صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۶ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
صابری حقایق در گفتگو با آنا تشریح کرد؛

تاب‌آوری در بحران کرونا را چگونه تقویت کنیم؟/ هم‌افزایی «بنچ مارکینگ» و «سناریو پلانینگ» برای ایجاد الگوهای پابرجا

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به دغدغه‌های موجود بین مردم، بالابردن قدرت تاب‌آوری در کسب و کارها به ویژه مدارس و دانشگاه‌ها را بهترین راهکار در دوران بحران کرونا دانست.
کد خبر : 512597

رحمت‌علی صابری حقایق در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا  با تأکید بر ضرورت آموزش به دانشجویان در دوران کرونا اظهار کرد: این موضوعی است که از هفت ماه گذشته در گفتمان آموزشی خانواده‌ها و مسئولان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.


وی اضافه کرد: در این راستا باید از افراد صاحب‌نظر و کارشناسان  امر مشورت گرفت و از تجربه کشورهای موفق (متناسب با نظام آموزشی و فرهنگی جامعه ایرانی) الگوبرداری شود، در غیراینصورت بیراهه‌ها در پیچ و خم زندگی دیجیتالی بیشتر می‌شود.


مؤلف کتاب «بازاریابی مدرسه با رویکرد مدرسه‌داری در ایران» با اشاره به دغدغه‌های موجود برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از سوی مردم، بالابردن قدرت تاب‌آوری در کسب و کارها به ویژه مدارس و دانشگاه‌ها را بهترین راهکار در دوران بحران کرونا دانست.


به گفته صابری حقایق، سایر کسب و کارها نیز باید برای بالا بردن قدرت تاب‌آوری خود میزان بهره‌وری‌شان را افزایش دهند.


وی با بیان اینکه قطعاً مدرسه و دانشگاه از این قاعده مستثى نیستند، افزود: افزایش بهره‌وری نتیجه اثربخشی و کارایی است؛ بنابراین برای افزایش اثربخشی نخست باید وضع موجود را در کوتاه‌مدت حفظ کرد، سپس فعالیت‌ خود را در بلندمدت توسعه دهیم.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی تأکید کرد: برای ارتقای کارآیی در شرايط بحران ابتدا باید هزینه‌ها را به شدت کنترل (با احتياط حفظ تيم اجرایى و آسيب نرساندن به منابع انسانی) و به افزایش درآمدها توجه داشت.


صابری حقایق با بیان اینکه در این راستا یک راهکار سه‌گانه در حوزه آموزش پیشنهاد می‌شود، بهره‌گیری از افزایش توان زندگی دیجیتال در بحران را نخستین راهکار در این زمینه عنوان کرد و ادامه داد: افزایش توان زندگی دیجیتال در بحران یعنی تا می‌توانیم توان آموزش زندگی دیجیتال در دانش‌آموزان را ارتقا دهیم.


وی، یاددهی مهارت‌های مورد نیاز در زندگی دیجیتال با توجه به اقبالی که بازار نشان می‌دهد را ضلع دوم این راهکار سه‌گانه دانست و تصریح کرد: به‌طور مثال، نسبت خرید اینترنت و آموزش مردم و کلاً شاخص‌های دیجیتال در طول هفت ماه گذشته در کشور و نه ماه اخیر در جهان پس از شیوع کرونا، نشان از آن دارد که دنیا با شکل جدیدی از زندگی مواجه شده است.


«بنچ مارکینگ»؛ ابزار کلیدی دنیای مدیریت


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی تبیین کرد: «بنچ مارکینگ» یا «الگوسازی» می‌تواند ابزار کلیدی در دنیای کارآفرینی و مدیریت کسب و کار در این دوره به عنوان سومین راهکار موجود باشد.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه بنچ‌مارک کردن یعنی قضاوت درباره کیفیت چیزی براساس مقایسه آن با چیزهای مشابه دیگر، ادامه داد: در «بنچ مارکینگ» برای مدرسه و دانشگاه بهترین موضوع استفاده از نظام‌های آموزشی برتر در جهان و الگوبرداری از آنهاست.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، ژاپن، کره‌جنوبی و فنلاند را کشورهای پیشتاز در حوزه آموزش برشمرد و خاطرنشان کرد: برای «بنچ مارکینگ» در حوزه آموزش می‌توان از راهى كه سایر کشورها در برخورد با کرونا دارند، الگوبرداری کرد.


صابری حقایق با تأکید بر اینکه مدیران ما به تنهایی تصمیم نگیرند و در حوزه مدیریتی از نظر و مشورت صاحبنظران استفاده کنند، ادامه داد: این مسئله به سود جامعه است.


وی بر ضرورت ارتقای عملیات دیجیتال تأکید کرد و گفت: آموزش دیجیتال و مهارت‌های زندگی و آموزش دیجیتال مهارت‌ها، مقوله‌های بسیار مهم و متفاوتی هستند که باید مدنظر قرار گیرند.


به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی در آموزش مهارت‌های دیجیتال دنبال آن هستیم که توان افراد برای یادگیری مهارت‌هایی که به آن نیازمندند را افزایش دهیم و از طریق فضای دیجیتال به آنها منتقل کنیم.


بهره‌گیری از سناریو پلانینگ برای ایجاد الگوهای پابرجا


این استاد دانشگاه با اشاره به بحث سناریو پلانینگ تشریح کرد: سناریو «پلانینگ» یعنی برنامه‌ریزی بر پایه سناریو برای رسیدن به الگوهای پایدار و پابرجا و در این دوران به‌ شدت نیازمند سناریو «پلانینگ» برای اتخاذ استراتژی‌های مناسب هستیم تا با رصد اتفاقات آینده بتوانیم بهترین برنامه‌ها را تدوین کنیم.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی با بیان اینکه باید ارتباط با والدین را به‌منظور مدیریت و نظارت بر شیوه تحصیلی فرزندانشان و اطلاع از آن بالا برود، افزود: موج بعدی کرونا از اواخر پاییز و زمستان تا بهار سال آینده خواهد بود؛ بنابراین اجازه برگزاری حضوری کلاس‌ها وجود ندارد و مدارس باید به سمت راهکارهای مناسب بروند.


صابری حقایق، توجه به اهمیت ایجاد ارتباط بین مدارس و مراکز آموزشی با والدین را مورد تأکید قرار داد و به آنا گفت: اکنون این مسئله از سوی نهادهای آموزشی مورد غفلت قرار گرفته است.


گفتگو: رحیم فلاح


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر