چارهای جز روشن نگهداشتن چراغ تئاتر نداریم/ تعهدمان به تئاتر ملی با رنگوبوی ایرانی را جدیتر بگیریم
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جشنواره تئاتر فجر سیونهم به رغم شرایط کرونایی کشور و نیز محدودیتهای اعمال شده بر آن این دوره را بدون حواشی پشت سر گذاشت تا بتواند زمینه را نیز برای بازگشایی بعدی سالنهای تئاتر فراهم کند.
سالنهای تئاتر به جز ایام پیش از جشنواره، به طور حداکثری رو به تعطیلی رفتند و به ناچار گروههای تئاتر و جمعیت زیادی از فعالین این حوزه چارهای جز بیکاری پیش روی خود ندیدند. حتی گلایهها و اعتراضات این دسته از هنرمندان خطاب به مجلس و وزارت ارشاد نیز راه به جایی نبرد. با این حال به نظر برپایی جشنواره فجر توانست امیدی به ادامه حیات سالنها بدهد و حضور مخاطبان را تضمین نسبی کند.
چارهای جز این نداریم
داود فتحعلیبیگی، کارگردان و فعال پیشکسوت حوزه تئاتر در همین دوره از جشنواره تئاتر نیز با نمایش «عمو هاشم» دوباره به صحنه رفت. او در گفتگو با خبرنگار آنا برپایی جشنواره را اتفاقی مناسب در این وضعیت فعلی تئاتر دانست.
این چهره قدیمی تئاتر گفت: ما چارهای نداریم جز اینکه چراغ تئاتر را به هر طریقی روشن نگه داریم؛ خصوصا این انتظار از کسانی که در این حوزه مسئولیت دارند و حتی افرادی که در حوزه نمایش فعالاند، بیشتر میرود.
متأسفانه مردم ما در همهجور گردهمایی و دورهمی از مهمانی گرفته تا رستوران و غیره حاضر میشوند اما فقط از سینما و تئاتر پرهیز میکنند؛ به اشتباه فکر میکنند اینجاست که مریض میشوند!
تئاتر را سرپا نگه میداریم
وی ادامه داد: در همین جشنواره تئاتر فجر، مدیران این رویداد و نیز مرکز هنرهای نمایشی، تمام تلاششان را کردند تمهیداتی را پیش آورند تا مخاطب و خود گروهها درگیر حواشی و اتفاقات ناخوشایند کرونا نشوند.
فتحعلیبیگی افزود: بالاخره باید برای سرپا ماندن همین سالنهای تئاتری، همه از مخاطب گرفته تا گروهها و مدیران سالنها پروتکلها را رعایت کنند بلکه بتوان هنر نمایش را به شکل زنده در سالنها زنده نگه داشت.
تجربه فجر39 مقدمه تصمیمات بعدی هنر نمایش است
کارگردان نمایش «عمو هاشم» گفت: جشنواره سیونهم فجر تجربهای خاص بود که میتواند مقدمهای برای تصمیمهای بعدی جریان تئاتر کشور باشد. ادامه حیات ما در هرنهای نمایشی نیز بسته به رعایت عموم مردم جامعه دارد تا به وضعیت بد ماجرا نرسیم که بازهم تعطیلی را بر ما حاکم کند.
وی درباره رجوع مردم در شرایط کنونی به سالنهای هنری ازجمله تئاتر نیز تأکید داشت: متأسفانه مردم ما در همهجور گردهمایی و دورهمی از مهمانی گرفته تا رستوران و غیره حاضر میشوند اما فقط از سینما و تئاتر پرهیز میکنند؛ به اشتباه فکر میکنند اینجاست که مریض میشوند!
ما باید تعهدمان به سمت تئاتر ملی را جدیتر بگیریم. تکیه ما باید بر تکنیکهای ایرانی و خلق آثاری باشد که رنگ و بوی ایرانی داشته باشند. این نکته مهمی است که سالهاست مغفول مانده و دلیلش نیز در سیاستگذاریهاست.
نگرانی از حضور در سالنهای تئاتر بیجهت است
فتحعلیبیگی خاطرنشان کرد: اتفاقا در سالن نمایش کسی اجازه خوردن و نوشیدن و گفتگو ندارد. همه مینشینند و فقط تئاتر را تماشا میکنند؛ این شرایط اجباری خود منعی است بر شیوع احتمالی کرونا. حتی نحوه چینش مخاطب در سالن نیز محدودتر و با فاصله است. من معتقدم نگرانی در سالنهای تئاتری به مراتب کمتر است.
این کارگردان تئاتر که سالیانی است در حوزه نمایش سنتی و آئینی مشغول فعالیت است، گفت: اساساً ما باید تعهدمان به سمت تئاتر ملی را جدیتر بگیریم. تکیه ما باید بر تکنیکهای ایرانی و خلق آثاری باشد که رنگ و بوی ایرانی داشته باشند. این نکته مهمی است که سالهاست مغفول مانده و دلیلش نیز در سیاستگذاریهاست.
جشنواره تئاتر فجر باید جلوه نمایش ایرانی باشد
وی ادامه داد: اعتقاد آرمانی من این است که از نمایش آئینی سنتی به سمت تئاتر ملی برویم و رویداد ملی همچون جشنواره تئاتر فجر را مملو از این آثار کنیم. این آثار است که باید در چنین رویدادی نمود پیدا کند.
داود فتحعلیبیگی که مسنترین کارگردان تئاتری حاضر در جشنواره فجر نیز لقب گرفت در پایان عنوان کرد: اگر علاقه به تئاتر در کار فعالان هنر نمایش نباشد، تئاتر دوام نمیآورد. این علاقه است که این حوزه را رونق میبخشد. من نیز تا وقتی نفس داشته باشم، قلم و فکرم کار کند، در عرصه تئاتر فعال خواهم بود.
انتهای پیام /4143/
انتهای پیام/