صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
کسب و کار اینترنتی و کرونا/ 6؛ مدیرعامل یک کسب و کار اینترنتی در حوزه صنایع دستی:

کرونا درآمدزایی ما را به صفر رساند/ لزوم حمایت از تولید کنندگان داخلی در شرایط کنونی

مدیرعامل کسب و کار اینترنتی در حوزه صنایع دستی گفت: حمایت‌های دولت می‌تواند فرصت صادرات محصولات ایرانی را فراهم کند.
کد خبر : 490882

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان:  شیوع بیماری کرونا نه تنها کسب و کارهای اینترنتی بزرگ بلکه اعضای کوچک‌تر این خانواده را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داد و موجب شد فعالیت آن‌ها بسیار محدودتر از قبل شود. حالا فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی فرصتی را برای این کسب و کارها مهیا ساخته که بار دیگر توان خود را در تولید محصولات ایرانی نشان دهند.


در همین خصوص با محمد جواد آشتیانی یکی از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی در حوزه تولید صنایع دستی مصاحبه‌ای کرده‌ایم که در ادامه مشروح آن را مشاهده می‌کنید:


آنا: کسب و کار خود را معرفی و بگویید از چه زمانی کارتان را شرع کردید؟


آشتیانی: تقریبا از دو سال پیش این کسب و کار را شروع کردیم. در ابتدا تمامی فعالیت‌های تولید در خانه صورت می‌گرفت ولی پس از مدتی و به دلیل افزایش تقاضا گارگاهی را اجاره و تعدادی پرسنل نیز استخدام کردیم. فعالیت در این کسب و کار از یک محصول شروع شد و به تدریح تعداد تولیدات را به 30 عدد رسانیدم. صنعتگرانی که در این کسب و کار حضور داشتند فعالیت خود را با تولید سینی‌های چوبی که دارای نقوش ایرانی بودند آغاز کردند و در ادامه کارشان محصولات بیشتری را تولید کردند.



از جمله محصولات این کسب و کار می‌توان به انواع رومیزی، کوسن، بالشت، شال، مدل‌های متفاوتی از کیف، جامدادی، محل قرارگیری آهنربای مخصوص بدنه یخچال، جای دستمال کاغذی، جای دمنوش و موارد متعدد دیگری اشاره کرد. در ابتدای فعالیت این کسب و کار محصولات تنها توسط دو نفر تولید می‌شد ولی در کارگاه 6 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار بودند.


آنا: کرونا چه تاثیری روی کسب و کار شما گذاشت؟


آشتیانی: پس از آن که فعالیت این کسب و کار گسترش پیدا کرد و مشتریان بیشتری نسبت به خرید محصولات ایرانی اقدام کردند همه تولید کنندگان فعال در کارگاه امیدوار شدند که حتما روزهای خوشی در آینده است ولی متاسفانه با بروز ویروس کووید-19 صاحبان این کسب و کار به دلیل نداشتن درآمد کافی و نبود سرمایه لازم برای پرداخت حقوق به پرسنل همه کارگران و متخصصان را اخراج کنند. یعنی کرونا تقریبا میزان درآمدزایی این کسب و کار اینترنتی را به صفر رساند.


استفاده از ابزارهای دیجیتال برای رشد اقتصادی


اعضای مجموعه این کسب و کار تمامی تولیدات خود که محصولاتی کاملا ایرانی هستند را با دقت و حوصله بالا طراحی کرده و در بستر اینترنت به مشتریان عرضه می‌کنند. پس از شیوع بیماری کرونا تعدادی از کسب و کارهای اینترنتی مطرح در کشور توانستند کاربران زیادی را به سمت خود جذب کرده و سود کلانی را بدست آورند. در واقع این کسب و کارها از فرصت خارج نشدن مردم از خانه بیشترین استفاده را کردند. اما این کسب و کار به دلیل محدودیت مالی و نیروی انسانی نتوانست در مقابل چنین بحران تاب بیاورد و به ناچار تعداد شاغلان در کارگاه به شدت کاهش پیدا کرد.



تا پیش از شیوع بیماری کرونا محصولات این شرکت در بازارها و بازارچه‌های خیابانی نیز به فروش می‌رسید ولی پس از آنکه قوانین فاصله گذاری اجتماعی اجرا شد دیگر هیچ فرصتی برای عرضه فیزیکی محصولات باقی نماند و تنها از طریق فضای مجازی محصولات خود را معرفی و به فروش می‌رساندیم.


کاهش شدید درآمدزایی در شرایطی کرونا


اکنون صاحبان این کسب و کار در تلاش هستند تا محصولاتی را که پیش از شیوع کرونا تولید شده به فروش رسانده و هزینه‌های لازم برای پرداخت بدهی‌ها به فروشندگان را بدست آورند. شاغلان این کسب و کار برای فروش شب عید برنامه‌ریزی ویژه‌ای کرد بودند و مبلغی در حدود 400 میلیون تومان برای تولید محصولات هزینه شده بود. متاسفانه کرونا به شدت بازار را تحت تاثیر قرار داد و اکنون محصولات به ناچار در انبار ذخیره شده‌اند.


در این کسب و کار ارتباط نزدیکی با مشاغلی مانند فروشندگان پارچه و زیپ وجود دارد و برای تولید محصولات باید این اقلام را تهیه کرد. اکنون صاحبان این کسب و کار به علت فروش نرفتن محصولات مبالغ سنگینی را به فروشندگان بدهکار هستند.



آنا: شما کسب و کار خود را فقط در بستر اینستاگرام معرفی و عرضه می‌کنید؟


آشتیانی: شرایط جامعه و مشورت‌ با کارشناسان  به صاحبان این کسب و کار نشان داد اکنون باید بیش از گذشته تمرکز خود را روی فروش اینترنتی قرار دهند. تا این لحظه تنها در شبکه اینستاگرام محصولات خود را معرفی و به مشتریان عرضه کرده‌ایم. البته تصمیم داریم فعالیت‌‌های  در برخی از سایت‌های ایرانی را هم داریم ولی عمده فعالیت‌هایمان در شبکه اجتماعی اینستاگرام است.


به تازگی خبردار شده‌ایم که برخی از فروشگاه‌های مجازی ایرانی شرایط مناسبی را برای تولید کنندگان داخلی در نظر گرفته تا این افراد هم بتوانند محصولات خود را معرفی کنند و هم از لحاظ درآمدزایی به سطح مطلوبی برسند.



آنا: به عنوان تولید کننده داخلی پس از شیوع بیماری کرونا مورد حمایت دولت قرار گرفتید؟


آشتیانی: هیچ نوع حمایتی از سوی دستگاه‌های دولتی را دریافت نکردیم. حتی در مورد محل عرضه قسمتی از محصولات این کسب و کار در پارکینگ پروانه قرار بود دولت مبلغ 1 میلیون تومان به تولید کنندگان حاضر در آن محل کمک کند ولی تا این لحظه هیچ پولی به دست ما نرسیده است. چون اکنون بازار تعطیل است این مبلغ به عنوان حمایت مالی در نظر گرفته شده بود.


اکنون بسیاری از کسب و کارهایی که در آن محل و فضای مجازی فعالیت می‌کردند علاوه بر بخش قابل توجهی از درآمد خود را از دست داده‌اند و به دلیل کاهش منابع مالی حتی در زندگی شخصی نیز به شدت با مشکل مواجه هستند. اکنون مسئولان هیچ کدام از دستگاه‌های مسئول به شاغلان پارکینگ پروانه اطلاعی نداده و آینده بسیار از کسب و کارها در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.



آنا: اکنون کسب و کار شما در چه وضعیتی قرار دارد؟


آشتیانی: خوشبختانه فضای مجازی به این کسب  و کار این امکان را داده است که محصولات خود را نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج از ایران نیز معرفی کند. مشتریانی از اروپا محصولات این کسب و کار را مشاهده کرده و پسندیده‌اند. اما به علت کمبود نقدینگی در حال حاضر نمی‌توانید تعداد مورد تقاضا از محصولات را تولید کنیم.


اگر مسئولان از این کسب وکار حمایت کنندگان امکان صادرات کالاهایی مانند کیف و کفش ایرانی وجود دارد. تمام محصولات این کسب و کار دارای نقش ایرانی و سنتی است و می‌تواند معرف برای فرهنگ ایرانی باشد. در واقع مشتریان خارجی با خرید این معصولات با بخشی از فرهنگ و هنر ایران آشنا می‌شوند.


انتهای پیام/4144/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر