تأثیر کرونا بر ارائه خدمات درمانی از راه دور
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنيان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با شیوع همهگیری اخیر عده بسیاری از مردم به دلیل وحشت از ابتلا به کروناویروس جدید تمام تلاش خود را میکنند تا کمتر پا در مراکز درمانی بگذارند. از سوی دیگر افراد بیشتری نسبت به گذشته به خدمات درمانی از راه دور(Telehealth) روی آوردهاند.
در این گزارش به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که ارائهدهندگان خدمات درمانی چگونه میتوانند با اتخاذ سیاستهای خدماتدهی آنلاین، ترافیک کاری مراکز درمانی را کاهش داده و کیفیت خدمات پزشکی را افزایش دهند. هرچند در کشورمان زیرساختهای کافی برای انتقال بخشی از بار کاری درمانی به سرویسهای آنلاین وجود دارد؛ اما هنوز ارادهای جدی برای این انتقال حاصل نشده است. شاید عجیب به نظر برسد اما مراقبتهای بهداشتی از راه دور سالها است که ارائه میشود، بااینحال تا پایان سال 2019 فقط 11 درصد از مردم کشوری همچون آمریکا تجربه استفاده از آن را داشتهاند.
کروناویروس جدید و آغاز تغییرات
جای تعجب ندارد که با شیوع کروناویروس جدید نحوه تعامل در همه جنبههای زندگی تغییر پیدا کرده است و بسیاری از بیماران بهسرعت پذیرای مراقبتهای بهداشتی مجازی شدهاند. 46 درصد از بیماران آمریکایی هماکنون از خدمات درمانی از راه دور استفاده میکنند.
تا پیش از ژانویه 2019، در مرکز آموزشی درمانی نیوانگلند میزان استفاده از خدمات از راه دور تنها 1 درصد بوده است؛ اما این رقم با شیوع کروناویروس جدید به 85 درصد جهش داشته است! همچنین بهطور مثال بیش از 75 درصد از ویزیت کلینیک بهداشت بیلور اسکات&وایت اکنون بهصورت مجازی صورت میگیرد.
این برای آینده مراقبتهای درمانی چه معنی خواهد داشت؟ در ادامه نگاهی به وضعیت فعلی مراقبت از راه دور و چگونگی تغییر شکل آن در طراحی کلینیکها و سایر فضاهای مراقبتهای بهداشتی خواهیم داشت.
فرصتهای دورکاری
خدمات درمانی از راه دور بهویژه برای کنترل بیماریهای مزمن، مراقبتهای بعد از بستری بیمارستان، ارزیابی اولیه، ویزیتهای دورهای و مراقبتهای پیشگیرانه مفید است. سه نوع اصلی خدمات آنلاین پزشکی که هماکنون عرضه میشوند عبارتاند از:
1) خدمات درمانی از راه دور بهصورت زنده که به پزشکان و بیماران امکان برقراری ارتباط در لحظه را از طریق ویدئو یا تلفن میدهد.
2)نظارت از راه دور کارکنان درمانی را قادر میسازد از طریق برنامههای پزشکی نصبشده روی تلفن همراه، دادههای سلامت بیماران مانند قند خون و فشارخون را کنترل کنند.
3) همچنین دادهها و اطلاعات پزشکی مانند اسناد، نتایج اسکن و اشعه ایکس و ... را از طریق پورتال پیامرسانی ایمن میتوان به کادر درمانی یا متخصصان ارائه کرد.
عدم مراجعه بهجز موارد حاد
خدمات درمانی از راه دور باعث میشود بیمارانی که مریضی شدید ندارند و نیاز مبرم به حضورشان در بیمارستان نیست را بتوان مرخص کرد. طبعاً این موضوع باعث کاهش تردد و تراکم بیمار در حین همهگیری کروناویروس جدید نیز شده است.به لطف خدمات درمانی از راه دور همچنین میتوان بیماران را از پیش مرتبسازی و یا اصطلاحاً تریاژ کرد تا پزشکان، متخصصان و سایر کارشناسان قبل از ورود بیمار به بیمارستان، عملاً آماده برای پذیرش باشند. همچنین سیستمهای بهداشت و درمان را قادر میسازد تا افرادی را که لازم نیست در بخش اورژانس دیده شوند به یک مکان مناسب ارجاع داده شوند تا در هزینه و همچنین ظرفیت بیمارستان صرفهجویی بهعمل آید و مدتزمان کلی برای ویزیتهای اورژانس کاهش پیدا کند.
مشاوره از راه دور بهطورمعمول 20 درصد کوتاهتر از موارد معمول در ویزیتهای شخصی وقت میبرد که همین موضوع میتواند به ارائهدهندگان خدمات درمانی اجازه دهد بیماران بیشتری را پوشش دهند.
