صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان نمایش «سگدو» در گفتگو با آنا:

تئاترفجر یک مُسکن روحی برای تئاتری‎هاست/ تماشاگران بدانند که تئاتر هنوز زنده است

عباس غفاری که در بخش مسابقه آثار صحنه‌ای جشنواره فجر حضور دارد گفت: آغاز تئاتر فجر و باز شدن سالن‌ها باعث می‎شود که گروه‌های تئاتری دست به کار شوند و مردم نیز دوباره به سالن‌ها می‌آیند.
کد خبر : 558957

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جشنواره تئاتر فجر دوره سی‌ونهم خود را در چند روز آینده و همزمان با رویدادی همچون فیلم‌فجر آغاز می‌کند؛ بی‌آنکه نگرانی  باشد که تحت شعاع این رویداد سینمایی قرار بگیرد یا خیر.


اینگونه هم دوره سی‌و‌نهم بدون اینکه اسیر حواشی خاص خود شود با استقبال تئاتری‌ها از 11 بهمن‌ماه کار خود را آغاز می‌کند. البته این استقبال چه بسا می‌تواند بواسطه تعطیلی چندین ماهه سالن‌های تئاتری هم باشد بلکه در این وضعیت بتوانند دوباره بر صحنه نمایش خودی نشان دهند.


بخش صحنه‌ای مثل همیشه مهمترین بخش این رویداد است و در دوره کنونی نیز میزبان آثاری جدید و گاه قبل‌تر اجرا‌شده هم خواهد بود تا رقابتی میان آنان ایجاد کند.  13 اثر حاضر در این بخش همچنان پیگیر مراحل تمرین خود هستند تا جشنواره‌ای شاید متفاوت در دوران کرونا را رقم بزنند.


تغییر در پی ابتلای یکی از بازیگران به کرونا


نمایش «سگدو» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی عباس غفاری سال گذشته نیز اجرای عمومی خود را تجربه کرد و در میان 13 اثر نمایشی نهایی برای بخش رقابتی جشنواره تئاتر فجر قرار گرفته است. عباس غفاری در این‌باره به خبرنگار آنا گفت: نسخه فعلی از نمایش «سگدو» چندان با اجرای عمومی آن تفاوتی ندارد؛ فقط یک‌سری تغییرات جزئی در قصه داده‌ایم که به اصل نمایشنامه نیز خللی وارد نمی‌کند.



ما هم می‌دانیم که حضور در جشنواره با وجود حمایت‌های ارشاد و ظرفیت سالن 50 درصدی، قرار نیست برایمان بِرد مالی داشته باشد ولی حرکت دوباره تئاتر به اهالی این حوزه روحیه می‌دهد.



وی افزود: درواقع نمی‌خواستم ماهیت نمایشم دچار دگرگونی شود. شاید مهمترین تغییر ما جایگزینی یکی از بازیگران باشد که این نیز به دلیل ابتلای یکی از بازیگران به کرونا، در طول تمرینات قبل از جشنواره فجر رخ داد و مجبور شدیم شخص دیگری را جایگزین کنیم.


دنبال بازگشت روحیه به تئاتری‌ها هستیم


غفاری درباره کمک‌های مالی به حاضرین در جشنواره فجر برای تدارک آثار خود نیز گفت: هنوز رسما درباره میزان حمایت چیزی اعلام نشده اما اخیرا برای گروه‌های متقاضی خصوصا بخش مسابقه، کمک مالی جزئی داشته‌اند. با این حال فعلا هدف ما حضور دوباره روی صحنه تئاتر و ایجاد یک دورهمی است، بلکه بتوانیم دوباره ایجاد روحیه کنیم.


این کارگردان اضافه کرد: متأسفانه سالن‌های تئاتر بعد از تعطیلی اسفندماه گذشته در پی شیوع کرونا، جز اولین مراکزی بودند که تعطیل شدند و جز آخرین جاهایی هم هستند که اخیرا پس از چندماه بلاتکلیفی، توانستند دوباره آغاز به کار کنند.


وی افزود: تئاتر مدت زیادی است که حال و روز خوشی به خود ندید بنابراین هم سالن‌دارها و هم بچه‌های تئاتر دچار ضرر روحی و مالی شدند. در تمام این مدت تئاتری‌ها نتوانستند اجرایی داشته باشند چون بلاتکلیف بودند.


قرار نیست جشنواره بتواند این همه خسارت را جبران کند


کارگردان نمایش «سگدو» با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر فجر یادآور شد: قرار نیست جشنواره بتواند به طور تمام و کمال این همه خسارت را جبران کند. شمار گروه‌هایی که حضور دارند نزدیک به 50 گروه است و هنوز هم بسیاری از تئاتری‌ها منتظر فرصت دوباره هستند. با این حال جشنواره به لحاظ روحی می‎تواند تسکینی برای تئاتری‌ها باشد.


غفاری اینگونه تأکید کرد: تماشاگر حتی در این شرایط کرونا بداند که تئاتر زنده است و بچه‎های هنرهای نمایشی نیز تلاش‌شان را می‌کنند تا قدری روحیه به جامعه و لااقل علاقه‌مندانش تزریق کند. اعتقاد من این است که اگر چیزی بتواند جامعه را از خلوت و کرختی نجات دهد، بازهم هنر است.


تماشاگر تئاتر دلتنگ دیدن نمایش است


وی با اشاره به کاهش ظرفیت سالن‌ها در ایام برگزاری جشنواره فجر گفت: ما هم می‌دانیم که حضور در جشنواره با وجود حمایت‌های ارشاد و ظرفیت سالن 50 درصدی، قرار نیست برایمان برد مالی داشته باشد ولی حرکت دوباره تئاتر به اهالی این حوزه روحیه می‌دهد. مخاطب تئاتر هم می‌داند که می‌تواند در این جشنواره و سالن‌ها احتیاج روحی‌شان را تا حدی جبران کند.



تماشاگر حتی در این شرایط کرونا بداند که تئاتر زنده است و بچه‎های هنرهای نمایشی نیز تلاش‌شان را می‌کنند تا قدری روحیه به جامعه و لااقل علاقه‌مندانش تزریق کند.



غفاری همچنین اعتقاد داشت: جشنواره تئاتر فجر و  باز شدن سالن‌ها باعث می‎شود که گروه‌های تئاتری دست به  کار شوند و مردم نیز دوباره به سالن‌ها بی‌ایند. کما اینکه طی روزهای اخیر و با بازگشایی سالن‌ها این اتفاق افتاده است. معتقدم مردم دلتنگ هنر اعم از تئاتر، سینما و سالن موسیقی هستند.


گفتنی است؛ نمایش «سگدو» با نمایشنامه‌ای از محمد چرم‌شیر درباره دختری به نام «لنا»ست که می‌خواهد به یکی از کشورهای اروپایی پناهنده شود اما کابوس‌ها رهایش نمی‌کنند. مرتضی آقاحسینی، زهره رستمی، محمدرضا صولتی، سروش طاهری و آیه کیان‌پور در نقش (لنا) ایفای نقش می‌کنند.


انتهای پیام /4143/


انتهای پیام/

ارسال نظر