصی اتیسم نیز تاکنون برگزارشده است.


حسینی گفت: کارگاه مشترک با همکاری مرکز امور بین‌الملل و دفتر منطقه‌ای یونسکو به مدت ۶۵ساعت جهت تربیت مدرس و 128 ساعت دوره جهت تربیت‌ معلم و مشاور و دوره‌های تربیت‌ معلم چند مهارتی با همکاری یونیسف نیز تاکنون برگزار شده است.


وی تصریح کرد: آموزش ۱۰ درصد معلمان دانش آموزان کم‌توان ذهنی برای یادگیری مهارت‌های چندگانه در حال انجام است.


رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در خصوص محتوای آموزشی دانش آموزان طیف اتیسم گفت: ۸کتاب مهارت‌آموزی تصویری پایه اول تا ششم با تأکید بر مهارت‌های خودیاری، ارتباطی و تعاملی برای دانش آموزان طیف اتیسم تدوین و چاپ‌شده است.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

برچسب ها: سید جواد حسینی
ارسال نظر