خدمات آنلاین مزایای بسیاری برای بیماران نیز دارد. در درجه اول، زمینه صرفهجویی در هزینهها و کاهش حملونقل اورژانس به بیمارستان را در پی دارد. طبعاً تشخیص نیز بسیار سریعتر انجام میشود. ازآنجاکه هیچ سفر و زمان انتظاری باقی نمیماند، در وقت کلی نیز صرفهجویی به عمل میآید.
این موضوع ضمناً برای کارفرمایان نیز به معنی صرفهجویی در هزینه است زیرا کارمندان مجبور نیستند ساعتها برای مراجعه به کلینیک مرخصی بگیرند. همچنین بیماران مسن و افراد معلول که دسترسی به مراکز درمانی برایشان دشوار است، راحتتر خدمات درمانی را دریافت میکنند. فایده نهایی و پراهمیت دیگر این است که برخلاف حالت معمول که بیماران در اتاق انتظار یا بخش مستقر میشوند، دیگر در معرض بیماریهای مسری قرار نخواهند داشت.
علاوه بر مزایایی که برای بیماران وجود دارد، خدمات آنلاین، کار ارائهدهندگان مراقبتهای درمانی را آسانتر میکند و اتاقهای تست بلاستفاده میتواند برای مراقبت بیمارهای شدیدتر بهکار بروند. بهطورکلی خدمات آنلاین ضمن افزایش سطح مراقبتها، بازدهی پزشکی را نیز بالا میبرد.
استفاده کارآمدتر از فضا
با افزایش تقاضا برای خدمات از راه دور، کلینیکها میتوانند تعداد اتاقهای تست را کاهش داده و مساحت محیطهای با ارزش بالاتر مانند اتاق عمل یا اتاقهای چندمنظوره را افزایش دهند. بهعنوانمثال، اتاق معاینه استاندارد یک کلینیک بهطور استاندارد 30 تا 35 مترمربع است، درحالیکه برای یک اتاق مراقبت از راه دور متراژی در حدود 25 مترمربع کافی است. همچنین تعداد کارکنان پذیرش، سالنهای پشتیبانی، انتظار و کادر اداری و پرستاری نیز کاهش خواهد یافت.
طبعاً وقتی صحبت از برنامههای نصب شده روی تلفنهای هوشمند به میان آید، اتاق انتظار سنتی بیماران نیز کمتر پر خواهد شد و مساحت کمتری را میتوان به آن اختصاص داد. در طرحی که تری اولریچ و برایان لنگلندز در آمریکا پیشنهاد کردهاند در سطح شهر نیز میتوان مراکز یا سالنهای پارتیشنی را بهعنوان ایستگاه بهداشت تعبیه کرد تا بیمار بتواند بدون اینکه پا در بیمارستان بگذارد وضعیتش(هرچند به عنوان یک راهحل موقت) مورد بررسی قرار بگیرد.
موانع استفاده از راه دور
علیرغم فواید پزشکی از راه دور، دو عامل اصلی وجود دارد که مانع از پذیرش بیشتر آن در حال حاضر میشود. مورد اول این پیشفرض عمومی بر این است که خدمات درمانی از راه دور نسبت دیدار حضوری تأثیر کمتری دارد. این باور، برخی افراد را از استفاده از این سرویسها برحذر داشته است، اما انتظار میرود با استفاده بیشتر از آن، این نگاه سنتی نیز تغییر کند. مطالعهای در سال 2019 نشان داد که رضایت خدمات درمانی از راه دور افزایش یافته و 62 درصد از بیماران گفتند کیفیت ویزیت اینچنینی، همانند ملاقات حضوری است.
چالش دیگر از منظر قوانین است. درحالیکه برخی از شرکتهای بیمه درمانی، ممکن است ویزیتهای از راه دور را پوشش دهند یا بازپرداخت کنند، هنوز قوانینی برای اینچنین مسائلی تدوین نشده است و درجایی که بحث پول به میان آید، با یک سری سدها و موانع جدی روبهرو هستیم.
خدمات درمانی از راه دور در طول همهگیری کرونایروس جایگاه تازهای را پیدا کرده که انتظار میرود حتی پس از عبور از این بحران، بهعنوان یک مکمل مهم در مراقبتهای پزشکی جای خود را تثیبتشده یافته باشد. ازآنجاییکه بیماران و ارائهدهندگان خدمات درمانی، هر دو به کمک مراقبت از راه دور کارشان راحتتر خواهد شد، دور از ذهن نیست که این مسئله در سالهای آتی بیشازپیش موردتوجه قرار گیرد و فناوریهای سختافزاری بیشتری در آن بهکار برود.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/