صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان نمایش «آژاکس» در گفتگو با آنا:

تئاتر برای ما مثل زندان با اعمال شاقه است/ در تئاترِ شهرستان‌ها، عشق و اندیشه هست اما هیچ‌خبری از پول نیست

فاتح بادپروا، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر گفت: هرچند حمایت خاصی از ما در کار نیست ولی اندیشه در تئاتر شهرستان‌ها بیشتر جاری است. هنوز هم می‌بینم آثاری که در تهران اجرا می‌شوند و خالی از اندیشه‌اند.
کد خبر : 561022

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، علاقه‌مندان به تئاتر طی روزهای جاری و در سطح شهر تهران به شکلی بی‌حاشیه، در سالن‌هایی با ظرفیت کمتر، شاهد آثاری از گروه‌های تئاتری پایتخت و البته شهرهای مختلف در جشنواره تئاتر فجر39 هستند. جشنواره از یازدهم بهمن آغاز به کار کرده و طی ایام اخیر توانسته با اقبال مخاطبان هنر نمایش مواجه شود.


هم‌اکنون نیز علاوه بر بخش‌هایی همچون تئاتر خیابانی، طیف‌های نسبتا متنوعی از آثار تئاتری در سالن‌ها به صحنه رفته‌اند. برخی از این گروه‌ها همچون نمایش «آژاکس» (از مریوان) تلاش کرده‌اند با حضور هنرمندان بومی دورهم جمع شوند و کاری را به این رویداد ملی برسانند.


فاتح بادپروا، کارگردان نمایش «آژاکس» درباره این اثر نمایشی به خبرنگار آنا گفت: این نمایش اقتباسی است آزاد از نمایشنامه آژاکس اثر سوفوکل که توسط حمیدرضا نعیمی نوشته شده و قبل‌تر هم برگزیده جشنواره تئاتر استانی کردستان شده است. من با این نمایش تجربه مجددی را برای رقابت در جشنواره فجر پیدا کرده‌ام که باید دید این‌بار چه اتفاقی می‌افتد.


فقط عشق به تئاتر است که بچه‌های شهرستان را به حرکت می‌اندازد


وی درباره حضور نمایش‌های استانی و رقابت در جشنواره فجر عنوان کرد: به نظرم مکان برگزاری یک جشنواره در رقابت آثار موثر است خصوصا اینکه نمایش در تهران پارامترهای خاص خودش را دارد؛ از ترکیب حرفه‌ای بازیگران گرفته تا سالن اجرا و بقیه امکانات را در این دسته می‌توان جای داد.



 تئاتر کار کردن در سطح استان و شهرستان به مراتب سخت‌تر است. تئاتر برای ما مثل زندان با اعمال شاقه است؛ نه پولی هست و نه حمایت خاصی. علاقه به تئاتر است که آنها را به این سمت می‌‎کشاند.



بادپروا اعتقاد داشت:  تئاتر کار کردن در سطح استان و شهرستان به مراتب سخت‌تر است مگر اینکه عشق به تئاتر بتواند ما را حرکت دهد همچنان‌که معتقدم علاقه و میل گروه‌های علاقه‌مند به تئاتر به سمت نمایش به مراتب بیشتر است چون نمی‌توانند به حواشی آن مثل گیشه و اینها اصلا فکر کنند.


نه پولی هست و نه حمایتی؛ آنجا و اینجا متفاوت است


کارگردان نمایش «آژاکس» تأکید کرد: تئاتر در سطح تهران روی اصول مالی و قرارداد و شاید مسائل فنی حرفه‌ای‌تر تمرکز دارد. گروه‌های فعال در استان‌ها به دلیل نبود حمایت نمی‌توانند به اینها فکر کنند. تئاتر برای ما مثل زندان با اعمال شاقه است؛ نه پولی هست و نه حمایت خاصی. علاقه به تئاتر است که آنها را به این سمت می‌‎کشاند.


وی ادامه داد: البته معتقدم هرچند حمایت خاصی از ما در کار نیست ولی اندیشه در تئاتر شهرستان‌ها بیشتر جاری است. هنوز هم می‌بینم آثاری که در تهران و در سالن‌های عمومی اجرا می‌شوند اما خالی از اندیشه‌اند.



اولویت اجرای عمومی است؛ جشنواره را مکمل آن می‌دانم


بادپروا که از مریوان مهمان جشنواره تئاتر فجر است گفت: من هم به تئاتر بومی و ایرانی و هم اقتباسی همچون  نمایش «آژاکس» علاقه‌مندم. قرار هم نیست صرفا روی نمایشنامه خارجی متمرکز شوم بلکه سراغ آثار ایرانی و بومی هم رفته و خواهم رفت. 



کمک‌های حداقلی به تئاتر را نباید عنوان حمایت گذاشت. البته توقعی هم نمی‌توان داشت چون خود نهادهای مرتبط نیز بودجه‌ای ندارند.



این کارگردان تئاتر با تأکید بر اجرا و برگزاری جشنواره‌ها عنوان کرد: جشنواره‌ها مکمل و لازمه کار ما هستند. با این حال این اجرای عمومی است که برای من از اولویت اول برخوردار است. البته بودن جشنواره فجر در این وضعیت بغرنج واقعا مهم است و باید آن را جدی بگیریم.


اگر بخواهم بازهم نمی‌توانم درآمدی از تئاتر داشته باشم


بادپروا به فعالیت هنرمندان در دوره کرونا اشاره کرد و گفت: شاید در شهری مثل مریوان با قدمت باسابقه در تئاتر خیابانی، افرادی معیشتشان به تئاتر هم وابسته باشد اما برای بسیاری از گروه‌ها تئاتر در عمل نمی‌تواند عایدی مالی داشته باشد. من درآمدی از صحنه تئاتر ندارم و نمی‌توانم داشته باشم؛ شاید نتوانم به آن فکر هم بکنم.


کارگردان نمایش «آژاکس» درباره برپایی جشنواره تئاتر در شرایط حساس کنونی نیز اعتقاد داشت: بودن جشنواره برای گروه‌های تئاتری خیلی مهم است  چرا که زمینه‌ساز و لازمه اجراهای عمومی می‌شود وگرنه حمایت از گروه‌ها بقدری ناچیز است که خرج رفت‌وآمدشان هم نمی‌شود.



اسم این کمک‌ها را حمایت از تئاتر نگذارید  


وی تأکید کرد: این کمک‌های حداقلی به تئاتر را نباید عنوان حمایت گذاشت. البته توقعی هم نمی‌توان داشت چون خود نهادهای مرتبط نیز بودجه‌ای ندارند. حمایت مالی از تئاتر را باید در ساختار بالاتر مثل دولت و مجلس و غیره دنبال کرد. اینها باید در عمل حامی تئاتری‌ها باشند.


فاتح بادپرورا ضمن تأکید بر رضایت از حضور در جشنواره تئاتر فجر، گفت: امیدوارم این کرونا تمام شود تا ما هم نفس راحتی بکشیم بلکه بتوانیم بی‌دغدغه وارد کار و فعالیت شویم.


گفتنی است در «آژاکس» بازیگران بومی منطقه کردستان از جمله سلام نباتی، که ژوان محمدی، که ژان اسدی، فرزاد اخگر، حمید فرخ نژاد، مختار قادری و کامران وهابی ایفای نقش می‌کنند.


انتهای پیام /4143/


انتهای پیام/

ارسال نظر