صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۹
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان:

تربیت افراد کنشگر اجتماعی اولویت نخست دانشگاه‌ها باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: دانشگاه‌ها اکنون به تربیت دانش‌آموخته جامعه‌شناسی صرف می‌پردازند در صورتی که تربیت افراد کنشگر اجتماعی باید اولویت نخست دانشگاه‌ها و جامعه‌شناسی باشد.
کد خبر : 557859

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از دهاقان، علی هاشمیان‌فر در نشست پژوهشی برخط کارآمدی یا ناکارآمدی جامعه‌شناسی در ایران به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان اظهار کرد: کارآمدی به معنای تأثیر، سودمندی، اثربخشی، کارایی و فایده بوده و با این تعریف، قصد آن است که بدانیم جامعه‌شناسی در کشور ما چه‌قدر اثربخش بوده است.


وی با اشاره به کارکردهای جامعه‌شناسی در هر اجتماعی افزود: کارآمدی و ناکارآمدی جامعه‌شناسی، سلسله بحث‌هایی است که درباره جامعه‌شناسی مطرح می‌شود. دیدگاهی در این خصوص وجود دارد که می‌گوید جامعه‌شناسی در درک و حل مسائل جامعه ناکارآمد است و در مقابل نیز، دیدگاهی وجود دارد که بر آن است که اگر عواملی وجود داشته باشند، موجب ناکارآمدی جامعه‌شناسی می‌شوند و اگر آن عوامل برطرف شوند، ناکارآمدی این علم نیز برطرف می‌شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: آنچه می‌تواند مفیدبودن جامعه‌شناسی را تعیین کند، میزان ارتباط آن با مشکلات اساسی جامعه است. درصورتی که جامعه‌شناسی قادر باشد حداقل یکی از مسائل اساسی جامعه را بررسی کند، می‌توان گفت جامعه‌شناسی سودمندبوه و این تعریف یک شاخص برای تعیین کارآمدی یا ناکارآمدی جامعه‌شناسی است.


هاشمیان‌فر با اعلام این موضوع که پیش‌فرض بسیاری از افراد بر ناکارآمدی جامعه‌شناسی است، تأکید کرد: محتوای جامعه‌شناسی باید دارای تاریخ و فرهنگ ایرانی باشد؛ اگر فهم کاملی از تاریخ ایران نداشته باشیم، نمی‌توانیم انتظار یک جامعه‌شناسی کارآمد را داشته باشیم. پس جامعه‌شناسی در حوزه توصیف، باید جامعه ایرانی را به خوبی بشناسد.


تربیت افراد کنشگر اجتماعی


مدرس مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان خاطرنشان کرد: جامعه‌شناسی اکنون فقط به آموزش و اعطای مدارک مشغول است و دانشگاه‌ها به تربیت دانش‌آموخته جامعه‌شناسی صرف می‌پردازند، در صورتی که تربیت افراد کنشگر اجتماعی، باید اولویت نخست دانشگاه‌ها و جامعه‌شناسی باشد. دانش‌آموختگان این رشته از بُعد مداخله در مسائل اجتماعی و حل آنها، نقش بسیار کمی دارند.


وی اضافه کرد: به همین دلیل است که جامعه‌شناسی و جامعه‌شناسان به‌نوعی نتوانستند خود را به جامعه ثابت کنند و جامعه نیز از جامعه‌شناسان خیری ندیده است که میدانی برای جامعه‌شناسی باز کند. جامعه‌شناسی باید تلاش کند که یک حساسیت اجتماعی به مسائل و پدیده‌های اجتماعی بین دانشجویان و دانش‌آموختگان این رشته به وجود بیاورد تا قادر باشد این دیوار بی‌اعتمادی را از بین ببرد.


به گزارش آنا، معاونت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان نشست پژوهشی برخط کارآمدی یا ناکارآمدی جامعه‌شناسی در ایران را با حضور جمعی از دانشجویان و دانش‌آموختگان این رشته برگزار کرد.


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر