همه چالشهای استارتآپ دانشآموزی/ خانوادهها باید با مفاهیم کسبوکار اینترنتی آشنا شوند
گروه فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان، استارتآپها بهعنوان عضوی مهم از اقتصاد دیجیتال با چالشهای زیادی روبهرو هستند و از همین رو باید مورد حمایت و توجه دستگاههای دولتی و خصوصی قرار بگیرند.
بیشتر بخوانید:
استارتآپهای دانشآموزی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و حتی به حمایتهای مادی و معنوی بیشتری نیاز دارند. در همین رابطه با نوید ورقائی، مؤسس و سرپرست مرکز نوآوری دانشآموزی گفتگو کردیم. در ادامه مشروح این گفتگو را مشاهده میکنید:
آنا: مهمترین چالشها و موانع پیش روی استارتآپهای دانشآموزی چیست؟ آیا از سوی سازمانها و ادارات دولتی حمایت میشوید؟
ورقائی: با وجود اینکه مرکز نوآوری دانشآموزی به لحاظ موقعیت مکانی در بستری دولتی و وابسته به سازمان آموزش و پرورش فعالیت میکند ولی دیدگاهی اقتصادمدارانه بر پایه کسبوکار خصوصی را به دانشآموزان آموزش میدهیم، به همین دلیل دنبال نیازمند هیچ حمایتی از سوی سازمانهای دولتی نیستیم.
اگر بدانیم یکی از سازمانها از فعالیتهای مرکز نوآوری حمایت میکند، قطعاً به سمت آن تمایل پیدا خواهیم کرد و در این صورت نمیتوانیم اهداف اصلی را مد نظر قرار داده و آنها را دنبال کنیم. بنابراین دنبال حمایتهای خاص نیستیم. البته حمایت معنوی از این نظر که استارتآپهای دانشآموزی را معرفی کنند و به نوجوانان انگیزه دهند، خوب است.
در اصل همه اعضای مرکز نوآوری اعتقاد دارند اگر دولت از فعالیت آنها حمایت نمیکند حداقل سنگ جلو پایشان نیندازد. قطعاً در چنین شرایطی پیشرفت میکنیم. در بعضی از سازمانهای دولتی آدمهایی هستند که وقتی به آنها مراجعه میکنیم، اصلاً دنبال این هستند که بگویند کار انجام نشود و به هیچ عنوان دنبال این نیستند که راهکاری پیدا کنند. چنین آدمهایی در سازمانهای مختلف وجود دارند.
چالشهای استارتآپهای دانشآموزی
به غیر از مسائل گفته شده مرکز نوآوری با چالشهای مختلفی روبهرو است. مثلاً چون مدیران و مربیان مرکز نوآوری بیشتر با نوجوانان سروکار دارند، یکی از چالشها این است که وقتی با دانشآموز کار میکنید، نمیتوانید مجبورش کنید که تا تاریخ مشخصی این کار را انجام دهد. درست است که برنامهریزی وجود دارد و در انجام کارها ضربالاجل هست، اما در نهایت دانشآموز کارمند نیست و حقوق دریافت نمیکند و نمیتوان او را مجبور کرد کاری را تحویل دهد.
چالش دیگر علاقه زیاد به بازی کردن در دانشآموزان است. یعنی اگر یک ساعت روی پروژه کار میشود باید دو ساعت هم بازی انجام شود. به قول دانشآموزان باید کمی استراحت کنند. یعنی تفریح در بحث استارتآپهای دانشآموزی خیلی مهم است. نوع تفریح باید طوری باشد که جذابیت ایجاد کند و دانشآموزان در آن سنوسال بخواهند کار کنند و کُد بزنند.
موضوع چالشی دیگر زمانی خود را نشان میدهد که دانشآموزان انگیزهشان را از دست میدهند و مرتب باید به آنها دلگرمی بدهیم. البته بحث انگیزشی مسئلهای کلی در نوجوانان است. تحقیقات نشان داده است اخیراً انگیزه دانشآموزان برای درس خواندن خیلی پایین آمده و تمایل چندانی به کار کردن هم ندارند. به همین دلیل باید روی بحث انگیزشی به دقت تمرکز کرد و نباید دانشآموزان را بیش از حد توان مجبور به کاری کنیم.
