صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۴ - ۱۰ تير ۱۳۹۹
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

کارگزاری‌ها به جای آموزش، سیگنال‌دهی می‌کنند/ انحصار گرایی چندگانه عامل تضعیف خدمات کارگزاری‌ها

هاشم‌زاده گفت: کارگزاری‌ها نباید وارد سیگنال دهی بشوند که متاسفانه الان مشاهده می‌کنیم کارگزاری‌ها به جای آموزش سرمایه‌گذاری سیگنال‌دهی می‌کنند.
کد خبر : 498770

مهدی هاشم‌زاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا درباره انحصار ایجاد شده در خدمات‌دهی کارگزاری‌ها گفت: انحصار یکی از آفاتی است که در صورت وجود آن در بخش اقتصادی به ضرر مشتریان آن تمام می‌شود زیرا رقابت بین اجزا آن شکل نمی‌گیرد. همچنین انحصار در هر بخشی عرضه کننده را در موضع قدرت و تقاضا کننده را در موضع ضعف قرار می‌دهد.


وی ادامه داد: در  بخش کارگزاری‌ نیز حدود 13 سال هست که هیچ مجوز ایجاد کارگزاری در کشور صادر نشده و این موجب شده تا انحصارگرایی چندگانه ایجاد شود.  یکی از تبعات مهم این انحصارگرایی کاهش خدمات و ضعف خدمات کارگزاری‌ها است. افزایش معاملات در بازار سرمایه به حدی بالا رفته که درآمد کارگزاری‌ها با رشد فزاینده‌ای روبرو شده اما خدمات این کارگزاری‌ها کمترین حد ممکن را دارد همچنین کارگزاری‌ها در حال حاضر کمترین پاسخگویی را در برابر کاهش خدمات خود دارند در آخرین نمونه نیز کارگزاری آگاه در برابر کاهش خدمات کمترین پاسخگویی را داشت که موجب ضرر بالای مشتریان این کارگزاری شد.


هاشم‌زاده به کاهش خدمات کارگزاری‌ها اشاره کرد و اظهار کرد: خدمات کارگزاری‌ها مشخص است و در  مدتی که درآمد کارگزاری‌ها چندین برابر شده اما در خدمات آن‌ها تغییری ایجاد نشده است. خدمات کارگزاری‌ها تنها ارائه سیستم معاملات نیست بلکه تمامی خدمات از جمله آموزش را باید ارائه دهند متاسفانه تمامی کارگزاری‌ها از زمانی که مشتریان‌شان افزایش پیدا کرده تنها خدمت‌شان که سیستم‌های معاملاتی بوده هم کند و هم ضعیف‌تر شده است. این درحالی است که کارگزاری‌ها باید در این ایام سرورهای خود را ارتقا دهند که در عمل به نظر می‌رسد این موضوع اتفاق نیفتاده است.


وی تصریح کرد: کارگزاری‌ها یکی از وظایفی که دارند پاسخگویی آسان و آموزش به سرمایه‌گذاران است از طرف دیگر آن‌ها نباید وارد سیگنال دهی بشوند که متاسفانه الان مشاهده می‌کنیم کارگزاری‌ها به جای آموزش سرمایه‌گذاری سیگنال‌دهی می‌کنند.


این کارشناس بازار سرمایه درباره متضرر شدن بازار سرمایه از ضعف خدمات کارگزاری‌ها گفت: افزایش نا‌اطمینانی در سرمایه‌گذاران یکی از ضررهای وضعیت فعلی خدمات‌دهی کارگزاری‌ها است که به دلیل ایرادات و تاخیرهای زیاد سامانه معاملاتی ایجاد می‌شود و موجب خروج سرمایه‌گذاران از بازار خواهد شد.


هاشمزاده ورود به بورس را یکی از راهکارهای مهم اصلاح شرایط کارگزاری‌ها دانست و اضافه کرد: برای بهبود خدمات کارگزاری‌ها باید وارد بورس شوند تا مشتریان از سودی که آن‌ها به دست می‌آورند منتفع بشوند. همچنین انحصار در مجوز حذف شود علاوه‌بر این استانداردهایی در خدمات آن‌ها تعریف شود که در صورت عدم رعایت این استانداردها از بازار کنار بروند. ورود به بورس همچنین در رتبه‌بندی کارگزاری‌ها می‌تواند کمک کند و علاوه‌بر آن می‌توان از مزیت برگزاری مجامع سالیانه و فصلی کارگزاری‌ها را در قبال خدمات‌شان پاسخگو کرد.


انتهای پیام/4141


انتهای پیام/

ارسال نظر