لزوم تخصیص بودجه بیشتر به انجمنهای علمی توسط وزارت علوم/ دانشگاهیان؛ سربازان خط مقدم تولید علم در کشور
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب میشود که عصاره آن میتواند از دلِ دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ یکی از تشکلهایی که میتواند به موضوع تولید علم ورود جدی پیدا کند، انجمنهای علمی دانشجویی است که فعالیت آنها کمتر رسانهای میشود.
با توجه به اهمیت نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پیشگیری از پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه، اساتید، نخبگان و دانشجویان بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالشهای انجمنهای علمی در دانشگاهها بپردازد.
در این گفتگو میزبان زهره حاجیها، دانشیار رشته حسابداری و مدیرگروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را میخوانید.
بیشتر بخوانید:
لزوم توجه وزارت علوم به شغل و کارآفرینی دانشجویان/ معرفی دستاوردهای انجمن علوم زیستی واحد علوم و تحقیقات
دانشگاهیان؛ سربازان خط مقدم تولید علم در کشور
آنا: دانشجویان و اساتید چگونه میتوانند به تولید علم کمک کنند؟
حاجیها: دانشگاهیان هسته، مرکز اصلی و سربازان خط مقدم تولید علم در هر کشور هستند و میتوانند با تولید کارهای علمی شامل پژوهش، مقالات، کتب علمی و مشاوره و همکاری با صنعت برای نزدیک کردن نیازهای صنعت با حوزههای علمی روز دنیا، به تولید علم خدمت کنند.
آنا: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمنهای علمی چگونه آغاز شد؟
حاجیها: حضور و آشنایی بنده با انجمنهای علمی از دوران تحصیل در مقطع لیسانس آغاز شد که بنده عضو انجمن حسابداری دانشکده علوم اداری دانشگاه شهید بهشتی بودم، حتی یک دوره برای ریاست انجمن نیز نامزد شدم و بعدها در راهاندازی و تأسیس انجمن علمی حسابداری واحد تهران شرق نیز تلاش کردم.
آنا: نقش انجمنهای علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور چیست؟
حاجیها: انجمنهای علمی، زنده، خودجوش و جوان هستند و راز و رمز ماندگاری آنها نو شدن است، دوره دانشجویی کوتاه و موقت است و در هر دوره اعضای جدید مانند خونی تازه به کالبد انجمنهای علمی دانشجویی جان تازهای میبخشند. این انجمنها میتوانند فرصتکاوی کرده، جامعه را با دانشگاه بیشتر آشنا کنند و دانشگاه را به سمت نیازهای صنعت ببرند.
انجمنهای علمی دانشجویی میتوانند بهعنوان رابطی میان فعالیتهای علمی و هدفمند دانشجویی با صنایع در ارتقای سطح علمی صنعت مؤثر باشند و زمینهای برای فعالیتهای اجتماعی دانشجویان جوان فراهم کرده و در بستری امن آنان را آماده حضور هدفمند و تأثیرگذار در جامعه کنند.
لزوم تخصیص بودجه بیشتر به انجمنهای علمی توسط وزارت علوم
آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از انجمنهای علمی دانشجویی چگونه ارزیابی میکنید؟
حاجیها: انجمنهای علمی باید خودجوش و خودحمایت باشند اما دانشگاه و بهطور کلی وزارت علوم نیز باید بودجه بیشتری برای بلندپروازیهای دانشجویی در قالب انجمنهای علمی تخصیص دهند.
این انجمنها باید در بالندگی دانشجویان در همه زمینهها نقش داشته باشند و ماجراجوییهای علمی را بیشتر پر و بال دهند؛ انجمنهای علمی باید دانشجویانی را که میتوانند در انجمنها حضوری فعال و اثرگذار داشته باشند، شناسایی کنند و برای ارتقای تواناییهای بالقوه آنها بودجههای ویژه در نظر بگیرند.
