دولت نمیخواهد از مشکلات آموزشی دانشآموزان سیستانی مطلع شود/ آقای رئیس جمهور چه زمانی چارهای میاندیشید؟
حبیبالله دهمرده در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش، گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در رابطه با وضعیت تحصیلی دانشآموزان منطقه سیستان و بلوچستان در شرایط کرونایی گفت: آن چیزی که در تئوری مطرح میشود با عمل تفاوت دارد. یکی از گلایهها و شکایات مردم سیستان و بلوچستان مربوط به بحث آموزش و پرورش و سیستم شاد است البته این درست که یکشبه هم نمیشود معجزه کرد اما با توجه به اینکه ممکن است کرونا مستمر باشد، این قضیه اختلاف آموزشی میان مناطق برخوردار و کم برخوردار به وجود میآورد و تشدید میکند.
وی افزود: در شرایط عدم شیوع کرونا، زیرساختهای این منطقه از میانگین کشوری بسیار پایینتر بود اما با آمدن کرونا شرایط در سیستان و بلوچستان به گونهای شده که مصداق بارز قوز بالا قوز است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اختلاف و نابرابری شرایط آموزشی موضوعی است که در میانمدت و به صورت آنی نتیجه را نشان نمیدهد و در درازمدت آثار خود را برجای میگذارد؛ وقتی میزان بهرهوری دانشآموزان از آموزش مشخص میشود که در دوره دبیرستان در امتحانهای سراسری شرکت میکنند، آن وقت مشخص میشود که پایه این دانشآموز بسیار ضعیف است.
رئیس جمهور برای وضعیت آموزشی منطقه سیستان و بلوچستان چارهای بیندیشد
دهمرده با تاکید بر اینکه فاصله میان مناطق برخوردار و کم برخوردار روز به روز بیشتر میشود، تصریح کرد: درخواست ما این است که جناب رئیس جمهور و وزارت آموزش و پرورش برای وضعیت آموزشی منطقه سیستان و بلوچستان چارهای بیندیشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با میزان دسترسی دانشآموزان منطقه سیستان و بلوچستان به سامانه شاد اظهار کرد: در استان سیستان و بلوچستان زیرساختی وجود ندارد و مانند شهرهای بزرگ نیست که تلویزیون، آنتندهی داشته باشد که همه بتوانند از آن استفاده کنند، در این مناطق اکثر مردم از امکانات کمی برخوردار هستند و خشکسالی هزاران بلا بر این مردم تحمیل کرده است، با این وجود اگر خانوادهای تلویزیون داشته باشد فقط یک تلویزیون دارد که چند دانشآموز نمیتوانند همزمان از آن استفاده کنند، همچنین در این مناطق امکانات دیگری نظیر کتابخانهها یا مراکز شبانهروزی پیشرفته هم پیشبینی نشده که محصلان بتوانند از آن استفاده کنند، عملا چنین مواردی در این منطقه وجود ندارد.
وی در رابطه با زیرساختهای ارتباطی در منطقه سیستان و بلوچستان ادامه داد: در اینجا آنتنی وجود ندارد که تلفن همراه جواب بدهد و بر همین اساس بود که از آذری جهرمی سوال کردم و قرار شد در این مورد کمک کند. در نهایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امکاناتی را ارسال کرد که براساس آن تا جای ممکن مناطق محروم از آنتن برخوردار شوند اما زمان زیادی را میبرد تا این قضیه حل شود و در عرض یکی دو سال این مشکل رفع نمیشود.
دهمرده با تاکید بر اینکه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات فراوانی برای مردم منطقه سیستان و بلوچستان صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: اما در این مناطق انباشتگی عقبماندگی تاریخی وجود دارد که برای جبران آن به عزم و اراده جدی نیاز است. البته ذکر عقبماندگیهای استان سیستان و بلوچستان به این معنی نیست که در این چهل سال به سیستان و بلوچستان توجه نشده است، اتفاقا از زمانی پیروزی انقلاب اقدامات فراوانی در رابطه با این منطقه صورت گرفته اما عقب ماندگی تاریخی و گستردگی این استان دست در دست هم دادند که سیستان و بلوچستان دچار عقب ماندگی شود.
کرونا بیشترین لطمه را به تحصیل دانش آموزان سیستان و بلوچستانی زد
نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه با توجه به نبود زیرساختهای ارتباطی در استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر دانش آموزان این منطقه چگونه تحصیل میکنند؟ افزود: کرونا بیشترین لطمه را به استان سیستان و بلوچستان زده است. یک درصدی از دانشآموزان سیستان و بلوچستان از امکانات آموزش از راه دور استفاده میکنند، درصد دیگری هم وجود خارجی ندارد به این معنی که عملا تعطیل است. در این شرایط وزیر آموزش و پرورش تنها به گزارشی که مدیر کل اداره آموزش و پروش استان سیستان و بلوچستان ارسال میکند، بسنده کرده، درحالی که مدیرکل اداره آموزش و پرورش این استان غیر از کار سیاسی کار دیگری نمیکند.
وی به پاسخگویی حاجی میرزایی در رابطه با وضعیت تحصیلی دانشآموزان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و تصریح کرد: در واقع مجموعه مشکلات آموزشی در این منطقه منجر به این شد که از وزیر آموزش و پرورش سوال بپرسم البته از پاسخ وزیر هم قانع نشدم. گزارش وزیر آموزش و پرورش براساس گزارش مدیر کل استانها است، وزیر در پاسخ به سوالات میگوید که من به مناطق رفتم و بازدید کردم اما آقای وزیر شما کجا رفتی و چه اطلاعی داری؟ اگر میخواهید اطلاع پیدا کنید، هیئت را بفرستید که مدارس را مشاهده کنید، که آیا این مدارس وجود خارجی دارند یا خیر. در گزارش میگویند همه چیز عالی است که در مدیریت بمانند.
دهمرده در پایان تاکید کرد که همگان نسبت به مدیریت و عملکرد مدیرکل آموزش و پروش استان سیستان و بلوچستان اعتراض دارند و یادآور شد: دولت نمیخواهد از وضعیت تحصیل در سیستان و بلوچستان مطلع شود اما اگر میخواهد متوجه شود که گزارش مدیرکل اداره آموزش و پرورش این استان مطابق واقعیت است یا خیر، از میان مدارس استان سیستان و بلوچستان 100 مدرسه را انتخاب کنند و طی بازدید میدانی مشاهده کنند که این مدارس وجود خارجی دارند یا خیر و اینکه از این تعداد 90 مدرسه وجود خارجی دارد یا 5 مدرسه.
انتهای پیام/4076/پ
انتهای پیام/