صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۹

مومیایی 2100 ساله با محتویات مرموز کشف شد

دانشمندان موفق به کشف مومیایی متعلق به مصر باستان شدند که محتویات مرموزی در آن پیدا شده است.
کد خبر : 494489

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم،فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دیرینه‌شناسان مومیایی 2 هزار و 100 ساله‌ای مزین به نقوش شاهین کشف کرده‌اند که در ابتدا گمان می‌شد بقایای درون آن متعلق به پرنده‌ای ارزشمند باشد اما نتایج بررسی‌های جدید حاکی از اطلاعات جدید و جالبی است.


گروه تحقیقاتی با بررسی تصاویر سی.تی اسکن این تابوت متعلق به مصر باستان متوجه شدند که محتویات درون این تابوت، بقایای جنین انسانی است. به گفته دانشمندان، سن این جنین ناقص تقریباً 28 هفته بوده و متعلق به دودمان بطلمیوسی است. این مومیایی در موزه کنت انگلستان با عنوان «مومیایی شاهین» به نمایش درآمده است.


مومیایی کردن حیوانات از کروکودیل گرفته تا گربه و سوسک سرگین در مصر باستان بسیار رایج بود. روی این تابوت نیز نقوشی از شاهین دیده می‌شود که اشاره به «هوروس» خدای آسمان مصر باستان دارد. به همین دلیل در ابتدا گمان می‌شد که محتویات آن متعلق به یک شاهین بوده است.


در سی.تی اسکن‌های جدید موزه از این تابوت باستانی مشخص شد که مومیایی درون آن متعلق به جنین انسان است. بازوان این جنین پسر به صورت ضربدری روی سینه‌اش قرار گرفته و 22 تا 28 هفته عمر دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این جنین از ناهنجاری‌های ستون فقرات و نوعی بیماری نادر رنج می‌برده که مانع از توسعه جمجمه و مغز می‌شود.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر