سرعت واکنش، هماهنگی و همدلی و فراگیری از ویژگیهای مدرسه تلویزیونی در شرایط کرونا بود
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، رضوان حکیمزاده بابیان اینکه در پژوهشی که در معاونت ابتدایی در خصوص روند کار و دستاوردهایی که این کار داشته انجام دادیم به سه نکته اصلی و مهم دست یافتیم، اظهار کرد: موضوع اول سرعت واکنش است که یک تجربه ارزشمندی برای مدیریت بحران بود؛ در هفتم اسفندماه ما با زحمات ارزشمند رئیس شبکه آموزش جلسهای را برگزار کردیم با این موضوع که چطور از ظرفیت صداوسیما برای تداوم جریان آموزش استفاده کنیم و دهم اسفندماه با همکاری و ایثار معلمان در جلوی دوربین زنده تلویزیون این کار صورت گرفت.
وی افزود: بارها بهعنوان یک معلم که سابقه زیادی هم در تدریس دارم تأکید کردهام این کار، کار بسیار دشواری است چراکه از کلاس بسته درس، خود را در معرض نقد و دید میلیونها انسان قرار میدهیم. ویژگی دیگر این برنامه هماهنگی و همدلی بود. این حس همدلی واقعاً ارزشمند بهعنوان نمونهای از همکاریهای دوجانبه بین دستگاهی میتواند واقعاً تجربه قابلانتقال به سایر دستگاهها باشد که ناشی از اتفاق خاصی بود که برای کشور اتفاق افتاده بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش ویژگی سوم این آموزشها را فراگیری این جریان دانست و گفت: فراگیری از جهت اینکه در سراسر ایران نمود پیدا کرد بهطوریکه شبکههای استانی هم به بازپخش برنامههای شبکه آموزش و سایر شبکههای صداوسیما پرداختند.
وی با اشاره به آمار برنامههای تولیدی در مدرسه تلویزیونی ایران گفت: درمجموع ۲هزار و ۲۶۱جلسه در تلویزیون برگزارشده که ۵۶۱جلسه مربوط به دوره ابتدایی و از این ۵۶۱جلسه ۴۷۷جلسه بهصورت زنده برگزارشده است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: اگر برای پخش هر جلسه ۴تا ۶ساعت وقت صرف شده باشد، باید از آمادگیهای لازم و پشتیبانی شما معلمان و حجم فعالیت افراد پشتصحنه تشکر کرد.
حکیمزاده گفت: در دوره ابتدایی ۲۹نفر پشتیبان در کنار ۳۶آموزگاری که بهصورت مداوم در این برنامه شرکت داشتند کار آموزشهای تلویزیونی را بر عهده داشتند و در دوره متوسطه تنوع درسها و برنامهها بسیار بیشتر بود درمجموع ۶۱۷ساعت معادل ۳۷هزار بار برنامههای آموزشی از تلویزیون پخششده که با توجه به بررسیهای انجامشده در خصوص اقداماتی که سایر نظامهای آموزشی انجام دادند تجربه جمهوری اسلامی ایران یک تجربه ممتاز و منحصربهفرد است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش اضافه کرد: علاوه بر آموزشهای تلویزیونی، آموزشوپرورش از طریق بسترهای دیگر در مکانهایی که هیچ امکاناتی وجود ندارد از طریق حضور راهبران، معلمان و آموزگاران جریان آموزش را ادامه داد.
وی تصریح کرد: دسترسی آسان به آموزش، پوشش حداکثری، مقرونبهصرفه بودن، قابلیت برنامهریزی و زمانبندی، ارائه مؤثرترین الگوهای تدریس با استفاده از معلمان توانمند و تأثیرگذار، روش مناسب بهعنوان جایگزین آموزش حضوری، ایجاد انگیزه و فرصتهای یادگیری و مشارکت، تنوع و جذابیت بالا و مکمل مناسب شبکه شاد از مزایای آموزش تلویزیونی است.
حکیمزاده بیان کرد: باید بتوانیم آموزشها را تعاملیتر کنیم و بر انطباق بیشتر برای بودجهبندی کتاب، امکان ارزشیابی تمرکز کنیم تا با توجه به شرایط بومی مناطق محروم، تفاوتهای فردی دانشآموزان آموزشها ارائه شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش در پایان گفت: برای ایجاد بستر آموزش، در دسترس گذاشتن آموزشها، توسعه عدالت آموزشی در بعد کیفی و کمی و فراهم کردن تنوع در فرصتهای یاددهی و یادگیری باید آموزشهای تلویزیونی ادامه یابد.
انتهای پیام/4145
انتهای پیام/