عدم درک درست خانوادهها از کسبوکارهای نوآور
از سوی دیگر خانوادهها هنوز بهدرستی متوجه نشدهاند که دانشآموز باید در دوره تحصیل مهارتهای لازم برای ورود به کسبوکار را یاد بگیرد. شعار اعضای مرکز نوآوری این است مدرسه کافی نیست و چیزهایی که در مدرسه یاد میگیریم به تنهایی کفایت نمیکند. دانشآموز خودش میبیند یا دوستانش برایش تعریف میکنند که وقتی میخواهی کار کنی باید چه مسائلی را بلد باشی.
چالشی هم با خانوادهها داریم. بیشتر اوقات به فرزندان خود اجازه نمیدهند به مرکز نوآوری بیایند. بعضی از والدین میگویند دانشآموز باید درس یاد بگیرد، چرا پول درمیآورد؟ به مربیان میگویند نوجوانان را میفرستید چک پاس کنند؟! یا فرستادهاید در فلان شرکت مدارک را امضا کند و او را درگیر کارها کردهاید؟! این ابهامات باعث میشود که باید برای خانوادهها هم دوره گذاشته و با آنها صحبت شود. تلاش میکنیم تا خانوادهها را با اهداف خودمان همسو کنیم چون به هر حال خانواده یک طرف قضیه است و باید در فرآیندهای مهارتآموزی از دانشآموز حمایت کند.
از سوی دیگر بیماری کرونا ادامه فعالیتهای گروهی را خیلی سختتر کرده است. حتی اگر پروتکلها را هم رعایت کنیم و مدرسه باز باشد، باز هم تعدادی از خانوادهها از ورود فرزندان خود به مرکز نوآوری ممانعت میکنند و این موضوع هم مقداری کارها را مشکلتر کرده است. مدیران مرکز نوآوری اکنون ادامه مسیر را برای فعالیت استارتآپها به صورت دورکاری برنامهریزی کردهاند. دانشآموزان در شبکههای اجتماعی با هم در ارتباط هستند و به صورت آنلاین فعالیتهایشان را انجام میدهند.
آنا: اداره آموزشوپرورش چگونه از شما حمایت میکند؟
ورقائی: ارتباط آموزشوپرورش با مرکز نوآوری دانشآموزی جالب است. به عنوان مثال تعدادی از دانشآموزان مرکز پس از انجام دادن چند فعالیت موفق به روابط عمومی اداره آموزشوپرورش مراجعه کرده و از مسئولان آن قسمت درخواستند کردند که خبری از آنها در سایت منتشر کنند ولی بهجای تشویق شنیدند که نمیتوانیم خبری منتشر کنیم، اصلاً از کجا معلوم کاری که شما کردهاید کار خوبی بوده؟ باید در ابتدا با مدیران اداره مطرح کنید و پس از بررسی شاید خبری از آن در سایت کار شود.
این موضوع خیلی برای دانشآموزان ناراحتکننده بود و میگفتند این همه کار انجام دادهایم، از همه جا میآیند صحبت میکنند ولی آموزشوپرورش نمیگوید چه کار کردهاید! به نظر بنده ضعفهای سیستمی وجود دارد و شاید اصلاً فردی که روابط عمومی اداره آموزشوپرورش هست اصلاً نمیداند که استارتآپ کسبوکار اینترنتی چیست؟
قوانینی در آموزش و پرورش وجود دارد که مجلس آن را تایید کرده و به مدارس اجازه میدهد که با توجه به ظرفیتهای دانشآموزان درآمدزایی داشته باشند. حتی از این طریق میتوان حقوق کارمندان و معلمان و دانشآموزان را پرداخت کرد ولی چون بیشتر مدیران با این قوانین آشنا نیستند همیشه این دافعهای از سوی آموزش و پرورش وجود دارد.