امروزه رویکرد عدم اتلاف منابع به ما میآموزد که همه آموزشها برای همگان مناسب نیست، چراکه منابع و زمان محدود است. شناسایی دانشجویان با قابلیتهای ویژه موضوع بسیار مهمی است و این کار میتواند از طریق انجمنها به خوبی انجام شود تا با صَرف منابع و زمان برای این دانشجویان، کارایی و ثمربخشی استفاده از منابع را ارتقا بخشیم و وزارت علوم در توجه به انجمنهای علمی باید این رویکرد را در نظر بگیرد.
آنا: آسیبها و چالشهای انجمنهای علمی دانشجویی چیست؟
حاجیها: یکی از آسیبهای انجمنهای علمی، چارچوبمدار و مقید کردن بیش از حد فعالیتهای علمی دانشجویی است. دانشجو در بستر انجمنهای علمی باید احساس آزادگی علمی داشته باشد، قدرت تعقل و تفکر خود را ارتقا دهد و چیزی متفاوت از کتابهای درسی خود را به دست آورد؛ برگزاری جشنواره و اهدای جوایز به نام مشاهیر بزرگ در هر رشته علمی میتواند یکی از گامهای اثربخش در ایجاد انگیزه علمی برای دانشجویان عضو انجمن باشد.
ضرورت توجه به اساتید پیشکسوت دانشگاه برای تقویت انجمنهای علمی
آنا: چه راهکاری برای تقویت انجمنهای علمی در دانشگاهها وجود دارد؟
حاجیها: باید حضور اساتید پیشکسوت در انجمنهای علمی افزایش پیدا کند. هر دانشگاهی چند نفر اساتید تأثیرگذار در هر رشتهای دارد که حداقل در یک موضوع در سطح علمی معروف هستند. باید شرایط مناسبی برای شناسایی این اساتید به دانشجویان فراهم شود تا وقتی دانشجو، فارغالتحصیل میشود با آگاهی خوبی معرف قابلیتهای دانشگاه خود در صنعت و بستر جامعه باشد و به نوعی هر دانشجو، تبلیغ توانمندیهای خود، اساتید و دانشگاه محل تحصیل خود را داشته باشد. شناسایی این اساتید میتواند از طریق محیط صمیمی انجمنهای علمی دانشجویی بهخوبی انجام شود.
آنا: برای اینکه انجمنهای علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاهها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟
حاجیها: باید فضا را برای ماجراجوییهای علمی باز گذاشت و جلسات مناظره، چالش و پرسش و پاسخ علمی را در محیط صنعت با حضور دانشجویان برگزار کرد. همچنین باید با مدیران تأثیرگذار منطقهای که به رشته آن انجمن علمی نزدیک و در حال فعالیت هستند، جلسات دانشجویی برگزار کرد و از شهامت، صراحت لهجه و جسارت که خاص دوران دانشجویی است، صنعت و مدیر را به چالش کشید.
رویکرد انجمن علمی حسابداری واحد تهران شرق؛ آموزش عملی و آشنایی با نیازهای واقعی بازار کار
آنا: در مورد انجمن علمی حسابداری واحد تهران شرق توضیح دهید. از ابتدای شکلگیری این انجمن تاکنون چه فعالیتهایی انجام شده است؟
حاجیها: انجمن علمی حسابداری واحد تهران شرق یکی از قدیمیترین انجمنهای این واحد است. بنده چند سال دبیر این انجمن بودم و توانستیم کارگاههای آموزش نرمافزار و آشنایی با کسب و کارهای کوچک و متوسط را که از برتریهای رقابتی منطقه جغرافیایی محل واحد تهران شرق است، برگزار کنیم.
همچنین دورههای آموزش حسابداری منابع انسانی را که تقریباً در سطح کشور کمنظیر است و جایی برگزار نمیشود، برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار کردیم. رویکرد انجمن علمی حسابداری واحد تهران شرق با توجه به رشته حسابداری که کاربردی و مورد نیاز جامعه بوده، آموزش عملی و آشنایی با نیازهای واقعی بازار کار است. البته فراز و نشیبهایی داشتهایم و در دورههایی نیز محدودیتهایی شاید وجود داشته است، اما رویکرد انجمن علمی رو به پیشرفت بوده است و با توکل به خدای متعال از نظر علمی جایگاه این انجمن روزبهروز ارتقا مییابد.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/