صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان نمایش «تن‌ها» در گفت‌وگو با آنا:

دفاع مقدس را بدون شعار به نمایش در آورده‌ام/ روایتی از رنج اسارات 100 ایرانی در سلول 12 متری

علیرضا معروفی کارگردان حاضر در بخش رقابتی جشنواره تئاتر فجر گفت: قصه من در نمایش «تن‌ها» روایتی از دفاع مقدس است اما اینجا شما هیچ به شعاری نمی‌بینید.
کد خبر : 562229

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جشنواره تئاتر فجر به روزهای پایانی نزدیک می‌شود و امروز یکشنبه به اجراهای خود خاتمه می‌دهد و 20 بهمن نیز مراسم اختتامیه خود را با معرفی برترین‌ها برپا خواهد کرد.


در میان نمایش‌های این رویداد  برخی به واسطه مضمون خود مشتریان عام و خاص‌تری نیز خواهند داشت که شاید قصه‌های حول دفاع مقدس دراین‌بین بگنجد. «تن‌ها» به کارگردانی علیرضا معروفی با وامداری از این ماجرا، اقتباسی از کتاب «سرباز کوچک امام» را معیار نمایشنامه خود قرار داده و امروز در بخش رقابتی و در تالار چهارسو به اجرا خواهد رفت.


ذات تئاتر یعنی رودرویی با نفس تماشاگر


در این راستا علیرضا معروفی، کارگردان «تن‌ها» درباره حال و هوای این اثر نمایشی به خبرنگار آنا گفت: من این نمایش را در جشنواره تئاتر مقاومت نیز به اجرا برده‌ام و در تئاتر فجر نیز بدون تغییری در چینش بازیگران و اجرای نمایشنامه، به صحنه می‌برم. تنها تفاوت ما در مواجهه به تماشاگران در سالن‌ است.


وی درباره تفاوت این دو رویداد و نیز مجازی و فیزیکی بودن آنان گفت: مخاطبان جشنواره مقاومت به‌دور از صحنه و به شکل آنلاین به تماشای آثار نشستند؛ منتها داوری‌ها به شکل حضوری و مقابل بازیگران شکل گرفت، اما جشنواره فجر با ظرفیت 50 درصد می‌تواند اجرای متفاوتی برای گروه ما باشد. این نیز یک تأثیر مثبت است چون ذات تئاتر یعنی رودررویی با نفس تماشاگر که تأثیر متفاوتی بر اجرای بازیگر می‌گذارد.



در شرایط امن به تماشای تئاتر ما بنشینید


کارگردان برگزیده جشنواره مقاومت توضیح داد: در این شرایط خاص ناشی از کرونا و محدودیت‌ها بازهم همین‌که مخاطبان مجازی به تماشای نمایش‌ها بنشینند یک اتفاق خوشایند است، رویه‌ای که بساط آن در همین جشنواره فجر نیز برپا شده و شخصاً از این ماجرا راضی هستم. اینجا ممکن است چند هزار تماشاگر در شرایط امن به تماشای تئاتر بنشینند.



جنگ در وهله اول یک مقوله ضدانسانی است. وقتی کسی یا گروهی به خاک ما تجاوز می‌کند حق همه ما را پایمال کرده؛ من در این کار نشان می‌دهم که ما در دوران جنگ تحمیلی، چگونه ایستادگی کرده‌ایم.



کارگردان «تن‌ها» درباره این اثر نمایشی نیز گفت: قصه من روایتی از دفاع مقدس است اما اینجا شما هیچ به شعاری نمی‌بینید. به‌عنوان کارگردان این نمایش مدعی هستم که «تن‌ها» با تمام آثار تئاتر دفاع مقدس و حتی سینمای دفاع مقدس، متفاوت است چون نگاه بی‌طرفانه به جنگ دارم.


چگونه ایستادگی کرده‌ایم؟


وی با تأکید بر اینکه جنگ در وهله اول یک مقوله ضدانسانی است یادآور شد: وقتی کسی یا گروهی به خاک ما تجاوز می‌کند حق همه ما را پایمال کرده است؛ من در این کار نشان می‌دهم که ما در دوران جنگ تحمیلی، چگونه ایستادگی کرده‌ایم. جنگ امری ضد انسانیت بوده و دفاع و مقاومت ما اقدامی مقدس است که بدون هرگونه شعارزدگی آن را در «تن‌ها» تصویر می‌کنم.


معروفی با اشاره به چرایی رفتن به سراغ  کتاب «سرباز کوچک امام» و اقتباس تئاتری از آن عنوان کرد: در سال 97 از سوی مجمع ناشران انقلاب، نمایشنامه کوتاهی به من پیشنهاد شد که لازم بود این کتاب را هم بخوانم. وقتی سراغ کتاب رفتم، چهار صفحه از این  کتاب 400 صفحه‌ای بی‌نهایت مرا آزار داد و همین دغدغه‌ای شد تا نمایشنامه‌ای را بدون سفارش بنویسیم.


مگر اتفاق ضدانسانی بالاتر از این فاجعه هم داریم؟


وی ادامه داد: این چند صفحه از کتاب، روایتگر قصه 100 نفر از اسرای ما درون 12 متر اسارتگاه است و درواقع نمایشی از یک شکنجه خاموش بود تا جایی که پس از سه روز که عراقی‌ها در آن اتاق را باز می‌کنند از شدت آن اتفاق و آنچه بر سر آنان گذشته نمی‌توانند آنجا را تحمل کنند. مگر بالاتر از این فاجعه، اتفاق ضد انسانی دیگری هم داریم؟



کارگردان «تن‌ها» افزود: برای اینکه نمایشی را اجرا کنم 8 بازیگر را درون سلولی یک متر در یک متر جا دادم. من سعی کردم در حجم محدودتر تصویری از این فاجعه را وارد نمایش کنم. در کل هر قصه ضد انسانی دغدغه من در حوزه تئاتر می‌شود.


در سطج شهرستان هنر تئاتر واقعاً خیلی مظلوم است


معروفی که از شهر کرج وارد جشنواره فجر شده درباره حمایت‌های صورت گرفته از «تن‌ها» مدعی شد: حمایت‌ها ناچیز است و عملا تفاوتی به حال ما نمی‌کند. انگار همه جای دنیا تئاتر یک هنر مظلوم است؛ در کشور ما هم اوضاع همین است. جالب است برخی جاها مثل شهرداری کرج قول حمایت داده اما هنوز به مرحله مذاکره هم نرسیده! کمک اداره ارشاد نیز خیلی ناچیز است.



در سال 97 از سوی مجمع ناشران انقلاب، نمایشنامه کوتاهی به من پیشنهاد شد که لازم بود این کتاب را هم بخوانم. وقتی سراغ کتاب رفتم، چهار صفحه از این  کتاب 400 صفحه‌ای بی‌نهایت مرا آزار داد و همین دغدغه‌ای شد تا نمایشنامه‌ای را بدون سفارش بنویسیم.



وی افزود:  شاید برخلاف شهرستان‌ها بازهم اوضاع در تهران و حمایت از گروه‌های تئاتری نسبتا بهتر باشد. در حال عادی و شاید به دور از دوران کرونا، در همین پایتخت، گروه‌های نمایشی از جنوب تا شمال به اجرا می‌روند ولی در سطح شهرستان هنر تئاتر واقعاً خیلی مظلوم است. این درحالی است که تئاتر می‌تواند معجزه کند.


گفتنی است نمایش‌نامه نمایش «تن‌ها» به اقتباس از کتاب «سرباز کوچک امام»، تألیف فاطمه دوست‌ کامی نوشته شده است و روایتی از اسارت ۱۰۰ نفر از رزمندگان ایرانی و زندانی کردن همه آنها در یک اتاق ۱۲ متری توسط نیروهای بعثی است در حالی که که بسیاری از آن‌ها زخمی و مجروح هستند.


کیوان احمدی، امیررضا حشمی‌پور، محمدجواد حشمی‌پور، امیرارسلان خالویی، فردین شاه‌حسینی، هادی شیخ‌الاسلامی، حسین عارف، آرمان میرزایی، حامد نساج‌بخارایی و محمد نیازی در «تن‌ها» ایفای نقش می‌کنند. عکس‌ها از ضیاالدین صفویان است.


انتهای پیام /4143/


انتهای پیام/

ارسال نظر