آنا: مدیران مرکز نوآوری چه برنامههای برای حمایت از استارتآپهای دانشآموزی دارند؟
ورقائی: در مرکز نوآوری سعی میشود برنامههای متنوعی را در حوزه خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی نوجوانان یا همان استارتآپهای دانشآموزی برگزار و طبق همین فعالیتها برنامهریزی کنیم. برای مثال چون در مرکز دانشآموزانی از رشته حسابداری حضور دارند مذاکراتی با یکی از بانکها کردهایم و قرار است 2 روز در هفته یکی از کارمندانشان به مرکز نوآوری بیاید تا دانشآموزان هم بحث آموزشی باشد و هم در بحث کار نکات مهم را فرابگیرند. همچنین با یکی دیگر از بانکها برای گرفتن فضایی برای مرکز نوآوری در حال صحبت هستیم.
از سوی دیگر با برنامه میدان شبکه سه صحبت و تفاهمنامهای را امضا کردهایم. میخواهیم با این برنامه همکاری کرده و دانشآموزان را به تلویزیون برده تا ایدههای خود را معرفی کنند و تواناییهای خود را نمایش دهند.
تلاش برای راهاندازی شرکتی دانشبنیان
در کنار برنامههای گفته شده بهدنبال آن هستیم که شرکتی دانشبنیان یا در نهایت شرکتی خلاق تأسیس کنیم. چون دانشبنیان شرایط پیچیدهای دارد و در حوزه دانشآموزی عملی کردنش خیلی سخت است اما از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهدنبال اخذ مجوز شرکت خلاق هستیم.
ستاد کل نیروهای مسلح به جوانان خلاق اجازه داده است که برای خدمت سربازی فعالیتهای استارتآپی انجام دهند. مرکز نوآوری میخواهد ضمن تعامل با سازمان نظام وظیفه عمومی شرایطی را فراهم کند که دانشآموزان بتوانند برای خدمت سربازی همین فعالیتهای استارتآپی را انجام دهند.
آنا: ارزیابی شما از آینده استارتآپهای دانشآموزی چیست؟
ورقائی: در نهایت هدف مجموعه مرکز نوآوری دانشآموزی این است که دانشآموزانی که فارغالتحصیل میشوند در دو حالت قرار میگیرند یا وارد دانشگاه میشوند یا نمیشوند. در مرکز نوآوری به دانشآموزان گفته میشود که لزوماً قرار نیست وارد دانشگاه شوید. تعدادی از دانشآموزان فارغالتحصیل میشوند و تمایلی ندارند که به دانشگاه بروند. به نظر بنده اصلاً هدف از تشکیل هنرستان این بود که بچهها به دانشگاه نروند، مهارتی را یاد بگیرند، دیپلم بگیرند و وارد بازار کار شوند.
این هدف در طول سالها گم شده و هنرستانها هم به سمت کنکور و دانشگاه رفتند. مربیان مرکز نوآوری همچنان به دانشآموزان میگویند قرار نیست اتفاق خاصی در دانشگاه بیفتد بلکه اتفاق خاص باید در همینجا بیفتد. شما پس از اینکه دیپلم خود را گرفتید میتوانید وارد بازار کار شوید. اگر هم وارد دانشگاه شدید دنبال هم گروهی باشید. یعنی به حدی رسیده باشند که مفاهیم را فهمیده، ایده را داشته و ذهنیتشان از کسبوکار کامل شده باشد.
زمانی که وارد دانشگاه میشوند ایده خودشان را داشته باشند و دنبال این باشند که کسبوکار خود را در دانشگاه به راه بیندازند و وقتی که از دانشگاه فارغالتحصیل میشوند، با لیسانسشان فارغالتحصیل نشوند بلکه با شرکتشان فارغالتحصیل شوند!
انتهای پیام/4144/پ
انتهای پیام/