قاره فرصتها، تشنه اثرگذاری رسانهها/ دوربین را به آفریقا ببریم
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، آفريقا به عنوان قاره فرصتها شناخته میشود. در حالی كه حضور اروپايیها در آنجا به 600 سال هم نمیرسد روابط ايران با آن سرزمینهای زرخیز، بيش از هزار سال قبل برقرار بوده است و ایرانیان در ارتباط، تجارت و همکاری دوستانه با مردم آفریقا بودند. زمانی كه موجودیتی موسوم به ايالات متحده نبود و حتی استعمار انگلیس هم به وجود نيامده بود.
اما بر خلاف این سبقه دیرینه در دوستی ایرانیان و آفریقاییها، ظهور و بروز ایران در عرصه رسانهای آفریقا بسیار حداقلی است که این روند نیازمند ارتقا و پیشرفت دارد. در همین زمینه گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا سراغ یکی از کارشناسان رسانه از اهالی کنیا رفته تا نظرات او در این رابطه را جویا شود. مشروح این گفتگو در ادامه آمده است.
تمدن سُواحیلی از مهاجرت ایرانیها شکل گرفته است
مبارک هنیا کارشناس رسانه و اهل کشور کنیا با اشاره به ریشه مشترک تمدن سُواحیلی در شرق آفریقا گفت: يكی از نشانههای به جا مانده از حضور مثبت ايران در آفریقای قديم تمدن سُواحيلی است. علت پيدايش آن تمدن به مهاجرت خاندانی موسوم به شیرازیها از ایران به شرق آفریقا صدها سال قبل بازمی گردد. آنها به قاره ما آمدند و در آنجا ماندند و با بومیان آفریقا ازدواج كردند و زندگی جديدی را پايه ريزی کردند و بخشی از مردم آفریقا شدند در نتیجه تمدن سواحیلی شکل گرفت که زبان این تمدن هنوز در کنیا، تانزانیا و بخشی از مركز آفريقا تکلم میشود.
وی افزود: بر خلاف حضور فرصت طلبانه کشورهای غربی در آفريقا، ایرانیان برای غارت به آن قاره نرفتند. بنابراین ما باید نشان دهیم که ایران از قدیم دوست آفریقا بوده است. این نکته مثبت و سرآغاز یک گفتمان بزرگی است که ایران میتواند از آن به عنوان يك ديپلماسی نرم استفاده كند. اکنون هم ايران برای آفریقا حرف برای گفتن دارد.
بر خلاف حضور فرصت طلبانه کشورهای غربی در آفريقا، ایرانیان برای غارت به آن قاره نرفتند. بنابراین ما باید نشان دهیم که ایران از قدیم دوست آفریقا بوده است.
اين كارشناس كنيايی ادامه میدهد: جوانان آفریقا هوشیار هستند و رفتار ملتهای دوست و دشمن را درک میکنند. از طرف ديگر مردم آفريقا نيازمند برنامههايی با رویکرد مثبت هستند كه نشان دهد، آفريقا در حال توسعه سریع است و آن سرزمينی كه غربيیها نشان میدهند نيست. متاسفانه رسانههای آفریقایی در خصوص چالشهای آن قاره روشنگری نمیکنند و به تكرار رهيافتهای غربی میپردازند در نتيجه نيازهای مردم اين قاره را تامين نمیكنند.
هنيا با اشاره به اينكه اکثر رسانههای آفریقا و همه شبکههای فرامنطقه ای که در آن قاره فعالیت میکنند، بیشتر به ابعاد سرگرمی میپردازند، اظهار کرد: ملتهای آفریقایی برای آگاهی و تغییر دادن شرایط و به دست گرفتن ثروتهای خودشان نیازمند رسانههای آزاد اندیش هستند و این دقیقا همان علتی است که مردم آفریقا را به تماشای پرس تی وی ترغیب کرده است.
هنيا در خصوص ديدگاه مردم آفريقا نسبت به پرس تی وی تاکید کرد: پرس تی وی در نگاه مردم آفريقا، رسانهای جايگزين است كه سخن جديدی بر اساس حقيقت دارد و افشاگریهايی بر مبنای واقعيت انجام میدهد. ضمن اينكه هم سو با فرهنگ مردم آفریقا گام بر میدارد. دقيقا برعكس ابر رسانههای غربی.
برنامه رسانههای قدرتهای بزرگ دنیا برای آفریقا
هنیا در تشریح رسانههای بزرگ فراملی که در آفریقا فعالیت چشمگیر دارند، گفت: شبکه سی ان ان دارای دفاتر و خبرنگاران بومی در شهرهای بزرگ آفریقا مانند ژوهانسبورگ، نايروبی و ... است. شبكههای داخلی کشورهای آفریقایی با آن قرارداد دارند و به بازنشر اخبار و برنامههایش میپردازند. برای مثال بعضی شبكهها در شبها آنتن خود را در اختيار سی ان ان قرار میدهند. این شبکه از قدیم تاکنون برنامه «سی ان ان آفریقا از درون» را ارائه کرده است که چهار روز در هفته پخش میشود و رویکرد سیاسی فرهنگی و هنری دارد. بی بی سی هم برنامه (بی بی سی فوکوس آفریقا) را دارد كه با رویکرد سياسي، فرهنگی و هنری است و توسط خود آفريقاييان تهيه میشود آن هم هر روز. همچنين شبكه وی او ای آمريكا تقريبا شش برنامه روزانه و هفتگی در موضوعات سياسی فرهنگی و اقتصادی تولید میكند.
هنیا ادامه داد: كشور ديگر چين است كه با شبكه سی جی تی وی به آفریقا پرداخته و دارای دفتر نمایندگی در شهرهای قاهره، لاگوس و .... است. به گفته خودشان، بيش از صد كارمند در سراسر آفريقا دارند و برنامههای ويژه اين قاره را كاركنان بومی آن تلویزیون تهيه میكنند برای مثال برنامه (آفريقا زندگی) در استوديوهای نايروبی تهيه میشود.
علت پيدايش تمدن سُواحيلی به مهاجرت خاندانی موسوم به شیرازیها از ایران به شرق آفریقا صدها سال قبل بازمی گردد. آنها به قاره ما آمدند و در آنجا ماندند و با بومیان آفریقا ازدواج كردند.
این کارشناس رسانه با بیان اینکه علاوه بر آمریکا، انگلیس و چین، اروپا هم در آفریقا فعالیت دارد، تصریح کرد: تلویزیون فرانس 24 برنامههای روزانه در خصوص آفريقا دارد. همچنین تلویزیون دويچه وله آلمان به صورت هفتگی يك برنامه ویژه آفریقا دارد هر چند نسبت به بقیه ضعيف تر ظاهر شده است. شبكه يورونيوز هم تلویزیون (آفريقا نيوز) را راه اندازی كرده كه مختص آفريقاست. بنابراين پرس تی وی دارای رقبای بسياری قوی است كه سرمايه گذاریهای بسياری برای فعالیتهای خود انجام میدهند.
چالشهای ایران برای حضور رسانهای در آفریقا
هنيا ادامه داد: یک چالش بزرگ برای پرس تی وی در آفريقا، فقدان دوربین در آن قاره است به معنی حضور نداشتن در تولید برنامه در آن قاره. با این حساب هفت شبکه چند ملیتی از کشورهای غربی و چین در قاره آفریقا فعال است و ایران با یک تلویزیون تازه تاسیس هوسا تی وی و یک برنامه آفریقا امروز در پرس تی وی باید به رقابت با آنها بپردازد.
هنيا با اشاره به اينكه آفریقا به عنوان قاره فرصتها شناخته میشود عنوان کرد: پرس تی وی باید در آفريقا حضور داشته باشد و برنامههایی که ایران نیاز دارد در خود آفریقا و با نیروهای انسانی آن سرزمینها تهیه شود.
به عنوان یک آفریقایی شخصا دوست دارم که مردم این قاره پیشرفت کنند. مثلا بیست سال دیگر مشکلات امروز وجود نداشته باشد. تصور میکنم نیروی انسانی لازم وجود دارد، فقط آفریقاییها باید آگاه شوند.
وی افزود: قبلا صداوسیما در ژوهانسبورگ دفتر داشت که فکر میکنم باید احیا شود یا در نایروبی یا لاگوس واقعا لازم است که دفتری برای پوشش فعالیتهای آفریقایی صداوسیما تاسيس شود كه نه تنها برای پرس تی وی بلکه سایر بخشهای برون مرزی هم بتوانند از آن استفاده کنند.
دوست دارم آفریقا با آکسب آگاهی به پیشرفت برسد
اين كارشناس رسانه تاكيد كرد: به عنوان یک آفریقایی شخصا دوست دارم که مردم این قاره پیشرفت کنند. مثلا بیست سال دیگر مشکلات امروز وجود نداشته باشد. بلکه آفریقاييان هم غذا، هم فناوری برای جهان تولید کنند. تصور میکنم نیروی انسانی لازم وجود دارد، فقط آفریقاییها باید اگاه شوند و پرس تی وی میتواند غیر مستقیم این پیام را به آنها برساند.
هنيا در خاتمه خاطرنشان كرد: در آفریقا کسانی که برنامههای ماهواره ای را دريافت میكنند میتوانند بيننده پرس تی وی باشند. همچنین در اکثر کشورهای این قاره شبکههای تلویزیونی خصوصی هستند. مخاطب باید از طریق شرکتهای خدمات دیجیتالی برنامههای این تلویزیونها را دریافت كند. خوشبختانه برخی از شرکتهای خدمات پخش ديجيتال، شبكه پرس تی وی را به صورت رايگان در فهرست تحت پوشش در ست آپ باكس خود قرار داده اند و از اين طريق هم مردم میتوانند اين رسانه را دريافت كنند.
یک چالش بزرگ برای شبکههای ایرانی در آفريقا، فقدان دوربین در آن قاره است به معنی حضور نداشتن در تولید برنامه در آن قاره.
آنچنان كه اين كارشناس رسانه از آفريقا هم اشاره داشته، اين برداشت حاصل میشود كه به علت برخی محدوديتها رسانههای ایرانی هنوز نتوانستند، پوشش كاملی برای آفريقا داشته باشند تا همه خانوادهها بتوانند آنها را به عنوان رسانهای منتخب نگاه كنند. رفع اين امر نيازمند هزينههای بسياری است و البته حل مشكلات تامين مالی ارزی توسط دولت.
انتهای پیام/4139/
انتهای پیام/