صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۱۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹
علی‌اکبری در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

تشکیل تیم‌های تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی/ پایان‌نامه‌های طرح پایش در روند «مسیر موازی» ارزیابی می‌شوند

رئیس دبیرخانه پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی مسیر موازی در سامانه پژوهش‌یار خبر داد و از ماهیت باشگاه‌های تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی گفت.
کد خبر : 526553

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-محدثه حسینی؛ اخیراً دو سامانه آموزش‌یار و پژوهش‌یار در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده تا این دانشگاه را به یکی از اهداف خود که تبدیل‌شدن به یک دانشگاه شبکه‌ای و سازمان حل مسئله است، برساند.


به همراه این سامانه‌ها گام‌هایی همچون طرح پایش با راه‌اندازی «مسیر موازی» در سامانه پژوهش‌یار برای رسیدن به این اهداف برداشته شد که کم‌وبیش دانشجویان با آن آشنایی دارند.


طرح پایش آزاد خلاصه «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی» است که هدف آن تبدیل چالش‌های کلان کشور به زمینه‌های پژوهشی است که استاد و دانشجو بتوانند بر اساس آن موضوع پایان‌نامه و یا رساله تعریف کنند.


از همین رو به سراغ محمد علی‌اکبری، رئیس دبیرخانه پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی رفته‌ایم. علی‌اکبری از راه‌اندازی مسیر موازی در سامانه پژوهش‌یار خبر داد و از ماهیت باشگاه تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی گفت.


وی بر این باور است که دانشگاه با ارتقای کیفیت پژوهش دانشجویان و افزایش نظارت خود می‌تواند پایان‌نامه فروشی را به‌مرور از بین ببرد.


آنا: مسیر موازی در سامانه پژوهش‌یار چیست؟


علی‌اکبری: مسیر موازی در سامانه پژوهش‌یار به معنای این است که با تأیید پروپوزال‌ها توسط گروه تخصصی مربوطه به‌صورت اتوماتیک، یک نسخه از آن پروپوزال به مجری برنامه علمی پیشنهادی توسط استاد راهنما ارسال می‌شود. پس‌ازآن مجری برنامه علمی با کمک شوراهای دانشی آن برنامه علمی، تطابق یا عدم تطابق پروپوزال با اهداف برنامه علمی را بررسی می‌کند.


اگر پروپوزال با اهداف برنامه علمی تطابق نداشته باشد به معنای رد آن نیست بلکه به معنای این است که آن پروپوزال در راستای اهداف برنامه علمی نیست و در نتیجه این پروپوزال شامل طرح‌های تشویقی طرح پایش نخواهد شد.


آنا: با توجه به اینکه هر استادی مستلزم است که ۵۰ درصد ظرفیت پذیرش پایان‌نامه خود را در راستای برنامه علمی تعریف کند، آیا این امکان وجود دارد که اساتید هر پایان‌نامه‌ای را در راستای طرح پایش تعریف کنند؟


علی‌اکبری: پروپوزال‌های که از سوی استاد مربوط به یک برنامه علمی معرفی می‌شوند؛ تطابق یا عدم تطابق آن بررسی می‌شود که پس از یک سال تحصیلی با یک ارزیابی اساتید می‌توان میزان مشارکت اساتید را سنجید.   


آنا: اینکه پروپوزال با اهداف برنامه علمی تطابق داشته باشد یا خیر برای دانشجو چالشی ایجاد نمی‌کند؟


علی‌اکبری: خیر، اگر در روند مسیر موازی، پروپوزال از سوی مجری برنامه علمی و یا شوراهای حوزه دانشی برنامه علمی رد شود، خللی در روند دفاع از پایان‌نامه دانشجو ایجاد نمی‌شود و پس از طی مراحل اداری می‌تواند از پایان‌نامه خود دفاع کنند.


آنا: تاکنون در چه برنامه‌های علمی در مسیر موازی سامانه پژوهش‌یار اجرایی شده است؟


علی‌اکبری: در اولین گام این طرح برنامه علمی پدافند غیرعامل در مسیر موازی سامانه ‌پژوهشیار قرار گرفته است و پس‌ازآن به ترتیب این طرح برای برنامه‌های علمی (تربیت اسلامی، حاشیه‌ نشینی، صنعت و تجارت و ذوب‌آهن اصفهان) فعال خواهد شد.


آنا: چرا تاکنون مسیر موازی در سامانه پژوهش‌یار اجرایی نشده بود؟


علی‌اکبری: دو چالش عمده برای اجرایی کردن مسیر موازی مواجه بودیم. در ابتدا باید میزان ظرفیت اساتید مشخص می‌شد و چالش دوم مشکل ساختاری بود؛ زیرا ساختار دبیرخانه‌های استانی ابلاغ نشده بود. اکنون نزدیک به سه هفته است که دکتر محمدمهدی طهرانچی، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی ساختار دبیرخانه‌های استانی را ابلاغ کردند.



آنا: باشگاه تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟


علی‌اکبری: اکنون بیش از 90 هزار پایان‌نامه و رساله در سامانه پژوهش‌یار ثبت شده است که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در دانشگاه آزاد اسلامی برخی از موضوعات پرطرفدار هستند، همانند موضوع بورس، اوراق بهادار و بانک.


لغات پرتکرار در عناوین پایان‌نامه‌های دانشجویان به‌صورت هوشمند در سامانه پژوهش‌یار شناسایی‌شده است. در نظر داریم در موضوعات پرطرفدار شبکه‌هایی با عنوان «تیم‌های تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی» ایجاد کنیم که افرادی که در یک حوزه فعالیت می‌کنند با یکدیگر در این شبکه‌ها ارتباط بگیرند.


موضوعات هر یک از این شبکه‌ها بر اساس لغات پرتکرار در عناوین پایان‌نامه‌ها و یا رساله‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب می‌شود. همچنین این شبکه‌ها منجر به افزایش کیفیت پژوهش‌های اساتید و دانشجویان می‌شود، زیرا در این شبکه‌ها افراد متخصص با یکدیگر صحبت می‌کنند و از آخرین دستاوردهای هم مطلع می‌شوند و همین امر به‌صورت ناخودآگاه منجر به ارتقای کیفیت پایان‌نامه‌ها و یا رساله‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود.



همچنین راه‌اندازی این شبکه‌ها منجر به شناسایی افراد قوی در هر رشته می‌شود؛ به‌طور مثال در حوزه بورس متوجه می‌شویم که چه تعداد استاد در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند که به‌صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کنند.


ارتباط با بیرون از دانشگاه نیز توسط این شبکه‌ها قوی‌تر می‌شود؛ به‌طور مثال زمانی که بورس نیاز به پژوهش و یا انجام تحقیق داشته باشد؛ ما با استفاده از شناخت ظرفیت‌های خود در این شبکه‌ها می‌توانیم برای انجام پژوهش‌های مختلف اعلام آمادگی کنیم. با استفاده از راه‌اندازی این شبکه‌ها متوجه می‌شویم که در دانشگاه آزاد اسلامی چه تعداد پایان‌نامه و نیروی متخصص در یک حوزه مشخص داریم و منجر به شناسایی نیروهای واجد شرایط در یک حوزه می‌شود.



پایان‌نامه‌هایی که توسط پایان‌نامه‌فروش‌ها نوشته می‌شوند، نمی‌توانند مشکل کشور را حل کنند؛ در برنامه علمی برای تک‌تک پایان‌نامه‌ها اهدافی مشخص‌ شده است و فردی که پایان‌نامه می‌فروشد نمی‌تواند پایان‌نامه هدفمند بنویسد! زیرا برای مثال اگر توانایی حل مشکل صنعت را داشت، خود جذب صنعت می‌شد و مشغول پایان‌نامه‌نویسی نبود!



آنا: نظارت بر روی این تیم‌ها به چه شکل خواهد بود؟


علی‌اکبری: این تیم در محیط‌های دانشگاهی شکل می‌گیرند و شبکه‌های اجتماعی-علمی هستند. مجری برنامه علمی و حوزه دانشگاهیان برنامه علمی ناظر بر روند این گروه‌ها هستند.


آنا: چگونه تیم‌های تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی از گزند پایان‌نامه فروشان در امان می‌ماند؟ 


علی‌اکبری: من به‌عنوان دانشگاه، مسئول جمع‌آوری روند پایان‌نامه‌فروشی در کشور نیستم و نمی‌توانم جلوی این روند را بگیرم؛ اما می‌توانم کیفیت و نظارت کار خود را افزایش دهم که این منجر به حذف روند پایان‌نامه‌فروشی می‌شود.


پایان‌نامه‌هایی که توسط پایان‌نامه‌فروش‌ها نوشته می‌شوند، نمی‌توانند مشکل کشور را حل کنند؛ در برنامه علمی برای تک‌تک پایان‌نامه‌ها اهدافی مشخص‌ شده است و فردی که پایان‌نامه می‌فروشد نمی‌تواند پایان‌نامه هدفمند بنویسد! زیرا برای مثال اگر توانایی حل مشکل صنعت را داشت، خود جذب صنعت می‌شد و مشغول پایان‌نامه‌نویسی نبود!


آنا: نحوه دسترسی دانشجویان به باشگاه‌های تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی چگونه است؟


علی‌اکبری: این تیم‌های تخصصی در بستر وب راه‌اندازی می‌شود که به‌زودی اپلیکیشن آن را نیز خواهیم ساخت و در اختیار دانشجویان قرار می‌دهیم.


انتهای پیام/4084/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر