چرا شاد طعم آموزش را شیرین نمیکند؟/ والدینی که باید پول خرید لبتاپ معلمان را هم بپردازند
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-میثم خاکپور؛ هر سازمان و وزارتخانهای برای توسعه و بهروزرسانی ارائه خدمات خود معاونت، اداره کل و یا بخشی از یک واحد را به این موضوع اختصاص میدهد که با توجه به پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی، وزارت آموزش و پرورش نیز موضوع آموزش از راه دور را در ساختار خود تعریف کرد تا در کنار شیوههای سنتی و حضوری آموزش با پایش و بررسی شیوههای نوین آموزشی بتواند در ارتقاء و انتقال دانش مفید به دانشآموزان نقش مؤثرتری را ایفا کند.
تجربه آموزش مدارس در زمان جنگ تحمیلی و استفاده از تلویزیون برای آموزش جایگزین به دلیل احتمال بمباران مدارس اقدام موفقی بود که بهنظر میرسد پس از آن دوران به فراموشی سپرده شده و تقریبا هیچ تلاشی از سوی این وزارتخانه برای ارتقاء و بهبود آن انجام نشد و اگر هم برنامهای بود، اغلب آموزشهای درسی رسانه ملی، به کنکوریها اختصاص داشت.
آلودگی هوا؛ زنگ خطر اول برای معرفی شیوه آموزش جایگزین
شاید بتوان تعطیلی متناوب مدارس در سالهای گذشته بهدلیل آلودگی هوا در پائیز و زمستان را نخستین اخطار برای وزارت آموزش و پرورش برای ارائه طرح یکپارچه آموزشی جایگزین پس از جنگ تحمیلی دانست که بهنظر میرسد مسئولان این وزارتخانه بهدلیل فقدان یک ثبات مدیریتی در رأس و تغییر و تحولات مداوم در بدنه سیستم نتوانست تصمیم مناسبی را برای این موضوع اتخاذ کند.
شواهد و قرائن حاکی از آن است که سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در کنار واحد آموزش از راه دور در وزارت آموزش و پرورش سالهای سال در خواب بوده و در طول دههها نتوانستند در راستای تداوم فرآیند آموزش در شرایط بحرانی چارهای مناسب بیندیشند و وضعیت فعلی آموزش درسی دانشآموزان سند محکم و شاهد زندهای بر این خواب سنگین است.
زنگ هشدار کرونا زنگ مدارس را از صدا انداخت
بالاخره این بیتوجهیها به هر دلیل و منطقی که بود کار را به جایی رساند که به علت شیوع کرونا در پایان سال 98 به بعد دیگر چارهای جز تعطیلی مدارس نبود و بدون توجه به تفاوت دانشآموزان در سطح امکانات و شرایط زندگی برنامه آموزش مجازی، جایگزین حضور در کلاس درس مدارس شد. .
اولین واکنش وزارت آموزش و پرورش به وضعیت بحرانی کرونایی طرح پویش «هر خانه یک مدرسه» بود که محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با طرح آن عنوان کرد که با توجه به تعطیلی مدارس به دلیل جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در میان دانش آموزان، شروع آموزشهای مکمل از طریق شبکه آموزش در راستای استمرار فعالیتهای یادگیری آغاز میشود. براین باور هستیم که خانه مدرسه اول و مدرسه خانه دوم است.
خبر آمد خبری در راه است؛ «شاد» رونمایی شد علی برکت الله
مدت زمان زیادی از سال 99 و تداوم شرایط کرونایی در کشور نگذشته بود که رئیس جمهور خبر از رونمایی یک شبکه آموزشی دانش آموزی با عنوان «شاد» را داد؛ شبکهای که قرار بود به عنوان شبکه آموزشی اختصاصی وزارت آموزش و پرورش در یک فضای امن مجازی نقصان آموزش تلویزیونی، یک طرفه بودن آموزشها و عدم نظارت و مدیریت بر شبکههای اجتماعی که پیش از این توسط معلمان برای تداوم فعالیت آموزشی و در فضای مجازی صورت میگرفت را جبران کند.
این شبکه آموزش مجازی در آئین بزرگداشت هفته معلم بهصورت ویدئو کنفرانس و با حضور وزیر آموزش و پرورش توسط رئیس جمهور به شادی افتتاح شد.
«شاد»؛ آغاز قصه پرغصه بیتدبیریهای نهفته در دولت دوازدهم
بیتوجهی به هوشمندسازی مباحث آموزشی و نبود زیرساختهای لازم برای ورود مباحث آموزشی در فضای مجازی، سرگردانی والدین برای انطباق دانش آموزان با وضعیت جدید را سبب شد.
در درجه اول شرایط فعلی اقتصادی که کرونا در مشاغل مختلف در کشور ایجاد کرده است، شرایط تحریمی، افزایش قیمت دلار و به تبع آن افزایش قیمت گوشی موبایل، تبلت و لبتاب بهعنوان سختافزار این شبکه آموزشی یکپارچه، نخستین دغدغه و فشاری بود که خانوادهها را برای بهرهمندی از این امکان آموزشی به تکاپو انداخت و تحت فشار قرار داد.
از عدم دسترسی به سخت افزار شاد و عدم پوشش اینترنت در مناطق محروم، اختلالات اینترنت و هزینه آن و همچنین اشکالات و اختلالات این شبکه آموزشی دانش آموزان که بگذریم اخیراً مشکل جدیدی پیش پای والدین بهویژه در شهرها گذاشته شده که بهنظر میرسد میخواهد هزینه بیتدبیری در پیادهسازی این شبکه یکپارچه را از مردم اخذ کند.
پول رفع مشکلات معلمان برای دسترسی به شاد را هم بپردازید
به تازگی تماسهای برخی از والدین دانشآموزان با خبرگزاری آنا حاکی از آن است که برخی از مدارس، خانوادهها را تحت فشار قرار داده تا بهمنظور دسترسی آسان معلمان به شبکه شاد هزینه خرید لبتاب برای معلمان را بپردازند؛ موضوعی که تحمل فشار هزینه تهیه موبایل و یا تبلت برای دانشآموزان همچنان بر دوش برخی از خانوادهها به دلیل شرایط بد اقتصادی سنگینی میکند حال باید هزینه دیگری را از صدقه سر کرونا و بیتدبیری نهاد رسمی آموزش در کشور متحمل شوند.
بهنظر میرسد کارنامه ضعیف وزارت آموزش و پرورش در پیادهسازی عدالت آموزشی در شرایط کرونایی همچنان در حال تحمیل هزینه بیتدبیریها بر گُردِه مردم است و لازم است تا ضمن افزایش نظارتها اقدامات عاجلی در راستای رفع مشکلات آموزشی دانش آموزان در این شرایط بحرانی شود چون مشخص نیست این وضعیت (کرونا) تا چه زمانی سبک زندگی ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
انتهای پیام/4105
انتهای پیام/