حالت را خوب کن!/ اپلیکیشنی برای ارائه خدمات مشاوره روانشناختی
به گزارش خبرنگار حوزه علم،فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یکی از عوارض جانبی شیوع ویروس کرونا ایجاد استرس و اضطراب در جامعه است. بسیاری از افراد همواره نگران این هستند که خود یا یکی از اعضای خانوادهشان کرونا بگیرند. از سوی دیگر این همهگیری باعث شده که شرایط برای افراد مضطرب دشوارتر شود. زندگی در دنیای امروزی به خودی خود استرسزاست و ویروس کرونا این استرس و اضطراب را چند برابر کرده است.
یکی از اقشار آسیبپذیر در این شرایط بحرانی فعلی دانشجویان هستند، علاوهبر نگرانی در خصوص آینده نامعلوم، باید نگران کلاسهای آنلاین، بازگشایی مجدد دانشگاهها، شرایط خوابگاهها و... باشند. بنابراین بیشتر از همیشه تحت فشار و استرس هستند. مرکز مشاوره دانشگاه تهران اپلیکیشنی به نام «حال خوب من» طراحی کرده که مخصوص دانشجویان است و خدمات مشاوره روانشناختی ارائه میدهد.
با این اپلیکیشن حالت را خوب کن!
به گفته فاطمه دهقانی، معاون مرکز مشاوره دانشگاه تهران؛ حال خوب من یک ابزار خودیاری برای ارتقای سلامت روان به شمار میرود که جامعه هدف آن در وهله اول جمعیت دانشجویی کشور است اما کاربران عمومی نیز میتوانند از آن استفاده کنند. این برنامه به دانشجویانی کمک میکند که مشکلات روانشناختی دارند یا امکان دسترسی به خدمات مشاوره را در مراکز درمانی نداشته باشند.
حال خوب من از لحاظ محتوا اپلیکیشن تخصصی است و طوری برنامهریزی شده که کاربر عام نیز بتوانند از آن استفاده کنند. این اپلیکیشن آزمونی برای سنجش خلقوخو دارد که با پرسیدن چند سوال خلقوخوی فرد را اندازهگیری میکند. این برنامه ویدئوها و فایلهای صوتی برای آموزش روانشناختی و بهداشت روانی ارائه میدهد که روشهایی را برای کاهش استرس و اضطراب و حفظ آرامش به کاربر آموزش میدهد.
از مشاوره آنلاین تا مشاوره تلفنی
دهقانی میگوید؛ در اپلیکیشن حال خوب من قسمت ویژهای برای افرادی که تمایل به استفاده از خدمات مشاوره تلفنی دارند، طراحی شده است. تنها کافی است کاربر شماره تماس خود را در این قسمت وارد کند. تا مشاوران ما با آنها تماس بگیرند. پیامهای کاربران مستقیم به سامانه مدیریتی ادمین برنامه فرستاده میشود و وی پیام کاربران را به بخش خدمات مشاوره تلفنی ارجاع میدهد تا با آنها تماس گرفته شود.
این اپلیکیشن محدوده جغرافیایی ندارد و هر دانشجویی از هر دانشگاهی در ایران میتوانند از خدمات آن استفاده کند. این برنامه میتواند مراکز درمانی نزدیک به مکان کاربر را نشان دهد تا در مواقعی که با بحران روانشناختی روبهرو شده و نیاز فوری به خدمات مشاوره دارد، بتواند به نزدیکترین مرکز مشاوره مراجعه کند. همچنین در این بخش امکان دسترسی به خدمات سریع روانشناختی مانند 1480 صدای مشاور و 123 اورژانس اجتماعی فراهم شده تا دانشجویان سریعتر و آسانتر به خدمات مشاوره روانشناختی دسترسی داشته باشند.
همکاری دانشجویان و متخصصان برای ساخت اپلیکیشن روانشناختی
به گفته معاون مرکز مشاوره دانشگاه تهران؛ این اپلیکیشن تا قبل از شیوع کرونا به شکل محدود در دسترس کاربران قرار گرفته بود. سپس باتوجه به شروع همهگیری در کشور و قرنطینه این اپلیکیشن توسعه پیدا کرد و بهروز رسانی شد تا امکان دسترسی به خدمات روانشناختی برای دانشجویان و کاربران عمومی به شکل گستردهتری فراهم شود. تاکنون بیش از 700 نفر این برنامه را نصب کردهاند و 20 پیام برای مشاوره تلفنی ارسال شده است.
دهقانی میگوید؛ ساخت این اپلیکیشن توسط دانشجویان و محتوای آن توسط متخصصان مرکز مشاوره انجام شده است. حال خوب من در حال حاضر در دسترس کاربران قرار گرفته و لینک دانلود آن نیز در سایت مرکز مشاوره دانشگاه، دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم و سایت دانشگاه تهران وجود دارد. این برنامه در حال حاضر تنها برای اندروید ارائه شده اما ساخت نسخه iOS آن در دست اقدام است و برنامهنویسی آن شروع شده است. کاربران غیردانشجو نیز میتوانند از این برنامه و خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی آن استفاده کنند.
کمک به دیگران؛ وظیفهای اجتماعی است
این برنامه رابط کاربری سادهای دارد تا هر کاربری با هر سطحی بتواند از آن استفاده کند، محتوای آموزشی آن نیز ساده و قابل درک است. این اپلیکیشن به افرادی کمک میکند که به خدمات مشاوره روانشناختی دسترسی ندارند و یکی از ابزارهای مفید و کاربردی برای ارتقای بهداشت سلامت روان جامعه به شمار میرود. کمک به افرادی که نیاز به خدمات مشاوره روانشناختی دارند، مسئولیت اجتماعی همه افراد جامعه است.
نسل جوان و امروزی بیشتر به گوشی هوشمند دسترسی دارند و بسیاری از کارهای خود را با استفاده از اپلیکیشنهای موبایل انجام میدهند. بنابراین ارائه خدمات مشاوره روانشناختی به شکل آنلاین و از طریق اپلیکیشن، باعث میشود که بیشتر مورد توجه این نسل قرار بگیرد. همچنین چنین برنامههایی امکان دسترسی 24 ساعته به خدمات را به کاربر میدهد.
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/